شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۷۹۵۴
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس سرویس عمومی

مصرف گروه های غذایی در سبد تغذیه مردم استان مرکزی نامتعادل است

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: میزان مصرف گروه های غذایی در سبد تغذیه خانوارهای این استان نامتعادل است و ادامه این روند برای سلامت آنان زیان بار است.

نسرین یادگاری روز شنبه به مناسبت روز جهانی غذا(24 مهر ماه) افزود: بر اساس استانداردهای موجود هر فررد بزرگسال باید در رژیم غذایی روزانه خود حداقل 2 واحد میوه مصرف کند در حالیکه این شاخص برای مردم استان مرکزی یک واحد در روز است.
وی توضیح داد: میزان مصرف استاندارد سبزی ها در وعده های مختلف غذایی روزانه باید حداقل سه واحد باشد درحالیکه مردم استان مرکزی نزدیک به یک و نیم واحد مصرف سبزی در برنامه های غذایی دارند.
وی اظهار کرد: هر بزرگسال باید در طول روز حداقل 2 واحد گروه شیر و لبنیات بخورد اما مصرف این مواد غذایی در استان مرکزی برای هر نفر حدود هشت دهم واحد در روز است.
به گزارش ایرنا، کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان مصرف گروه نان و غلات برای بزرگسالان مطابق استاندارد 8 تا 12 واحد در روز تعیین شده درحالیکه مردم استان مرکزی بیش از 14 واحد از این گروه غذایی را مصرف می کنند و این نشان دهنده جایگزینی مواد غذایی ارزان قیمت به دلیل نامتعادل بودن وضعیت اقتصادی خانوارهاست.
یادگاری ادامه اداد: هر فرد بزرگسال در روز به 10 تا 15 گرم نمک نیاز دارد اما در استان مرکزی مصرف این ماده مضر و بیماری زا حدود سه برابر حد مجاز است.
وی توضیح داد: به دلیل اینکه در فرآیند تهیه شکر و نمک از ماده بلانکیت برای سفید شدن آن استفاده می شود و بلانکیت ماده ای سرطان زاست، باید مصرف قند و شکر در رژیم غذایی به حداقل ممکن تقلیل یابد اما در استان مرکزی مردم دو برابر حد مجاز شکر و قند مصرف می کنند.
این کارشناس تغذیه اظهار کرد: با وجود اینکه بر اساس استاندارد میزان مصرف روغن خوراکی یک تا دو قاشق در روز تعیین شده اما در استان مرکزی حدود پنج قاشق روغن در روز از این ماده غذایی مصرف می شود.
یادگاری عنوان کرد: مصرف بیش از حد مواد غذایی و رعایت نکردن استانداردها عاملی در افزایش بیماری های قلبی و عروقی و بروز انواع سکته، سرطان ها، فشار خون و اضافه وزن است و نیاز است که با کمک همه بخش ها آگاه سازی تغذیه ای و اصلاح رفتارهای غذایی در استان صورت بگیرد.
وی گفت: بر اساس آمارهای موجود هر سال 1.3میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود که 35 میلیون تن آن مربوط به کشور ایران است که با مدیریت آن می توان 15 میلیون انسان گرسنه را سیر کرد.
کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه شعار امسال سازمان فائو، همیاری برای کاهش اسراف مواد غذایی است، افزود: طبق آمارهای رسمی در کشورهای صنعتی سالانه 286میلیون تن غلات تولیدی دورریز می شود که معادل 763 میلیون بسته ماکارونی است./ایرنا
(شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها