سه شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۲۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مسئولان جهاد کشاورزی استان گلستان از ظرفیت های سرمایه گذاری این استان می گویند و نیازمند یک پایانه صادراتی توانمند هستند.

مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به کشاورزان کلزا کار نوید داد که دولت به ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تمام حمایت های لازم برای کشت و تولید بیشتر کلزا از کشاورزان را انجام خواهد داد.

استان گلستان یکی از استان های برتر در زمینه کشت و تولید کلزا و دانه های روغنی است. در این استان در سال 94 بیش از 4میلیارد و 445 تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 6 هزار و 600 میلیون تن تولید شده است.

در همین رابطه به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به کشاورزان کلزا کار نوید داد که دولت به ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تمام حمایت های لازم برای کشت و تولید بیشتر کلزا از کشاورزان را انجام خواهد داد.

همچنین وی پیش بینی کرد برای سال زراعی جاری ۹۰ هزار تن دانه کلزا در استان گلستان تولید شود. مهاجر افزود: تولید محصولات زراعی در استان 63 درصد، محصولات باغی 2 درصد، محصولات دامی 13 درصد، خاویاری 6.5 درصد و در مجموع 34.8 درصد تولید، افزایش یافته است.

ترجیح واردات بر تولید به رغم ظرفیت های موجود


علیرضا مهاجر، مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی کشور در رابطه با تولید داروهای روغنی در این استان به «فرصت امروز» می گوید: چندین برابر ظرفیت نیاز کشور در صنایع تبدیلی دانه های روغنی، در سطح کشور به ویژه استان گلستان سرمایه گذاری شده است. اما این کارخانجات برای واردات و نه تولید ساخته شده اند. در حال حاضر کشور ما به یکی از بزرگ ترین کشورهای وابسته به روغن و فرآورده های روغنی تبدیل شده است.

مهاجر می افزاید: این وابستگی باوجود اینکه خودمان از ظرفیت های بالایی برای تولید برخورداریم به چند دلیل رخ داده است: اول اینکه واردات این کالا برای واردکنندگان صرفه اقتصادی بیشتری دارد، دیگر اینکه واردکننده می تواند در قیمت گذاری آن تاثیر داشته  باشد، زیرا ظرفیت در این حوزه زیاد است و واردکننده علاوه بر وارد کردن محصول با ارز دولتی می تواند به صادرات اقدام ورزد و جایزه صادراتی نیز دریافت کند. تمام این مسائل باعث می شود واردات بر تولید ارجحیت داشته باشد.

وی با بیان این جملات ادامه می دهد: بیش از 90 درصد در این حوزه واردات صورت می گیرد.

همچنین حیدرعلی رستمانی، رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در رابطه با میزان تولید گندم و پنبه این استان به «فرصت امروز» می گوید: در سال جاری سطح کشت گندم در این استان 382 هزار هکتار است که برای این مقدار، یک میلیون و 510 هزار تن تولید پیش بینی می شود. همچنین  امسال سال پنبه ما نیز هست که پیش بینی می شود 22 هزار تن تولید داشته باشیم.  گفتنی است که سطح کشت پنبه امسال حدود 11 هزار هکتار است.

حوزه های بکر سرمایه گذاری

سهراب سهرابی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان به «فرصت امروز» می گوید: در این استان مجموع سطوح اراضی زراعی در کشت اول و دوم حدود 700هزار هکتار با 3میلیون تن تولید در مجموع تولیدات بخش کشاورزی مثل گندم، جو، نباتات علوفه ای،  پنبه،  دانه های روغنی و  صیفی جات است.

وی با بیان این جملات می افزاید: هر سال بخشی از سیب زمینی و کلم تولیدی ما در محصولات زراعی به عراق، افغانستان و روسیه صادر می شود. در رابطه با صنایع تبدیلی نیز باید بگویم بیش از نیاز و تولید موجود در سطح کشور در این استان صنایع فرآوری و کارخانه های روغن کشی وجود دارد. در محصولات باغی 32هزار هکتار مجموع محصولات باغی این استان است و باغات شامل زیتون،  مرکبات،  هلو،  گردو و... است. در این محصولات بیشترین صادرات مربوط به میوه نارنگی است. صادرات نارنگی به کشورهای ترکمنستان،  قزاقستان و روسیه متداول است.

سایر محصولات نیز در قالب صنایع تبدیلی عصاره گیری شده و به اسانس تبدیل می شوند. در بخش صنایع تبدیلی، حوزه باغبانی ظرفیت های بکری دارد،  به ویژه اینکه این استان یک افق چشم انداز بلندمدت در رابطه با تبدیل 110هزارهکتار از اراضی شیب دار به اراضی باغی را دارد که در حال حاضر 20 تا 25هزار هکتار باغ احداث شده است.

سهرابی می گوید: اولویت  سرمایه گذاری این استان ایجاد یک پایانه صادراتی قوی در بخش کشاورزی برای بسته بندی، فرآوری و در نهایت صادرات است. در بخش کشاورزی همچنین در مباحث تراکتور و ماشین آلات دنباله بند نیازمند سرمایه گذاری هستیم. در صنایع تبدیلی این استان نیز در محصولات باغی و زراعی ظرفیت های فراوانی وجود دارد  که این ظرفیت های خالی در بخش بسته بندی و فرآوری قابل مشاهده  است.

وی ادامه می دهد: بحث دیگر توسعه کشت های گلخانه ای است که استان گلستان ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری در این حوزه داراست. همچنین سازه های گلخانه ای و احداث گلخانه ها از بحث هایی است که سرمایه گذاران می توانند در این حوزه ها ورود کنند. در بحث گیاهان دارویی، استان گلستان ظرفیت های فراوانی در تولید، کشت و صنایع تبدیلی گیاهان دارویی دارد. همچنین سرمایه گذاری در تولید محصولات ارگانیک و سالم در این استان می تواند با یک برنامه ریزی صحیح به صادرات نیز بینجامد.

سهرابی کمبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را مهم ترین مشکل این حوزه می داند و می گوید: میانگین سرمایه گذاری در سطح کشور در بخش کشاورزی 4/5 درصد بوده است. در صورتی که این بخش حداقل به ظرفیت 20 تا 25درصد سمایه گذاری نیاز دارد. مشکل دیگر بحث مکانیزاسیون و توسعه این امر در استان است. نیاز به بازسازی ناوگان ها به شدت احساس می شود.

وی می افزاید: در این استان سرمایه گذاری هایی در بخش کشاورزی صورت  گرفته  است اما این سرمایه گذاری  ها کافی نیست زیرا این استان ظرفیت های بسیار بالایی دارد. همچنین قابلیت بازگشت سرمایه به جهت توانمندی های بالا در این استان وجود دارد.

(سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵) ۱۲:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها