جمعه / ۳۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۸۱۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

آمار بالای سرطان ربطی به مصرف سموم کشاورزی ندارد

به گزارش فودنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هر چند متهم به مصرف بالای سم و کود شیمیایی در استان هستیم اما این آمارها صحت ندارد و آمار بالای سرطان در استان ربطی به مصرف کود و سم در بخش کشاورزی ندارد.

دلاور حیدرپور در مراسم افتتاح باشگاه کشاورزان سامانه تلفن گویای 1559 با بیان اینکه مازندران در بخش کشاورزی و تولید برخی از محصولات کشاورزی دارای رتبه است اما با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، اظهار کرد: مازندران قطب تولید برنج در کشور است به گونه‌ای که متوسط عملکرد آن پنج تا 5.5 تن است اما کشاورزانی هستند که تا 13 تن محصول برداشت می‌کنند و این امر نشان دهنده این است پتانسیل زیادی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه گیاهی یکی از خلأهای موجود در بخش کشاورزی است که بخش کشاورزی در این زمینه مشکلاتی دارد، افزود: هرچند متهم به مصرف بالای سم و کود شیمیایی در استان هستی اما این آمارها صحت ندارد و  آمار بالای سرطان در استان ربطی به مصرف کود و سم در بخش کشاورزی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: متوسط مصرف کود در کشور از متوسط کشورهای اطراف حتی پاکستان هم کمتر است.

حیدرپور با بیان اینکه تغذیه صحیح، تغذیه متعادل عناصر غذایی است، بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مصرف کود در بخش کشاورزی استان، در قالب کودهای پایه NPK است.

وی اضافه کرد: آموزش نقش مهمی در نحوه مصرف سم و کود دارد و بر این اساس بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه اطلاع‌رسانی و آموزش نقش مهمی در افزایش بهره‌وری دارد، خاطرنشان کرد: آشنایی کشاورزان با خدمات قابل ارایه سامانه 1559 در افزایش کارایی مصرف کود و سم نقش اساسی دارد.

حیدرپور اضافه کرد: در بحث آموزش ظرفیت‌های خالی زیادی وجود دارد که متاسفانه بها داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه هزینه تمام شده یک مترمکعب آب بالای 2 هزار تومان است و اگر بتوانیم با آموزش صحیح یک درصد بهره‌وری مصرف آب را افزایش دهیم معادل احداث یک سد بهره‌وری خواهیم داشت در حالیکه هزینه ای به مراتب پایین تر دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با عدم آگاهی و اطلاعات نادرست هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند به گونه‌ای که با مصرف بی‌موقع کود و سم هزینه‌ها افزایش و تولید کاهش پیدا می‌کند که با آموزش می‌توان آن را جبران کرد.

(جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها