جمعه / ۳۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۱۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مطرح کرد:

تحقق 78 درصدی کشت کلزا در مازندران

به گزارش فودنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان از کشت بذرهای سنواتی و خودمصرفی کلزا به‌دلیل کاهش عملکرد پرهیز کنند.

دلاور حیدرپور در جلسه بررسی کشت کلزا با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ترویج کشت کلزا قابل تحسین است اما اگر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد باید شیوه برگزاری کلا‌س‌ها را تغییر داد تا بتوانیم به نتیجه مطلوب دست یابیم، اظهار کرد: باید موانع توسعه کشت کلزا بررسی شود و بر اساس نظر کشاورزان و مشکلات موجود، روش آموزش کاربردی و اثرگذار را اجرا کنیم.

وی به کشاورزان توصیه کرد از کشت بذرهای سنواتی و خودمصرفی کلزا به‌دلیل کاهش عملکرد پرهیز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در 11 هزار و 709 هکتار از مزارع استان قرارداد کشت کلزا منعقد شده است، اظهار کرد: این سطح معادل 78 درصد سطح ابلاغی قرارداد کشت کلزا است که 2 هزار و 745 هکتار آن در زمین‌های شالیزاری و 8 هزار و 964 هکتار آن در زمین‌های خشکه‌زاری است.

این مسؤول اضافه کرد: قرارداد کشت کلزا در شهرستان‌های بهشهر و نکا از سطح ابلاغی فراتر رفته است.

حیدرپور با اعلام اینکه 45 درصد سطح قرارداد کلزا در استان بذرکاری شد، بیان کرد: 5 هزار و 272 هکتار از مزارع بذرکاری شد که 3 هزار و 713 هکتار در زمین‌های خشکه‌زاری و یک‌هزار و 899 هکتار در زمین‌های شالیزاری بوده است.

وی سطح سبز مزارع کلزای استان را 976 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: بیش از 11 هزار هکتار از مزارع کلزای استان زیرپوشش خدمات بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از توزیع بیش از 76 هزار کیلوگرم بذر انواع ارقام کلزا تاکنون در استان خبر داد و گفت: در تنوع و میزان بذر نگرانی وجود ندارد و کشاورزان دغدغه‌ای برای تأمین بذر نداشته باشند.

این مسؤول خواستار همراهی و حمایت بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات سرمایه در گردش کلزا شد و این امر را عاملی برای تشویق کشاورزان به کشت کلزا برشمرد.

حیدرپور با بیان اینکه بازدیدهای هفتگی از مزارع کلزا توسط شبکه پیش‌آگاهی انجام می‌شود، تأکید کرد: برای کنترل کیفی تأثیر سموم روی علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، بررسی و پایش مزارع در دستور کار کارشناسان حفظ نباتات و شبکه پیش آگاهی و مراقبت قرار دارد.

وی استفاده از علفکش‌های پیش‌رویشی در زراعت کلزا را برای کنترل علف‌های هرز مورد تأکید قرار داد.

(جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها