دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۸۰۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پیشنهاد یک مقام بخش کشاورزی برای خرید گندم به شیوه اتحادیه اروپا

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران گفت: فرآیند خرید گندم در ایران باید مانند اتحادیه اروپا صورت گیرد، به طوری که به بخش خصوصی اجازه داده شود به عرصه خرید گندم وارد شود و دولت نیز مابه التفاوت قیمت را به کشاورزان پرداخت کند.

«کاوه زرگران» در بیست وپنجمین نشست این کمیسیون افزود: گندمکاران با این شیوه می توانند محصولی بکارند که نیاز بخش تولید است و تولیدکنندگان مختلف در کشور خریدار آن به شمار می روند. به این ترتیب اصلاح فرآیند در تولید گندم نیز رخ می دهد.
زرگران گفت: 72 درصد گندم در کشور صرف تولید نان می شود و مطابق آمار دولت، تولید پارسال گندم کشور 11 میلیون و 500 هزار تن بود که این رقم امسال به 13 میلیون و 500 هزار تن رسید.
به گفته وی، گندم تولید شده در کشور از نظر کیفیت برای تولید نان های سنتی مناسب است اما برای تولید نان های حجیم کاربرد ندارد و بنابراین به واردات گندم نیاز است؛ زیرا جلوگیری از واردات این محصول، کیفیت محصولاتی مانند نان حجیم را کاهش می دهد.

** فعالیت 320 کارخانه آردسازی
زرگران گفت: بیش از 320 کارخانه آردسازی در کشور فعالیت دارند که ظرفیت اسمی تولید آرد آنها به 20 میلیون تن می رسد که با توجه به میزان مصرف سالیانه گندم در کشور می توان گفت اکنون کارخانه های آردسازی با نیمی از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.
به گفته وی، ترکیه به عنوان یکی از بزرگ ترین کشورهای صادرکننده آرد جهان و رقیب اصلی ایران در بازارهای هدف، در سال 2014 میلادی بیش از 930 میلیون دلار (دو میلیون و 200 هزار تن) صادرات آرد داشت که بیش از 51 درصد به عراق و 10 درصد به سوریه ارسال شد.

** سرانه مصرف نان در ایران
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران اعلام کرد: پیش از هدفمندسازی یارانه ها، سرانه مصرف نان در ایران نزدیک به 162 کیلوگرم در سال بود که نسبت به متوسط مصرف کشورهای دیگر رقم بسیار بالایی ارزیابی می شود.
به گفته زرگران، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف نان خانوارها را تا اندازه ای کاهش داد؛ به گونه ای که به طور متوسط 9 درصد از مصرف نان کشور کم شد.
وی یادآوری کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دوره 92- 1383 سرانه مصرف نان هر فرد در خانوار شهری کشور، 18 درصد کاهش پیدا کرد.

** نیاز سالیانه نان
زرگران اضافه کرد: نیاز سالیانه کشور به نان با توجه به سرانه مصرف، جمعیت و ضایعات کشور هشت میلیون و 500 هزار تا 9 میلیون تن در بخش نانوایی و سه میلیون تن در امور صنفی و صنعتی است.
وی گفت: اکنون نان صنعتی کمتر از دو درصد نیاز کشور را تامین می کند، در حالی که دولت موظف شده بود در پایان برنامه پنجم توسعه (94- 1390)، سهم مصرف نان صنعتی را به 40 درصد برساند.

** اطلاعات مرکز پژوهش های غلات
زرگران گفت: اطلاعات مرکز پژوهش های غلات نشان می دهد، نان لواش با 40.78 درصد بیشترین شمار نانوایی های کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین اکنون بیش از 300 واحد نان صنعتی در کشور با ظرفیت افزون بر 400 هزار تن فعالیت می کنند که در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تا خرداد 1394 به ثبت رسیده بود.

** میزان ضایعات آرد و نان
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: بررسی میزان ضایعات آرد و نان در سه سطح مصرف کننده، نانوایی و کارخانه های آرد نشان می دهد بخش زیادی از ضایعات نان در سطح مصرف کننده ایجاد می شود و ضایعات آرد و نان در سطح نانوایی ها و همچنین ضایعات گندم و آرد در سطح کارخانه های آرد ناچیز و قابل چشم پوشی است.
به گفته زرگران، مطابق نتایج مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیش از اجرای هدفمندی یارانه ها 12.2 درصد از نان تولیدشده در سطح مصرف کنندگان به ضایعات تبدیل می شد که این مقدار پس از اجرای این قانون به 8.15 درصد رسید.

** چالش های زنجیره نان
این متخصص صنایع غذایی گفت: پخت نامناسب، شیوه قیمت گذاری و توزیع آرد، نبود رقابت در تولید نان، دسترسی اندک و صرف وقت زیاد برای خرید نان و همچنین خرید بیش از نیاز از مهم ترین چالش های این بخش محسوب می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بتازگی اعلام کرد: کل ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان، بیش از 146 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 105 هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و 10 هزار میلیارد ریال دیگر آن نیز تا شنبه آینده (بیست و چهارم مهرماه) به گندمکاران پرداخت می شود.
«علی قنبری» گفت: با واریز این مبلغ 30 هزار میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان باقی می ماند که این مبلغ نیز از محل فروش 43 هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه تامین و به گندمکاران پرداخت می شود.
(دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها