شنبه / ۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۹:۲۵
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۶۸۳۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس رستوران ها و کافه

ورود رسمی رستوران های زنجیره‌ای خارجی به ایران کلید خورد.

اولین قرارداد بین المللی یک برند فست فود معتبر جهانی صنف رستوران داران در پسابرجام امضا شد.

بالاخره بلاتکلیفی فعالیت قانونی برندهای فست فود و رستورانی خارجی در ایران به نتیجه رسید. اولین قرارداد بین‌المللی رستوران ها و فست فود های زنجیره ای برگر سان burger sun by yum   در پسا برجام، برای ۱۰ سال بین دو شرکت مطرح در حوزه صنایع غذایی و رستوران داری از ایران و اروپا به امضا رسید.
تفاهم‌نامه همکاری مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای برگر سان شرکت یاملی (burger sun by yum ) با شرکت زرین کاوش دی به عنوان اولین قرارداد بین‌المللی اتحادیه صنف رستوران‌ داران  در ایران بعد از برجام امضا شد.
به گزارش واحد حقوقی شرکت زرین کاوش دی درنتیجه این همکاری تا 3 سال آینده، برای 5 هزارنفر ایجاد اشتغال  می‌شود.
گفتنی است شرکت زرین کاوش دی، مجری برند برگر سان در ایران به عنوان طرف ایرانی این قرارداد با 10 سال سابقه فعالیت درحوزه تغذیه و رستوران‌های زنجیره‌ای در ایران بنیان‌گذار چندین برند مطرح غذایی فعالیت نموده است.
به گفته علی فاضلی رئیس اتاق اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت : وارد کردن برند خارجی به ایران و ثبت شرکت تنها دلیل نمیشود که واحد مشغول کار شود، بلکه باید مجوزهای لازم را از سوی مراجع ذیربط دیگر نیز دریافت کند.
وی با بیان اینکه "ما تابع فعالیت‌های دولت هستیم" افزود: در صورتی که شرکتی بخواهد فعالیت خود را در ایران آغاز کند، باید مجوزهای لازم را در ابتدا از وزارتخانه‌های ذی‌صلاح مانند وزارت کشور و وزارت خارجه دریافت کنند و در صورتی که از وزارت کار اجازه فعالیت و اجازه اقامت در ایران داشته باشند، براساس قوانین با آنها رفتار‌ می‌شود. براساس قانون صنفی، یک شرکت خارجی در صورتی می‌تواند مجوز صنف را از اتحادیه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کند که مقدمات لازم را برای دریافت تابعیت طی کرده و مجوز کار داشته باشد یا از طریق یک شرکت ایرانی اقدام نماید و نمایندگی قانونی فعالیت خود را از طریق اعطای نمایندگی تحت عنوان شرکت اجرایی یا شرکای تجاری به طرف ایرانی واگذار نماید.
وی افزود: اگر قرار باشد یک شرکت خارجی در داخل کشور به‌ عنوان یک برند ثبت شود اول باید در قوه قضائیه ثبت شرکت و سپس ثبت برند البته با داشتن مجوزهای مربوطه شود.
وی ادامه داد : در مرحله دوم این بنگاه اقتصادی باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد و بعد هم به اتاق اصناف و بازرگان می‌آید تا مجوزهای لازم را برای فعالیت به‌عنوان یک فروشگاه بزرگ یا فروشگاه زنجیره‌ای دریافت کند.
گفتنی است یک مقام آگاه امروز در گفتگو با یکی از خبرگذاریها، توضیحاتی را در خصوص ثبت علامت تجاری "برگرسان و انتشار آگهی ثبت این علامت از طریق روزنامه رسمی ارائه کرد و گفت: «ثبت علامت تجاری به معنای مجوز فعالیت نیست» و باید از چندین سازمان دیگر نیز مجوز فعالیت دریافت شود که برند برگر سان شرکت یاملی به نمایندگی شرکت زرین کاوش دی مدعی دریافت تمام این مجوزها از سازمانهای ذیربط میباشد، البته اسنادی مبنی بر قانونی بودن فعالیت برند برگرسان شرکت یاملی به تازگی منتشر شده که در سایت سازمان ثبت اسناد، روزنامه رسمی و اتاق اصناف و بازرگانان وزارت صنایع موجود است.
بر اساس اسناد ثبت شرکت و برند در روزنامه رسمی کشور، شرکت زرین کاوش دی به مدیریت علی شعبانی منتسب به فست فود بین المللی burger sun by yum  با عنوان "burger sun" در ایران مجوز فعالیت گرفته است.

اما با توجه به حضور چند شعبه منتسب به "برگرسان شرکت یاملی" در ایران که خود را قانونی نیز می‌داند، به نظر می‌رسد، راه  برای ورود شرکت های آمریکایی، اروپایی و بین المللی به بازار ایران فراهم شده است. ولی این سوال مطرح است که در صورت صحت این ادعاها آیا شعبات فست فود و رستورانی برگر سان شرکت یاملی میتوانند همانند سایر شعبات خود در سایر کشورهای دنیا در ایران با نام اصلی و لاتین خود فعالیت نمایند و آیا از استانداردهای شرکت مستر فرانچایز یاملی پیروی میکنند و کیفیت غذاهای ارائه شده در شعبات ایران با شعبات دیگر این برند در سایر کشورهای دنیا برابری میکند ؟ البته شعبه‌هایی منسوب به این برند (برگر سان)در بازار ایران مشاهده می‌شود اما هنوز مشخص نیست که آیا نمایندگی اصلی این برند بوده یا صرفاً اقدام به نصب تابلو کرده‌اند .


(شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵) ۱۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها