سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۸۰۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

عمده ضایعات غذایی در ایران مربوط به فرآورده های تازه خوری کشاورزی است

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: عمده ضایعات غذایی در کشور مربوط به فرآورده های تازه خوری محصولات کشاورزی مانند خیار، گوجه فرنگی و سبزی ها است.

دکترهدایت حسینی تاکیدکرد: ضایعات غذایی در میوه ها و سبزی ها زیاد بوده و درمحصولاتی مانند گوشت و لبنیات کمترمی باشد و این درحالی است که یکی از موثرترین و سهل الوصول ترین روش ها برای تأمین غذای کافی و سالم، کاهش ضایعات مواد غذایی است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های کاهش ضایعات غذایی، تبدیل سریع آنها به فرآورده هایی مانند کنسرو است که امکان نگهداری طولانی تری دارند؛ محصولاتی که سریع به ضایعات غذایی تبدیل می شوند را باید با استفاده از روش های فرآوری ، زمان طولانی تری نگهداشت.
حسینی یادآورشد: هم اکنون 1.3 میلیارد تن معادل 30 درصد غذای تولیدی درجهان به انواع مختلف از بین رفته و از دسترس استفاده انسان خارج می شود؛ بازگشت این مواد غذایی به چرخه مصرف می تواند بخش عمده ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان برطرف کند.
وی افزود: برای نیل به این هدف همکاری و همفکری تمام اجزای زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی از مزرعه تا سفره و حتی فراتر از آن برای نیل به امنیت غذایی پایدار در جهان از جمله ایران ضروری است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: امروزه دسترسی به مواد غذایی کافی و سالم یکی از نگرانی های اصلی جوامع بشری است؛ در حال حاضر توزیع مواد غذایی در سراسر جهان بطور عادلانه نیست.
حسینی افزود: برغم آنکه نزدیک به یک میلیارد نفر در جهان گرسنه وجود دارد، افزایش وزن و چاقی همزمان یکی از مشکلات پیش روی کشورها است.
وی خاطرنشان کرد: تغییرات آب و هوایی به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی، موجب گرم شدن کره زمین، خشکسالی، افزایش بروز بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان های شدید شده است و از سوی دیگر باید به تامین غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به افزایش جهان، اندیشید.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: پیش بینی می شود تا سال 2050 ، جمعیت جهان به 9.6میلیارد نفر برسد بنابراین با توجه به نگرانی های موجود در زمینه تامین غذا و افزایش جمعیت ، جوامع تکنولوژی ها و روش های جدیدی برای تولید غذا و کشاورزی بکار گرفته اند. زیرا برای تامین 9.6 میلیارد نفر ساکنان کره زمین در سال 2050 نیاز به تولید 60 درصد غذای بیشتر است.
حسینی در ادامه به نقش تبعیت از تعالیم الهی در پرهیز از اسراف و تامین غذای کافی اشاره کرد و گفت: توجه به تعالیم و دستورات الهی همواره راه گشای بشر در طول عصرها و زمان های مختلف بوده است. در قرآن کریم بر پرهیز از اسراف و تضییع مواد غذایی تاکید فراوان شده که توجه به آنها می تواند در حل این مشکل جدی پیش رو کارساز باشد./ ایرنا
(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها