پنج شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۸۲۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خراسان شمالی پایلوت «کشت گردوی پیوندی» شد

طرح کشت تولید گردوی پیوندی در خراسان شمالی، بعنوان یکی از طرح‌های پیشنهادی جهاد دانشگاهی استان، در کارگروه تخصصی امور اقتصادی خراسان شمالی تصویب شد.

به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، کارگروه تخصصی امور اقتصادی خراسان رضوی، برای طرح توسعه و تولید گردوی پیوندی در استان که به پیشنهاد جهاد دانشگاهی استان مطرح شد، تصمیم گرفت، این طرح‌ با دانش و فناوری‌های جهاد دانشگاهی و حمایت‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شود و جهاد دانشگاهی تولید نهال‌های اصلاح شده و پیوندی گردو در قالب این طرح را در خراسان شمالی به‌عنوان استان پایلوت آغاز کند.

محمود دلپسند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استانداری خراسان شمالی، در این کارگروه اظهار کرد: گردو یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی باغداران این استان است و باید در میان محصولات باغی مورد توجه مسؤولان استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: حساسیت‌های بالای این محصول در برابر سرما و آسیب‌پذیری آن هر ساله خسارات زیادی را به باغداران وارد می‌کند.

دلپسند افزود: اجرای طرح تولید نهال‌های پیوندی و اصلاح شده در خراسان شمالی به‌عنوان استان پایلوت، باید بعد از شناسایی و انتخاب مناسب‌ترین نژاد برای اقلیم آب‌وهوایی و سرزمینی این استان انجام شود و علاوه بر آن، این طرح نیازمند تایید مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی است تا برای توسعه و ترویج نیز مورد حمایت‌های این سازمان قرار گیرد.

احسان عباسی، سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: دانش فنی طرح تولید گردوی پیوندی، توسط جهاددانشگاهی کسب شده است و طرح تجاری‌سازی آن، با حمایتهای جهادکشاورزی استان و مشارکت بخش خصوصی از مهر ماه 1394 در شهرستان شیروان به مرحله اجرا در آمده است.

وی ادامه داد: میانگین نیاز سالانه کشور به گردوی پیوندی بیش از یک میلیون و 20 هزار اصله در سال است که این فرصتی مناسب برای رونق و توسعه اقتصاد استان و سرمایه‌گذاری در این بخش تلقی می‌شود.

عباسی گفت: خط تولید تجاری نهال پیوندی گردو در دو بخش باغ مادری و ایجاد نهالستان و مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است که در فاز اول، کاشت 657 اصله نهال از ارقام برتر ایران و جهان و پنج هزار بذر گردو با هدف تامین پایه مورد نیاز  انجام شده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان شمالی اظهار کرد: عرضه نهال پیوندی به بازار در سال 1397 انجام خواهد شد.

(پنج شنبه ۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۶:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها