یکشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۹۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آغاز صید ماهیان استخوانی خزر از امروز در سه استان شمالی کشور

معاون صید و صیادی سازمان شیلات گفت: آغاز صید ماهیان استخوانی از امروز در ۳ استان گلستان، گیلان و مازندران آغاز شد.

علی‌اصغر مجاهدی از آغاز صید ماهیان استخوانی در دریای خزر خبر داد و گفت: ماهی سفید، کفال، کپور و نوع دیگر ماهیان استخوانی از امروز در سه استان گیلان، گلستان و مازندران توسط شرکت‌های تعاونی صیادی پره صید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در طول سالیان اخیر سالانه حدود 20 هزار تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر برداشت شده، خاطر نشان کرد: اما به دلایل مختلف شاهد کاهش بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی در دریای خزر بوده‌ایم و سال گذشته 35 درصد با کاهش بهره‌برداری روبه‌رو بودیم.

معاون صید و صیادی سازمان شیلات با اشاره به فعالیت صیادان غیرمجاز در ساعت‌های شب و خارج از دستورالعمل سازمان شیلات، خاطر نشان کرد:‌ فعالیت این قشر که گاهاً شناور آنها حتی در سازمان شیلات ثبت هم نشده سبب آسیب رساندن به ذخایر ماهیان استخوانی، صید بچه‌ماهی در حال رشد و ماهیان در حال انقراض است، چرا که برای صید مجاز دستورالعمل، تجهیزات و روش‌هایی برای حفظ گونه‌های در حال انقراض داریم که در صورت صید باید اجرا شود. 

به گفته این مسئول در سازمان شیلات از آنجایی که تخم‌ریزی برای پرورش ماهیان استخوانی معمولاً‌ در آب‌های شیرین و رودخانه‌ها انجام می‌شود، مشکلات کم آبی و موانع فیزیکی ایجاد شده مانند سد و جاده در سال‌های اخیر یکی از معضلات برای تکثیر ماهیان استخوانی است.

وی در این مورد این گونه توضیح داد که با همکاری جامعه صیادی سالانه 350 تا 500 میلیون قطعه بچه‌ماهی استخوانی به رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شود، چرا که مایلیم به جای آنکه بچه ماهی در محیط کارگاهی پرورش یابد، به طور طبیعی و در آب رودخانه‌ها تکثیر شود.

مجاهدی در پاسخ به اینکه آلودگی آب رودخانه‌های شمال کشور چقدر بر کاهش ذخایر ماهیان و پرورش آن مؤثر بوده، تصریح کرد: به هر حال آلودگی آب بی‌تأثیر نیست و ما امسال 20 رشته رودخانه‌ای که کمترین آلودگی و موانع فیزیکی را برای ورود به دریا داشته انتخاب کرده‌ایم، تا عملیات تکثیر بچه‌ماهی در آن انجام شود. 

وی به این نکته اشاره کرد که آلودگی آب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر فقط مختص به ایران نیست، بلکه در  سایر کشورهای حاشیه دریای خزر نیز این مشکل وجود دارد و فقط نوع آلودگی متفاوت است. به عنوان مثال آلودگی آب‌های رودخانه روسیه از نوع صنعتی، کشور آذربایجان از نوع آلودگی‌های نفتی و آلودگی‌های کشور ما از نوع کشاورزی و انسانی است. / فارس

(یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها