یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۳
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۸۱۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

دولت یازهم دلالان را حذف و از رانت واردکنندگان شکر جلوگیری کرد

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: دولت یازدهم به منظور حمایت از تولید داخلی و تنظیم بازار، حذف دلالان و جلوگیری از هرگونه رانت برای واردکنندگان شکر را در دستور کار قرار داد و اکنون شکر مورد نیاز کشور با قیمت مناسب تامین است.

حسن عباسی معروفان درباره گزارش هایی مبنی بر سودهای کلان 600 میلیارد ریالی (60 میلیارد تومان) واردکنندگان شکر افزود: براساس اقدام های دولت یازدهم در بازار شکر، امکان دریافت چنین سودهای کلانی وجود ندارد زیرا دولت از سال گذشته واردات شکر را از طریق واردکنندگان ممنوع کرد.
وی گفت: براساس دستور دولت، واردات شکر تنها به کارخانجات تولیدی که از چغندر و نیشکر داخلی؛ شکر تولید می کردند محول شد تا این کارخانجات بتوانند از محل سود این واردات پول کشاورزان و تولیدکنندگان چغندری و نیشکری را بپردازند.
عباسی معروفان افزود: براساس مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم شکر 27 هزار و 200ریال (2720تومان) تعیین شده است که کارخانجات باید براساس دستورالعمل دولت هر کیلوگرم شکر را 25 هزار و 200 ریال(2520تومان) بفروشند. بنابراین کارخانجات هر کیلوگرم شکر را 2 هزار ریال(200 تومان) ارزان تر از قیمت واقعی به بازار عرضه می کنند که بدهی دولت به کارخانجات به شمار می رود.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید براین که سود ناشی از واردات به یارانه تولید اختصاص دارد، گفت: در 2 سال گذشته بدهی دولت بابت پرداخت یارانه تولید به کارخانجات تولیدکننده شکر به بیش از پنج هزار میلیارد ریال(500 میلیارد تومان) رسیده است که این مبلغ از محل واردات به کارخانجات تولید کننده داخلی تامین و تسویه می شود.

** قیمت شکر تا پایان سالجاری ثابت است
عباسی معروفان حذف واردکنندگان بزرگ شکر را از افتخارات دولت یازدهم برشمرد و افزود: از دیگر اقدام های دولت حذف دلالان و واسطه گران در بازار داخلی بود که این مهم نیز موجب اشباع بازار و ثبات قیمت این محصول شد.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به طوری که نه تنها تا پایان سالجاری افزایش قیمتی برای محصول شکر نخواهیم داشت، بلکه احتمال روند کاهشی قیمت این محصول وجود دارد.
عباسی معروفان تصریح کرد: براساس آخرین گزارش ارایه شده به وزیر جهاد کشاورزی، در یک ماه اخیر روزانه به طور میانگین 3 تا 4 هزارتن شکر در بورس کالا با قیمت 25 هزارو 200 ریال به شکل نقدی عرضه شده است. بدین ترتیب در مجموع در مهرماه 100 هزار تن شکر عرضه شد که حدود 2 هزارتن آن خریداری شده و در هفته اخیر یک کیلوگرم شکر نیز در بورس به فروش نرفت.
به گفته وی، این بدان معناست که بازار شکر اشباع است و کمبودی در زمینه تولید و عرضه نداریم و اکنون با کمبود تقاضا مواجه شده ایم به طوری که برخی کارخانجات تولید کننده شکر محصول تولیدی خود را با قیمت 2 هزارو 400 تومان به فروش می رسانند تا بتوانند پول تولیدکنندگان چغندرقند را پرداخت کنند که این محصول کمتر از نرخ مصوب خرید و فروش می شود.
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در واقع دولت با عرضه شکر از طریق بورس کالا و مراجعه مستقیم کارخانجات مصرفی به شرکت بازرگانی دولتی ایران در مرکز و استان ها توانست حضور دلالان در بازار داخلی شکر را نیز حذف کند.
وی اضافه کرد: متقاضیان و کارخانجات شیرینی و شکلات به هر میزان که بخواهند می توانند شکر مورد نیاز خود را مستقیم با قیمت های مصوب در استان ها و شهرستان های کشور به شکل نقدی و تحویل فوری خریداری کنند.

** وزارت جهاد کشاورزی تحت فشار دلالان و واردکنندگان بزرگ شکر
عباسی معروفان دلیل بحران بازار شکر در ماه های اخیر را عملکرد دلالان و واردکنندگان عنوان کرد و گفت: با حذف سودهای کلانی که به جیب واسطه گران، دلالان و واردکنندگان می رفت، در ماه های اخیر وزارت جهادکشاورزی تحت فشار شدید قرار گرفته است.

** واردات شکر براساس برنامه ریزی انجام شد
عباسی معروفان نیاز مصرفی شکر کشور را حدود 2 میلیون و 200 هزارتن برشمرد و افزود: براساس برنامه ریزی امسال یک میلیون و 600 هزارتن شکر در کشور تولید و حدود 550 هزارتن شکر موردنیاز از طریق واردات تامین می شود.
وی میزان تولید داخلی شکر درسال 1394 را یک میلیون و 450 هزارتن اعلام کرد.
عباسی معروفان افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران شکر مورد نیاز بازار را از طریق بورس عرضه خواهد کرد و محدودیتی برای عرضه شکر از یک کیلوگرم تا یک هزار تن وجود ندارد.
معاون بازرگانی شرکت دولتی ایران سرانه مصرف جهانی شکر را بین 19 تا 21 کیلوگرم و در ایران 27 کیلوگرم اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر بیش از 43 کارخانه تولید کننده شکر در کشور فعال است که 38 کارخانه محصولات چغندری و پنج کارخانه محصول نیشکر را خریداری می کنند.
برداشت محصول چغندرقند از 10 شهریورماه شروع و از نیمه های آبان ماه خرید نیشکر نیز آغاز می شود. خرید چغندرقند و نیشکر براساس نرخ تضمینی سال 95-1394 انجام می شود./ ایرنا
(یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها