سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۸۰۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

ارزان‌تر شدن کالاهای ایرانی در بازار جهانی/چین نخستین مشتری شد

حدود ۲۲ میلیارد دلار انواع کالا و محصولات ایرانی طی شش ماهه نخست امسال به کشورهای مختلف صادر شده است که در این میان چین توانست جای امارات را در بازار ایران از آن خود کند و به نخستین مشتری کالاهای ایرانی تبدیل شود و امارات، عراق و ترکیه در رتبه‌های بعدی خرید کالای ایرانی قرار دارند.

طی نیمه نخست امسال حدود ۶۰ میلیون تن انواع محصولات و کالاهای ایرانی مختلف در حوزه های، نفت و انرژی، صنعت، کشاورزی و صنایع غذایی به ارزشی بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۷۰۵ میلیون دلار به ۲۰ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی شاید ۲۵.۴۶ درصد رشد را نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده است اما ارزش آن‌ها تنها ۵.۹۹ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد محصولات صادراتی ایران در بازارهای جهانی ارزان‌تر و کم ارزش‌تر از پارسال شده است.

به طور متوسط هر کیلوگرم از اقلام صادراتی در شش ماهه پارسال ۴۲۵ سنت به مشتریان خارجی فروخته شده بود که این عدد در نیمه امسال به ۳۵۵ سنت کاهش یافت و در این میان کاهش و افزایش میزان صادرات محصولات ایرانی به برخی از کشورها جالب توجه است، چرا که به عنوان مثال میزان صادرات به کره جنوبی در نیمه نخست امسال ۹۷۵ درصد افزایش یافته اما همین عدد برای کشوری مانند مصر با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

کره جنوبی با ۹۷۵ درصد، تایوان با ۵۴۶ درصد، عمان  با ۱۷۵ درصد، آذربایجان با ۱۴۸ درصد و تایلند با ۱۱۱ درصد  جزو کشورهایی به شمار می‌روند که در شش ماهه ابتدایی امسال خرید کالاهای ایرانی را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند. از سوی دیگر مصر با منفی ۳۰ درصد، ترکمنستان با منفی ۱۶ درصد، ارمنستان با منفی ۱۴ درصد، ترکیه با منفی هشت درصد، عراق با منفی پنج درصد و ژاپن با منفی دو درصد جزو کشورهایی به شمار می‌روند که سهم‌شان در این بازه زمانی نسبت به نیمه نخست سال گذشته کمتر شده است.

البته در این میان تقریبا برای همه این مشتریان، کالای ایرانی ارزان‌تر شده است و جالب‌تر اینکه صادرات محصولات ایرانی در برخی کشورهای به طور چشمگیری افزایش یافته و گران‌تر شده است.

می‌توان به افزایش ۲۳۸ درصدی بهای کالاهای صادراتی به سوریه، افزایش ۱۸ درصدی اقلام صادر شده به اسپانیا با وجود کمتر بودن نبست تغییرات وزنی صادرات در مقایسه با ارزش آن، اشاره کرد که این کشورها را از دیگر مشتریان ایرانی مستثنی می‌سازد.

یکی دیگر از نکاتی که سیاستگذاران و تصمیم‌سازان تجارت خاجی ایران بهتر است به آن توجه کنند این است که در میان کشورهایی که سهم‌شان در بازار تجارت خارجی ایران کاهش پیدا کرده است باید به سهم آن کشور در مقایسه با کل صادرات توجه کرد، چرا که به عنوان مثال عراق به عنوان سومین و ترکیه به عنوان چهارمین مشتری محصولات ایرانی نیز رغبت کمتری برای خرید از ایران طی شش ماهه نخست داشته‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند مسلما می‌تواند بر میزان و بهای کل صادرات اقلام و کالاهای ایرانی اثر بگذارد.

(سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها