یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۸۱۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تلخ شدن کام زنبورداران با حذف «استاندارد اجباری»

با وجود شرایط اقلیمی مناسب برای توسعه بخش زنبورداری، حذف استاندارد اجباری طعم شیرین عسل را به کام زنبورداران تلخ کرده است.

چند سالی است که با وجود شرایط اقلیمی مناسب برای توسعه بخش زنبورداری،حذف استاندارد اجباری و تبدیل آن به استاندارد تشویقی، طعم شیرین عسل را به کام زنبورداران تلخ کرده است و فرصت طلبان با استفاده  از نابسامانی موجود به عرضه شبه عسل های خود در بازار اقدام کرده اند که این مسئله مشکلات متعددی را با وجود مشقت های فراوان تولید، برای زنبورداران به وجود آورده است.

سوال اینجاست که سازمان ملی استاندارد چه توجیهی برای حذف استاندارد و به خطر افتادن سلامت افراد دارد؟

عفت رئیسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران در خصوص مشکلات حذف استاندارد اجباری به تشویقی اظهار داشت: با حذف استاندارد اجباری و سودجویی  افراد فرصت طلب نه تنها منافع زنبورداران بلکه سلامت مصرف کنندگان به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه حذف استاندارد نگرانی هایی برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است، گفت: در دولت گذشته برخی افراد به سبب قوانین و مقررات سخت گیرانه در خواست حذف استاندارد اجباری را مطرح تا شبه عسل های تولیدی خود را به بازار عرضه نمایند.

رئیسی سرحدی در خصوص تاثیر حذف استاندارد اجباری بر میزان صادرات بیان کرد: براساس آمار رسمی گمرک در شش ماهه نخست سال 740 تن عسل بالغ بر ارزش ریالی 9 میلیارد تومان به بازارهای هدف صادر شده که در مقایسه با سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران افزود: اتحادیه زنبورداران در خواست های مکرری مبنی بر اجباری شدن استاندارد عسل از سازمان استاندارد به عمل آورده تا مصرف کنندگان از حداقل کیفیت محصول اطمینان خاطر داشته باشند.

 هشدار درباه ورود عسل های تقلبی به بازار

احمد مینایی مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران گفت: حذف استاندارد اجباری و تبدیل آن به تشویقی منجر به ورود عسل های تقلبی و بی کیفیت به بازار شده که در نهایت مشتری را  نسبت به خرید عسل با کیفیت مردد می کند. 

وی یادآور شد: با ادامه روند اعمال سیاست استاندارد تشویقی، ضمن ورود عسل های تقلبی به بازار،با کاهش در آمد حاصل از فروش عسل طبیعی میزان تولید زنبورداران را نیز با مشکلات متعددی روبرو می کند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تهران  همچنین در خصوص اینکه نرخ تمام شده عسل در مناطق مختلف متفاوت است، اظهار داشت: طبق اعلام اتحادیه زنبورداران نرخ هر کیلو عسل طبیعی به طور متوسط 35 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عسل صادراتی با نرخ معادل 12 هزار تومان به بازارهای هدف صادر شده است، تصریح کرد: حذف استاندارد اجباری بر این امر تاثیر گذار بوده است.

 اجباری شدن استاندارد عسل در دست بررسی است

وحید مرندی مقدم معاون ملی سازمان استاندارد  گفت:با توجه به حذف استاندارد اجباری ،اتحادیه عسل فروشان درخواست های مکرری برای اجباری شدن استاندارد عسل دارند.

وی افزود: هم اکنون موضوع اجباری شدن استاندارد عسل در حال بررسی است و تا کنون تصمیم قاطعی در خصوص آنکه عسل که جز فرآورده استاندارد قرار گیرد، اتخاذ نشده است./
(یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها