پنج شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۸۲۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

حذف ۵۵ کالای اساسی از شمول بازرسی‌های خارجی

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که دسترسی به بازارهای مصرف عراق مزیتی برای استان خوزستان محسوب می‌شود، گفت: تا شش ماه آینده ۵۵ قلم کالای اساسی کشور از شمول شرکت‌های بازرسی خارجی خارج خواهند شد.

جهانبخش سنجابی در همایش روز جهانی استاندارد و تجلیل از برترین‌های استاندارد خوزستان اظهار کرد: ‌اکنون در سطح جهان تجارت حلال معادل ۲۵۰۰ میلیارد دلار انجام می‌شود که از این رقم حدود ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه غذای حلال قرار دارد. با وجود اینکه جمعیت مسلمانان دنیا بین یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است اما ۳۵ تا ۴۰ درصد جمعیت کنونی جهان مصرف‌کننده غذای حلال هستند و این امر نشانگر این است که علاوه بر مسلمانان، جهان امروز نیز پیگیر غذای حلال است.

وی افزود:‌ البته سازمان جهانی استانداردسازی (ایزو) نیز موضوع غذای حلال را دنبال می‌کند. در اجلاس دو سال گذشته این سازمان، میز و غذای حلال از سایر میزهای غذا جداسازی شد و جالب است که از جمعیت ۸۰۰ نفری این اجلاس نیمی از اعضا از این میزها و غذاها مصرف کردند و این موضوع بسیار در خور توجه است.

سنجابی تصریح کرد: ‌خوشبختانه با وجود این‌که در بهترین حالت ممکن فقط ۱۰ تا ۱۳ درصد جمعیت مسلمانان دنیا را شیعیان تشکیل می‌دهند. ۹۸ درصد از استاندارد راهنمای عمومی غذای حلال سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) با دستورات فقه شیعه انطباق دارد. این امر نشانگر تلاش‌ها و پیگیری‌های نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و همکاران ما در سازمان ملی استاندارد و اتاق بازرگانی کشور است.

وی با اشاره به تشکیل سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) در ۷۹ سال قبل خاطرنشان کرد:‌ عمر استاندارد مختص این حدود ۸۰ سال نیست، بلکه مقوله استاندارد در قرآن کریم نیز مورد توجه قرار گرفته است. در علم جنین شناسی از مرحله انعقاد نطفه جنین تا مراحل بعد، همه دارای استاندارد هستند که بر هم خوردن هر کدام از این استانداردها می‌تواند موجب تولد موجودی ناقص‌الخلقه شود.  استاندارد لازمه و ضرورت زندگی است و در احکام دین نیز استانداردهای زیادی وجود دارد.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، با اشاره به انجام پروژه‌ای در خصوص مفهوم توسعه و ملزومات توسعه در حدود ۱۲ سال گذشته و بررسی وضعیت ۱۶۳ کشور دنیا عنوان کرد: ‌طبق نتایج این پروژه، ‌توسعه هر بنگاه یا کشوری مستلزم وجود زیرساخت‌هایی است. سه مورد از زیرساخت‌ها یا ملزومات اساسی توسعه، کلان است که شامل استانداردسازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری می‌شود و در بخش مکاسب دین اسلام تمام این سه مورد قرار دارد. به صورت کلی بالاترین استانداردهای کسب و کار در بخش مکاسب اسلام وجود دارد.

سنجابی، با بیان این‌که طبق تعاریف، استاندارد به معنای حداکثر دانش و تجربه متمرکز در زمان و مکان است، گفت:‌ مقامات ارشد کشوری به مقوله استاندارد و ملزومات توسعه توجه داشته‌اند و بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناظر بر این موضوع است. مقام معظم رهبری در بند ۲۴ این ابلاغیه، استاندارد بودن حداقل نیازهای مردم کشور را تاکید کرده‌اند. به این ترتیب به بهانه اقتصاد مقاومتی نباید مردم را به مصرف کالای غیر استاندارد سوق داد.

وی در خصوص مزیت‌های استان خوزستان بیان کرد:‌ علیرغم این‌که مرز مشترک خوزستان با کشور عراق در زمان وقوع جنگ تحمیلی تهدید محسوب می‌شد اما پس از جنگ این موضوع از جهت دسترسی به بازارهای عراق به یک مزیت برای این استان تبدیل شد.

سنجابی، با اشاره به آخرین تفاهمات امضا شده  بیی استاندارد ایران با وزیر برنامه‌ریزی کشور عراق اظهار کرد: ‌طبق این تفاهم‌نامه ۵۵ قلم کالای اساسی کشور ایران که بیشترین سهم صادراتی را در میان کالاهای صادراتی کشور دارد، ‌ ظرف شش ماه آینده از شمول شرکت‌های بازرسی خارجی در مرزها خارج می‌شوند. ان‌شالله در گام اول ۱۰ رقم کالا که لیست آن اعلام شده و در گام بعدی ۴۵ رقم کالا که در مجموع تقریبا ۸۸ درصد اقلام صادرات ایران را تشکیل می‌دهند، نیازی به تایید استاندارد این شرکت‌های بازرسی ندارند. یعنی عراقی‌ها اشرافیت و اعتبار استاندارسازی کشور ایران را به رسمیت شناختند.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این‌که این سازمان متاسفانه مظلوم است، تصریح کرد:‌ بازی تجارت همانند بازی فوتبال است. به صورتی که در تجارت یک تیم صادر کننده، تولید کننده یا توزیع کننده و تیم دیگر وارد کننده یا مصرف کننده هستند و در این میان سازمان ملی استاندارد نقش داور را ایفا م‌کند، ‌و داور بازی تجارت است.  در صورت رعایت استانداردها، تیم سازمان استاندارد از آن‌ها حمایت می‌کند و در غیر این صورت سازمان استاندارد ناچار به برخورد است.

وی افزود: بسیاری از مواقع این برخوردها برای تولیدکننده یا صادرکننده قابل قبول نیست. این سازمان باید حقوق مصرف کننده را رعایت کند و برای فضای کسب و کار مخل نباشد. بنابراین باید تسهیل، روان‌سازی تجارت و روان سازی تولید را نیز مدنظر قرار دهد. حاصل عدم تمکین طرفین مراودات تجاری از دستورات سازمان استاندارد، فشارها، جوسازی و خبرسازی‌هایی است که به نظام استانداردسازی تحمیل می‌شود.

سنجابی با تاکید بر این‌که سازمان ملی استاندارد ایران در اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص سلامت و ایمنی مردم با هیچکس تعارف ندارد، خاطرنشان کرد:‌ ما در راستای احقاق حقوق مردم، حق مصرف کننده و حفظ سلامت و ایمنی مردم محکم ایستاده‌ایم و انتظار مقام معظم رهبری و مسئولین ارشد کشوری از نظام استانداردسازی نیز همین موضوع است. ما حداکثر همراهی با تجار  را خواهیم داشت و همچنین حداکثر فضا برای تولید را فراهم می‌کنیم.

وی عنوان کرد:‌ طی اواخر سال ۹۴ و ۶ ماهه سال جاری آرزوی سی و چند ساله در کشور محقق شد و در مقاطعی از زمان کشور ایران برای صادرات حتی یک کمپوت به کشورهای دیگر جهان باید چند برابر سود خاصل از این صادرات را جهت انجام آزمون‌های استاندارد پرداخت می‌کرد اما امروز به واسطه سیاستگذاری‌های مقام معظم رهبری، اقدامات درست دولت و فضای پسابرجام، گواهی کیفیت محصول، صادره از نظام استانداردسازی کشور در ۱۳۳ کشور دنیا و حتی در آمریکا شمالی قابل پذیرش است که این موضوع افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است./ ایسنا

(پنج شنبه ۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۶:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها