پنج شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۰۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
حجتی با تأکید بر عدم واگذاری بازار داخلی به بیگانگان اعلام کرد

گذار کشاورزی از اقتصاد معیشتی به صنعتی

متاسفانه وارد‌کنندگان ایرانی به‌راحتی و بدون دریافت هیچ امتیازی بازار مصرف ایران، این سرمایه گران‌بها را در اختیار کشورهای خارجی قرار می‌دهند. بازار چند ده میلیونی مصرف یک ابزار قدرتمند در معادلات سیاسی و نظامی است و باید از آن حراست کرد.

سبزینه -  محمود حجتی در نشست بیست و چهارمین کنگره علوم و صنایع غذایی با اعلام مطلب فوق و با اشاره به رقابت تولید‌کنندگان بین‌المللی این صنعت، خطاب به تولیدکنندگان ایرانی گفت: همه باید در کنار هم و به صورت زنجیره از تامین نهاده‌ها تا سر سفره مصرف‌کنندگان نظارت داشته باشیم و از یکدیگر پشتیبانی کنیم. وی ادامه داد: دنیای امروز با استفاده از شرکت‌های زنجیره‌ای محصولات را عرضه می‌کنند و ما نیز باید بتوانیم وارد این زنجیره شده و محصولات خود را به بازار جهانی عرضه کنیم. 
وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از درگیر شدن جامعه به مسائل ظاهری و روزمره بدون ارزش تاکید کرد: نباید از مسائل اساسی و حیاتی غافل شویم. صنعت کشاورزی دوره گذار خود را از تولید معیشتی به تولید صنعتی طی می‌کند. حجتی افزود: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های آب و خاک و توانمند‌سازی نیروی انسانی و استفاده از تجربیات نهفته در میان کشاورزان سنتی می‌توانیم به‌زودی از اقتصاد معیشتی به اقتصاد صنعتی و تولید انبوه برسیم. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به استانداردسازی محصولات کشاورزی صادراتی گفت: صادرات محصول نیازمند هماهنگی بین دولت‌ها نیز هست؛ در اختیار گرفتن بازار مصرف کار ساده‌ای نیست و دولت‌ها به‌راحتی آن را از دست نمی‌دهند. 
حجتی تاکید کرد: متاسفانه وارد‌کنندگان ایرانی به‌راحتی و بدون دریافت هیچ امتیازی بازار مصرف ایران، این سرمایه گران‌بها را در اختیار کشورهای خارجی قرار می‌دهند. بازار چند ده میلیونی مصرف یک ابزار قدرتمند در معادلات سیاسی و نظامی است و باید از آن حراست کرد. وی سرزمین ایران را سرشار از نعمت‌ها و موهبت‌های الهی دانست و افزود: توجه به ذائقه و رنگ در محصولات غذایی مهم است و تنوع گیاهی ارگانیک کشور بازار بزرگی است که هنوز کشف، استخراج و به بازار عرضه نشده است. 
وزیر جهاد کشاورزی، گیاهان دارویی کشور را مجموعه‌ای بی‌نظیر در جهان معرفی کرد و گفت: برخی از این گیاهان خاص ایران بوده و می‌توان بی‌رقیب در بازارهای جهانی وارد شد. 
وی گفت: صادرات محصولات غذایی نیازمند ایجاد شبکه و هلدینگ است که باید با همکاری دولت و بخش خصوصی ایجاد شود، تجربه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه نشان داد که این عرصه نیازمند فعالیت و هماهنگی‌های بیش‌تری بین همه اجزای جامعه است. 
حجتی نیرو انسانی جوان و تحصیل‌کرده را از دیگر نقاط قوت بازار محصولات غذایی دانست و اظهار کرد: در صورت تولید محصولات غذایی زمینه اشتغال جوانان نیز فراهم می‌شود.
(پنج شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها