یکشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۲
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۶۸۳۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

ظرفیتهای خالی بازار سرمایه برای بخش کشاورزی پر نشده است

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالای ایران با بیان اینکه بازار سرمایه آمادگی تامین مالی بخش کشاورزی را دارد، گفت: برخلاف بانک نظام تامین مالی بانکداری کشور با مشکلات مالی مواجه است بازار سرمایه هنوز ظرفیت‌های خالی دارد.

جواد فلاح امروز در دوره آموزشی آشنایی با ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی (طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی) اظهار کرد: وقتی معاملات آتی محصولات محصولات کشاورزی در بورس رونق بگیرد کشاورزان می‌توانند با مشاهده قیمت سررسید اقدام به تولید کنند و در کنار آن سیاستگذاران نیز براساس اطلاعات به دست آمده از حجم تولید می‌توانند برنامه‌ریزی‌های مورد نظر اقتصادی خود را انجام دهند.

وی افزود: مشکلاتی مانند تولید مازاد در شرایط فعلی در بازار ناشی از همین عدم برنامه ریزی‌هاست که با عرضه مازاد محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌توان این مشکلات را حل کرد.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالای ایران ادامه داد: باید اذعان داشت که سپردن همه امور خرید محصولات کشاورزی به بخش خصوصی نیز مناسب نیست به طوری که کشور آمریکا نیز در مواقعی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی اقدام می‌کند.

فلاح در باره کارکردهای عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران گفت: این امر منجر به تسهیل کشف نرخ در بازار محصولات کشاورزی می‌شود. در حال حاضر کشف نرخ به صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور حاصل می‌شود این امر زمینه ورود دلالان به بازار مصرف را فراهم می‌کند که از طریق عرضه محصولات کشاروزی در بورس می‌توان این واسطه‌ها را حذف کرد.

وی ادامه داد: نظام تامین مالی کشور در حال حاضر بانک محور است اما باید اذعان داشت که بانکهای کشور در شرایط فعلی با تنگناهای مالی خود مواجهند و نظام مالی بانکی نمی‌تواند تامین مالی لازم را انجام دهد اما بازار سرمایه هنوز جایگاه و ظرفیت خالی دارد و می‌توان از ظرفیت‌های آن برای بخش کشاورزی بهره گرفت.

* ظرفیتهای خالی بازار سرمایه برای بخش کشاورزی پر نشده است

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالای ایران افزود: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه در بخش کشاورزی استفاده کنیم می‌توان کمک مناسبی به کشاورزان داشت و در کنار آن سرمایه‌های موجود را نیز فعال کرد.

فلاح در ادامه صحبت‌های خود در خصوص معامله سلف محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران گفت: در این معاملات کل پول به تولیدکننده (کشاورز) در ابتدا پرداخت می‌شود تا براساس آن بتواند به امر تولید بپردازد که این امر شرایط مدیریت ریسک قیمت را نیز برای کشاورزان فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: عرضه محصولات کشاورزی به صورت سلف برای خریداران نیز مزیتهای مناسبی دارد به طوری که آنها با تامین مالی تولید می‌توانند محصولات خود را به قیمت پایین‌‌تری خریداری کرده سود خواب پول خود را بر روی قیمت کالا می‌آورند.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالای ایران اضافه کرد:براساس قوانین شرعی تا زمان سررسید امکان معاملات سلف وجود ندارد که این موضوع در برخی کشورهای اسلامی مانند مالزی و بحرین با ارائه راهکارهایی برطرف شده است.

* پیش‌نویس قانون سپرده کالایی نوشته شد

فلاح با اشاره به اینکه کتاب قبض فائو در ایران ترجمه و پیش‌نویس آن نوشته شده است گفت: برای اجرای این طرح و تبدیل آن به قانون نیازمند مساعدت مجلس و دولت هستیم.

وی افزود: براین اساس با دریافت قبض انبار کالا برای خریدار، وی می‌تواند مطمئن از دریافت کالای خریداری شده خود در روزهای آتی باشد و کیفیت عرضه محصول در زمان سررسید تضمین می‌شود.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس کالای ایران در خصوص مزیت‌های قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی آنها گفت: در این شرایط کشاورزان محصول خود را در زمان کمتری به فروش می‌رسانند و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با بازار توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی افزود: براین اساس محصولات کشاورزان به انبارهای تحت نظارت بورس کالای ایران برده می‌شود و فروش آنها در بوس کالا نیز انجام خواهد شد./ تسنیم
(یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها