یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۷
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۸۰۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

میزان مصرف اسید چرب ترانس در روغن‌های خانگی به 2 درصد رسید

دیناروند از حذف اسید چرب ترانس تا سال 1404 خبر داد و افزود: امسال میزان مصرف اسید چرب ترانس در روغن‌های خانگی به 2 درصد رسید که امیدواریم این میزان سال بعد به یک درصد کاهش پیدا کند.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در دهمین سال همایش اعطای نشان ایمنی و سلامت غذا و گرامیداشت روز جهانی غذا یکی از اقدامات مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را در خصوص کشور ما ارتباط با بخش خصوصی و اتخاذ سیاست‌هایی خواند که اجرای آن در برخی کشورها سالها به درازا کشیده می شود.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین بخش خصوصی و دولتی و انجام کارهای سخت توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تعجب سازمان جهانی بهداشت را برانگیخته است.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نصب چراغ راهنمای تغذیه در عرض 18 ماه یکی از این اقدامات غیرقابل پیش بینی بود و اکنون 75 درصد تمام بسته بندی فرآورده‌های غذایی در کشور دارای برچسب راهنما هستند و تصور حذف اسید چرب ترانس بدون همت بخش خصوصی با این سرعت ممکن نبود.

دیناروند خطاب به منتقدانی که هدف طرح تحول نظام سلامت را درمان می‌دانند، عنوان کرد: وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری اقداماتی داشته که ایران را به شاخص کشوری و بین‌المللی مبدل ساخته است باید منتقدان انصاف و صبر داشته باشند چراکه نتیجه اقدامات به ویژه در حوزه غذا ده‌ها سال بعد مشخص می‌شود همانطور که اکنون نرخ بالای بیماری‌های قلبی نتیجه اشتباهات ده‌ها سال پیش است.

وی از حذف اسید چرب ترانس تا سال 1404 خبر داد و افزود: امسال میزان مصرف اسید چرب ترانس در روغن‌های خانگی به 2 درصد رسید که امیدواریم این میزان سال بعد به یک درصد کاهش پیدا کند، روغن‌های شیرینی پزی نیز پنج درصد اسید چرب ترانس داشتند در حالیکه سال‌های گذشته استفاده از این اسید سقف نداشت.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به سخنان رییس کمیسیون کشاورزی بیان کرد: واقعیت این است که جانا سختن از زبان ما میگویی، نگاه وزارت بهداشت نیز در حوزه تراریخته احتیاط آمیز و سخت‌گیرانه است چراکه هیچ محصول تراریخته‌ای نمی‌تواند وارد ایران شود مگر در کشور مبدأ مصرف شده و تأییدیه بین‌المللی داشته باشد ما مردم کشور را موش آزمایشگاهی نمی‌کنیم از طرفی هنوز هیچ محصول تراریخته تولید داخل وارد بازار نشده چون نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

دیناروند یادآور شد: کشوری که دست کاهش کود و سموم و تأمین امنیت غذایی را دارد باید از تکنولوژی استفاده کند اما این در حالیست که سلامت تکنولوژی مورد تأیید باشد.
(یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵) ۱۶:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها