چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۸۰۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم حضور مدیریت شده و هماهنگ برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی، بازرگانان باید محصولات خود را مدیریت شده و هماهنگ صادر کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس محمود حجتی در دهمین نشست ستاد عالی پسته که با حضور معاونین این وزارت، استاندار و نماینده مردم کرمان در مجلس، رئیس سازمان استاندارد ایران، و نمایندگان سایر دستگاه های اجرایی مرتبط و تشکل های تولیدی و بازرگانی پسته برگزار شد،اظهار داشت:پسته کاران کشور علیرغم کم آبی و خشکسالی با اتخاذ تدابیر و اجرای دستورالعمل های فنی،تولید این محصول را پایدار نگه داشته اند.
وی بر ضرورت پایش رقبای ایران در بازار پسته تاکید کرد و افزود: برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی، بازرگانان باید محصولات خود را مدیریت شده و هماهنگ صادر کنند و در این زمینه اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران می تواند نقش محوری ایفا کند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پیگیری ها برای تجهیز و تامین منابع و سرمایه در گردش تشکل های تولیدی و صادراتی پسته،بر لزوم تسریع در خرید محصول کشاورزان و مدیریت بازار داخلی و صادراتی پسته تاکید کرد.
مهندس حجتی، اجرای کامل مصوبات نهمین نشست ستاد پسته را در زمینه احداث باغ های مادری و همچنین حل مشکل جا به جایی بهره برداری از آب چاه ها و حقابه های باغدارانی که به جهت شوری خاک مجبور به حذف باغ های غیر اقتصادی خود هستند،ضروری برشمرد و تصریح کرد: کارگروهی متشکل از مدیران آب و خاک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو،استانداری و نمایندگان پسته کاران استان کرمان برای تسریع در حل این مشکل تشکیل شود.
وزیر جهاد کشاورزی اتخاذ سیاست بازار در قبال بازار را در مراودات ایران با کشورهای دیگر ضروری توصیف و در خصوص مصوبه این ستاد در مورد کاهش تعرفه واردات پسته ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد:بازار بزرگترین سرمایه کشورها است و پرداختن به موضوع کاهش و اصلاح تعرفه پسته صادراتی ایران به کشورهای اروپایی و سایر کشورها در مذاکرات سیاسی و مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها در نشست هایی با حضور نمایندگان وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت باید مورد تاکید قرار گیرد.
حجتی با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور آسیای شرقی و ابراز تمایل آنان برای صادرات میوه های گرمسیری،تصریح کرد: در گفت و گو با همتایان خود در این سه کشور اعلام کردم که ایران هم میوه های سردسیری فراوانی تولید می کند و ما هم مایل به صادرات این میوه ها به این کشورها هستیم.
وی خاطرنشان ساخت:شرایط امروز بازار با دهه های گذشته متفاوت شده و برای حضور پایدار در بازار جهانی باید مطابق وضعیت ها و شرایط روز باید فرآیندها را به روز رسانی کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی سپس تولید و صادرات محصول سالم و بدون آفلاتوکسین و باقیمانده آفت کش ها را به منظور حفظ و توسعه بازار جهانی پسته ایران ضروری عنوان و تصریح کرد:کارگروهی با حضور نمایندگان وزارتخانه های جهاد کشاورزی،بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران باید تشکیل شود و نسبت به بررسی وضعیت آفلاتوکسین و باقیمانده آفت کش ها،ردیابی مسیرها و مبادی گمرکی و همچنین تکمیل تجهیزات مراکز آزمایشگاهی برای رعایت موارد مورد نظر کشورهای اروپایی در محموله های صادراتی پسته اقدام کند.

وی اضافه کرد:سازمان های حفظ نباتات و استاندارد ایران تکالیف قانونی در آزمایش محموله های صادراتی دارند ولی باید دقت شود تا آزمایش های تکراری در محموله های صادراتی صورت نگیرد.
1.2 میلیارد دلار پسته صادر شد
در این نشست،معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان این که پسته هم اکنون در 29 استان کشور تولید می شود،میزان تولید پسته در سال 94 را 261 هزارتن اعلام کرد و افزود:سال گذشته 130 هزارتن پسته ایرانی به ارزش 1.2 میلیارد دلار صادر شده است.
محمدعلی طهماسبی با بیان این که در شش ماهه نخست امسال نیز 40 هزارتن پسته به ارزش 381 میلیون دلار صادر شده،از تدوین طرح جامع مدیریت باغات پسته خبر داد و گفت:براساس این طرح 150 هزار هکتار از باغات پسته اصلاح و نوسازی و 50 هزار هکتار باغ پسته در مناطق مستعد جدید ایجاد می شود.
وی اصلاح نهال و احداث باغ های مادری،توسعه مکانیزاسیون و آبیاری زیرسطحی را از دیگر موارد این طرح عنوان و پیشنهاد کرد:صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری پسته کشور برای تشکیل زنجیره پسته و ساماندهی تشکل های موجود و همچنین تامین سرمایه در گردش برای حمایت از صادرات این محصول با مشارکت بخش خصوصی تشکیل شود.
(چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها