جمعه / ۳۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۱۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات هندوانه به ضرر بخش کشاورزی است؟

مشاور اول رئیس جمهور در امور آب و کشاورزی گفت: با وجود تصورات عموم افراد مبنی بر آب بر بودن هندوانه و عدم صرفه اقتصادی صادرات این محصول، این امر صحت ندارد.

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که علی رغم آب بر بودن محصولی نظیر هندوانه چرا صادرات انجام می شود، اظهار داشت: با توجه  به نبود الگوی کشت تعریف شده از سوی وزارت جهاد برای کشاورزان و بازار موجود برای فروش هندوانه کشاورزان راه چاره ای به جزکشت این محصول نیست.

وی افزود:به دلیل عدم رعایت آمایش سرزمین،کشت محصولات آب بر در استان های کم آب همواره صورت گرفته است.

پاپی زاده با بیان اینکه تولید محصولات باید براساس پتانسیل های هر استان باشد، گفت: در کشور ما به میزان کافی آب برای تولید محصولات وجود دارد و تنها به سبب عدم مدیریت صحیح با بحران کم آبی روبرو هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بهره وری آب در کشور ما 35 درصد است، اظهار کرد: این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته میزان بهره وری حدود 65 درصد است از این رو با توسعه سیستم های نوین آبیاری و کاهش 10 درصدی مصرف میزان قابل توجهی آب صرفه جویی می شود.

 میزان آب مصرفی هندوانه قابل قیاس با گندم نیست

همچنین عیسی کلانتری مشاور اول رئیس جمهور در امورآب و کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: عموم افراد تصوراتی مبنی بر آب بر بودن هندوانه دارند در حالیکه  این امر صحت ندارد وتنها بازدهی آب این محصول بالا است.

وی با بیان اینکه میزان آب مصرفی برخی محصولات نظیر گندم قابل قیاس با هندوانه نیست، افزود: برای تولید یک کیلو گندم هزار و 200 کیلو  وهندوانه 200 الی 300 کیلو آب مورد استفاده قرار می گیرد از این رو نمی توان گفت که صادرات هندوانه صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

کلانتری با اشاره به اینکه سالانه 2 میلیون تن هندوانه مورد نیاز کشور است، بیان کرد: در برخی سال ها تنها به سبب افزایش نزولات جوی ممکن است که تولید هندوانه بیش از نیاز داخل باشد که در این صورت نسبت به صادرات مازاد بر نیاز داخل به بازارهای هدف اقدام می نماییم./  باشگاه خبرنگاران جوان
(جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها