چهارشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۸۲۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
پرویز جهانگیری، دبیر انجمن افزودنی‌های غذایی ایران

بازنگری در سیاست‌های صنایع غذایی

امروزه در جهان شعار پیشگیری بهتر از درمان است، جایگاه خاصی یافته و حرکت‌های مثبتی برای پیشبرد این شعار انجام شده است، به‌طوری‌که در آینده ما شاهد گسترش فروشگاه‌های مکمل‌های غذایی، (نوتیرستیکال) به‌جای داروخانه‌های فعلی (فارماستیکال) خواهیم بود.

برهمین اساس توجه به خوراک مردم به عنوان یک عامل مهم پیشگیری‌کننده از بروز امراض و تامین سلامت مردم در جوامع مختلف توجه بیشتر متخصصان و کارشناسان این بخش را به‌خود جلب کرده است. 
هرچند که آشکار است، سلامت محوری در کشورهای پیشرفته، سبب نشاط و سلامت جامعه شده و بهره‌وری را نیز در جوامع افزایش می‌دهد بنابراین توجه به تولیدات خوراکی با کیفیت برای مردم از اولویت‌های مهم دولت‌ها در حفظ سلامت جامعه است. 
بدین منظور در قالب کشورهای پیشرفته جهان نه‌تنها مالیاتی از بخش تولیدات غذا دریافت نمی‌شود بلکه دولت‌ها با عنایت به اثرات مثبت خوراک در سلامت مردم اقدام به تامین غذایی سالم برای جامعه می‌کنند و این مهم گاهی سبب اقدام دولت‌ها به پرداخت یارانه‌های مختلف برای سلامت مردم
 می‌شود. 
ازجمله این‌گونه اقدامات می‌توان به تغذیه دانش‌آموزان به‌عنوان نسل‌های سالم آیندگان جوامع اشاره کرد که در جوامع پیشرفته مورد توجه خاص است، تا سلامت و نشاط آیندگان حفظ شده و بهره‌وری‌شان نیزمورد توجه قرار بگیرد. در جوامع پیشرفته حد مسئولیت در تامین سلامت متوجه سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه نیز می‌شود، که نه‌تنها سبب افزایش بهره‌وری در جامعه می‌شود، بلکه هزینه گران دارو و درمان و هزینه‌های جانبی آنها از روی دوش دولت‌ها برداشته می‌شود. 
متاسفانه در کشور ما نه‌تنها به این مهم توجهی نمی‌شود، بلکه دولت‌ها علاوه بر دریافت مالیات تکلیفی، مالیات برارزش‌افزوده را از خوراک مردم دریافت می‌کنند، وصول مالیات ارزش‌افزوده با اعمال روش پلکانی سبب گرانی محصولات تولیدی واحدهای تولیدی داخلی شده و قدرت خرید مردم را به‌دلیل گران تمام شدن محصولات غذایی کاهش می‌دهد که به هیچ‌وجه به صلاح دولت، و مردم کشورمان نبوده و نیست.


بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که نحوه عملکرد سازمان مالیاتی درباره وصول مـــالیات بر ارزش‌افزوده به روش پلکانی سبب افــزایش قیمت تولیدات داخلی به میزان حداقل ۳۰درصد می‌شود، به همین دلیل، این امر سبب افزایش غیرقابل انتظار بهای تمام‌شده مواد اولیه و تولیدات داخلی نیز شده که نتیجه آن برابر است با به فروش نرفتن تولیدات داخلی و برگشت از فروش در بازار محصولات تولید داخل. این افزایش ۳۰درصدی هرچند باعث افزایش وصول مطالبات دولت از خــوراک مـــردم می‌شود، ولی نباید فراموش کرد که امروز این افزایش درآمد دولت آسیب‌های بی‌شماری را به جامعه وارد می‌کند، که در انتها محاسبات نشان می‌دهد که دولت بازنده اصلی این عملکرد خواهد بود. دلایلی که باعث می‌شود دولت در این مناسبات دست پایین را داشته باشد در ادامه آمده است. 

افزایش قیمت تمام‌شده غیراصولی محصولات داخلی به‌دلیل وصول ارزش‌افزوده با روش پلکانی باعث می‌شود که قیمت تمام‌شده غذای مردم بالا برود، به‌طوری‌که در سال‌های اخیر حتی قشرهای کم‌درآمد جامعه از مصرف مهم‌ترین خوراک تامین سلامتی خود، یعنی لبنیات و فرآورده‌های حاصل از آن محروم شده‌اند. 
امروزه در جامعه ما متاسفانه با وجود مصرف کم لبنیات در قیاس با دیگر کشورها شاهد جمع‌آوری کالاهای لبنی فروش نرفته از سطح عرضه هستیم که در سال‌های قبل به دلیل اعمال ضریب کمتر ارزش‌افزوده و اثر آن بر قیمت تمام‌شده چنین مشکلی در قدرت خرید مردم مشاهده نمی‌شد و با افزایش ضریب ارزش‌افزوده و گرانی محصولات داخلی با اعمال روش وصول مالیات بر ارزش‌افزوده، سبب شده تا به‌تدریج میزان مصرف لبنیات از سرانه ۱۳۰ کیلوگرم به حدود ۶۵ کیلوگرم کاهش یابد در حالی‌که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۳۶۰ کیلوگرم به ازای هر نفر می‌رسد. 

• افزایش قیمت تمام‌شده محصولات داخلی به‌دلیل وصول پلکانی ۹درصد عوارض ارزش افزوده سبب گرانی بیش از حد قیمت محصولات تولیدی داخل کشور شده است و به واقع شاهدیم که این امر، در گام نخست کالاهای خارجی را در داخل نسبت به تولیدات داخـلی رقـابت‌پذیرتر کرده و در گام‌های بعدی قــدرت رقــابت در داخــل از تولیدکنندگان گـرفته می‌شود، بی‌توجهی به بهای تمام‌شده تولیدات داخـلی سبب رکود واحدهای تولیدی داخلی می‌شود و بیکاری کارکنان آنها را درپی خواهد داشت. 

پرویز جهانگیری -دبیر انجمن افزودنی‌های غذایی ایران
(چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها