یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۷۹۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران

ثبت الکترونیک واگذاری زمین ملی در مازندران

به گزارش فودنا، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که از این پس واگذاری زمین پس از تائید کمیسیون واگذاری اراضی ملی و دولتی به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت و ضبط می شود.

رضا دوستی افزود : با این روش تشخیص و ردیابی شخص و یا مرجعی که تقاضای زمین ملی می کند ، به راحتی قابل انجام است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : نخستین برگه امنیتی واگذاری زمین دولتی و ملی مازندران نیز هفته قبل پس از تائید کمیسیون به صورت الکترونیکی و آنلاین در بانک اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ثبت شد.

وی توضیح داد : از این پس بررسی ها و تصمیم گیری ها در مورد زمین مورد نظر و متقاضیان زمین های ملی استان مازندران راحت تر و سریع تر صورت می گیرد.

یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد.

ریشه مشکلات واگذاری زمین به سال 1346 و زمانی بر می گردد که 953 قطعه از اراضی طبیعی در مازندران، بویژه در غرب این استان که مساحت تقریبی هر کدام 10 هکتار بود، به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد.

با توجه به دست به دست شدن مالکیت این اراضی در چند دهه گذشته ، یکی از مشکلات موجود، شناسایی مالک و متخلف اولیه است.

** تلفن 131 برای اعلام تخلف تغییر کاربری زمین

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین به عملکرد سامانه تلفن 131 تغییر کاربری امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت : از آذر سال 94 تا پایان مرداد امسال ، حدود سه هزارو 747 مورد با این شماره تماس گرفته شده است.

وی افزود : 753 مورد از تماس های برقرار شده با این شماره برای کسب مشاوره تغییر کاربری قانونی بوده است.

دوستی با اشاره به اینکه بقیه تماس ها مربوط اعلام تغییر کاربری غیر قانونی زمین ها از سوی مردم بوده ، اظهار داشت : با توجه به حضور شبانه روزی گشت های تغییر کاربری غیر قانونی در استان، تماس ها مورد پیگیری جدی قرار گرفت.

وی افزود : در یک سال اخیر 400 مجوز تغییر کاربری از سوی مدیریت امور اراضی مازندران صادر شد که 103 هکتار اراضی در قالب طرح های غیر کشاورزی و 18 هکتار در طرح های کشاورزی بوده است.

شکل گیری 2 گشت خودرویی جلوگیری از تغییر کاربری غیرقانونی با همکاری نیروی انتظامی و جهاد کشاورزی در هر شهرستان استان مازندران از سال 93 از اقدامات جدی دولت یازدهم بوده است.

یکی از اقدامات جدی دولت یازدهم در استان مازندران توجه به جلوگیری از ادامه تغییر کاربری غیر قانونی زمین های کشاورزی و بررسی پرونده های تغییر کاربری غیر قانونی سال های گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای موجود در یک دهه اخیر حدود 25 هزار فقره پرونده مربوط به تغییرکاربری زمین کشاورزی در دادگاههای مازندران رسیدگی شد.

بر اساس آمار از سال 85 تا سال 92 ، یکهزارو 100 مورد سازه هایی که به صورت غیر قانونی در اراضی استان ساخته شده بود ، تخریب شد ، اما این آمار فقط در سال 93 به 2 هزارو 720 مورد ، سال 94به 2 هزار مورد و درپنج ماهه امسال به حدود 600 مورد رسیده است.

(یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها