یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۸۱۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جزئیات اجرای طرح کاهش وزن مرغ در کشتارگاه‌ها/ وزن استاندارد مرغ ۱.۸ کیلوگرم

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: طرح کاهش وزن کشتار مرغ از اول آذر در چهار مرحله آغاز خواهد شد تا تولیدکنندگان مرغ بتوانند شرایط تولید مرغ با وزن پایین را آماده کنند.

عباس عباسی در مورد جزئیات اجرای طرح کشتار مرغ با وزن سبک، اظهار داشت: مرغ در همه جای دنیا در حالت ایده‌آل، با وزن یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 500 گرم در بازار عرضه می‌شود که متأسفانه در کشور ما به دلایل مختلف معمولاً مرغ تولیدی بالای 2 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه هزینه بالای تأمین نهاده و تأمین جوجه یکروزه سبب شده تا تولیدکنندگان مرغ در کشور از طریق تولید مرغ سنگین و تأمین گوشت بیشتر هزینه‌های زیان خود را تأمین کنند، تصریح کرد: در همه جای دنیا با انتخاب نژاد مرغ، فرمولاسیونی که برای غذا درنظر گرفته شده و فاکتورهای کنترل رشد، طی چهار تا پنج هفته مرغ را به وزن 1.200 تا 1.500 کیلوگرم می‌رسانند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی سازمان دامپزشکی با اشاره به ساختار سنتی مرغداری‌های کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه این امر سبب شده تا مرغداری‌ها ما اندازه نسبتاً پایینی داشته باشند و خود پرورش‌دهندگان دوره پرورش را برای اقتصادی‌تر شدن به تعویق می‌اندازند، تا وزن مرغ افزایش یابد.

وی ساختار فرهنگی و اجتماعی را یکی از عواملی دانست که سبب شده که مرغ‌های با وزن بالا و اصطلاحاً پر پشت مشتری بیشتری داشته باشد و افزود: این در حالی است که اگر هر چه طول مدت نگهداری جوجه پرورشی افزایش یابد، نیاز به مصرف واکسن و دارو نیز افزایش خواهد داشت.

عباسی در پاسخ به اینکه یعنی با اجرای طرح کاهش وزن کشتار مرغ، میزان باقی‌مانده دارویی در مرغ‌ها کاهش خواهد یافت، گفت: همین الان نیز این اتفاق نمی‌افتد، چرا که یک هفته قبل از کشتار، مرغ‌ها در پرهیز دارویی قرار می‌گیرند، اما قاعدتاً مرغی که در 35 روزگی کشتار می‌شود، نسبت به مرغی که در 60 روزگی کشتار می‌شود، واکسن و داروی کمتری گرفته و سالم‌تر است.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مواد غذایی سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد: طرح اجرای کشتار مرغ سایز از ابتدای آذرماه اجرا خواهد شد که در مرحله اول، وزن 1.800 کیلوگرم را معیار قرار داده‌ایم، اما در چهار نوبت و در طول یک سال به مرور در هر مرحله 200 گرم از وزن استاندارد کم کرده تا در نهایت بتوانیم به 1.200 گرم برسیم.

به گفته این مسئول در سازمان دامپزشکی کشور، این تصمیم در کمیته ملی با حضور معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام گرفته شده است که به مرور تصمیمات تشویقی و تنبیهی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت. / فارس
(یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها