دوشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۸۱۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

داستان هفت خان رستم اعلام نرخ خرید تضمینی

با گذشت یک ماه از آغاز کشت پاییزه و اهمیت کشت محصولات استراتژیک،هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است.

گرچه در  سال های گذشته خرید تضمینی محصولات به معنای حمایت از کشاورزان بوده اما این روزها ، خرید تضمینی محصولات بلای جان آنها شده چرا که با گذشت یک ماه از آغاز کشت پاییزه و اهمیت کشت محصولات استراتژیک، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است.

با توجه به خودکفایی مجدد گندم پس از گذشت 12 سال به نظر می رسد که دولت از عواقب تاخیر در اعلام این نرخ غفلت کرده است.

گفتنی است، تاخیر دراعلام نرخ محصولات مشکلاتی در پایداری تولید سال زراعی آینده ایجاد خواهد کرد.

علی خان محمدی دبیر مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راهکارهای اساسی برای ثبات میزان تولید گندم اظهار داشت: اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی یکی از راهکارهای پایداری تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود که بر اساس سیاست های دولت تا کنون این نرخ اعلام نشده  است.

وی افزود: همه ساله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی می بایست تا 15 شهریور ماه از سوی دولت ابلاغ شود اما تا کنون نرخ مصوب اعلام نشده است.

خان محمدی ادامه داد: امسال با استفاده از دانش برتر کشاورزان نمونه و بارش های مناسب بدون افزایش سطح زیر کشت محصول به خودکفایی رسیدیم و به تولید 14 میلیون تنی گندم دست یافتیم.

 به گفته دبیر مجمع نخبگان کشاورزی اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی براساس تورم سالانه انگیزه کشاورزان به کشت محصول را به همراه خواهد داشت.

خان محمدی در پاسخ به این سوال که برخی مسئولان امر مخالفت هایی با خودکفایی محصول دارند، بیان کرد: گرچه برخی مسئولان به سبب بالا بودن نرخ گندم داخلی در برابر گندم وارداتی با خودکفایی محصول مخالف هستند، اما واردات محصول منجر به بیکاری یک میلیون گندمکار خواهدشد.

دبیر مجمع نخبگان کشاورزی در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولان به سبب بحران منابع آبی با خودکفایی گندم مخالف هستند، بیان کرد: کمبود منابع آبی در کشور وجود ندارد و تنها  ضعف مدیریتی به خشکسالی های اخیر دامن زده است.

وی درادامه افزود:با توجه به خشکسالی های اخیر موسسه تحقیقات ارقامی را دراختیار کشاورزان قرار داده تا با کمترین آب مصرفی بیشترین بازدهی را داشته باشند.

تولید گندم رکورد زد

همچنین علی قنبری مدیر عامل بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: امسال با تولید بیش از 14 میلیون تنی و خرید بالغ بر 11 میلیون و 500 هزار تن گندم رکورد تولید شکسته شد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم به طور متوسط همه ساله 2 میلیون تن افزایش خرید تضمینی داشته ایم به گونه ای سال92 ،4.8 میلیون تن، سال 93 ،6.7 میلیون تن، 94، 8.1 میلیون تن و امسال 11.5 میلیون تن بوده است.

به گفته قنبری با حمایت دولت، وزارت جهاد کشاورزی و همت کشاورزان در سال جاری به خودکفایی گندم رسیدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص راهکارهای اساسی در جهت ثبات میزان تولید گندم در سال زراعی آینده بیان کرد: سیاست حمایتی وزارت جهاد کشاورزی در تامین بذر، کود و عملیات کاشت، داشت و برداشت می تواند اقدام مثبتی در جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و استمرار خودکفایی باشد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در پاسخ به این سوال که اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصول چه تاثیری بر پایداری تولید دارد، افزود: این امر برنامه ریزی برای سال زراعی آینده را برای کشاورزان تسهیل می بخشد.

وی در خصوص اهمیت عادلانه بودن نرخ خرید تضمینی بر استمرار خودکفایی اظهار کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته دولت ها در بحث کالاهای استراتژیک حمایت جدی از کشاورزان به عمل می آورند، از این رو در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی سیاست هایی از سوی مقام معظم رهبری طراحی شده که این سیاست در بخش گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری امر تحقق یافته است.

 لزوم استمرار درخودکفایی گندم

کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: تناوب تولید محصولات زراعی، اصلاح و بهبودخاک و اعلام به موقع و منصفانه نرخ خرید تضمینی محصولات، رعایت تاریخ کاشت و مدیریت استفاده از بذور اصلاح شده می تواند افزایش عملکرد در واحد سطح را به همراه داشته باشد.

وی در خصوص تاثیر اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصول در تولید سال زراعی آینده گفت: با اعلام به موقع نرخ خرید محصولات، کشاورزان  تصمیم گیری لازم برای کشت پاییزه و بهاره محصولات را خواهند داشت.

خاکسار با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی محصول باید براساس هزینه های کشاورزان باشد، تصری کرد: وزارتخانه پس از فرآیند بررسی و ارزیابی هزینه های تولید در استان های مختلف و همچنین تورم سالانه، نرخی را به عنوان خرید تضمینی به شورای اقتصاد پیشنهاد می کند اما در فرآیند بررسی هزینه های تولید لازم است که منفعت تولید کننده و مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی مسئولان با سیاست خودکفایی گندم مخالف هستند، اظهار کرد: با توجه به آنکه قوت غالب و مایحتاج اولیه مردم، نان است؛ لذا این محصول استراتژیک امنیت غذایی کشور را تامین می نماید  و نباید به سبب پایین بودن نرخ جهانی، تولید این محصول را رها کنیم .

مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی  تولید محصولات استراتژیک در حد توان و پتانسیل های آبی و خاکی کشور باید صورت گیرد.
(دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها