چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۸۰۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
وزیر اقتصاد آمار بانک مرکزی را تایید کرد

رشد اقتصادی بهار سال 95 یک درصد بیشتر شد؟

مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بهار سال جاری را 4.4 درصد اعلام کرد اما رییس کل بانک مرکزی و در ادامه وزیر اقتصاد رشد 5.4 درصدی را رشد سه ماهه اول سال جاری اعلام کردند.

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی بعد از سکوت طولانی درباره رشد اقتصادی ایران در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قزوین رشد اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال جاری را 5.4 درصد یعنی 1 درصد بیشتر از آمار اعلام شده توسط مرکز آمار اعلام کرد. ایسنا در این باره نوشت که بانک مرکزی بیش از ۱.۵ سال بود که هیچ آماری از رشد اقتصادی اعلام  نکرده بود و حتی برای بهار امسال نیز در این باره هیچ رقمی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است. رئیس کل بانک مرکزی که به پیش‌بینی رشد حدود پنج درصدی برای سال جاری در اظهاراتش اکتفا می‌کرد در جلسه اخیر خود در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین اعلام کرده که رشد اقتصادی سه ماهه ابتدایی سال جاری به ۵.۴ درصد رسیده است. اگر چه بانک مرکزی جزئیاتی از دلایل افزایش رشد اقتصادی به ۵.۴ درصد از رقم کمتر از  یک درصدی سال گذشته منتشر نکرده اما بر اساس آن‌چه که تاکنون مدیران اقتصادی و حتی کارشناسان بر آن اذعان داشته‌اند عمده دلیل این افزایش رشد به بالا رفتن میزان تولید و صادرات نفت در سال جاری بر می‌گردد.


رشد اقتصادی 5.4 درصدی اعلام شده توسط سیف یک روز بعد توسط وزیر اقتصاد دولت یازدهم مورد تایید قرار گرفت. طیب نیا در حاشیه سفر به اصفهان و بازدید از قبور شهدای این استان رشد اقتصادی 5.4 درصدی را تایید کرد و از ادامه این رشد در سال جاری خبر داد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد اقتصادی سه ماهه اول سال جاری ۵.۴ بوده و این روند همچنان ادامه دارد. من این رقم را تایید می‌کنم و رشد سه ماهه اول سال جاری کشور ۵.۴ بوده است.


رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت یازدهم در حالی رشد اقتصادی بهار سال 95 را 5.4 درصد اعلام می کنند که فعالان اقتصادی رشد 4.4 درصدی اعلام شده توسط مرکز آمار را هم ناهمخوان با واقعیت های صنعت و فضای تولید ارزیابی کردند. به گفته مسئولان دولتی 2.9 درصد از رشد اقتصادی بهار سال جاری از محل بهبود تولید و صادرات نفت تامین شده است. ادامه رکود فعالیت در صنعت و تولید زیر ظرفیت در بنگاه های تولیدی از دلایلی است که باعث شده فعالان بخش خصوصی به رشد اقتصادی 4.4 درصدی با دیده تردید بنگرند و انتظار می رود بانک مرکزی با اعلام رشد اقتصادی 1 درصد بالاتر از رشد اقتصادی 4.4 درصدی، جزییات بیشتری از رشد بخش های مختلف اقتصاد را منتشر کند.
(چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها