چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۷۸۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

صادرات گندم به زودی آغاز می‌شود

مدیر عامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران از صادرات گندم از ایران به کشورهای همسایه در آینده نزدیک خبر داد.

 علی قنبری در آئین تودیع و معارفه مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مجوزهای لازم برای صادرات دو تا سه میلیون گندم را از وزارت خانه اخذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید و شش میلیون تن از این محصول به کشور وارد شد، ادامه داد: این درحالی است که در سال جاری ۱۴.۵ میلیون تن گندم تولید، ۱۱.۵ میلیون تن خرید شد و مبلغ گندم خریداری شده ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

او ضمن عذرخواهی از کشاورزان بابت دیرکرد پرداخت پول گندم اظهار کرد: تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان وجه بابت خرید گندم به گندم کاران پرداخت شده است و۴۲۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است و طلب کشاورزان تا اواخر مهر ماه سال جاری پرداخت خواهد شد.

قنبری تصریح کرد: طی سال جاری میزان تولید گندم افزایش یافت این درحالی است که با کاهش سطح زیرکشت این محصول مواجه بوده ایم و استفاده از روش های بهبود عملکرد موجب شد تا میزان تولید گندم در سال جاری افزایش یابد.

وی در خصوص کشت و خرید دانه های روغنی نیز بیان کرد: ایران برای واردات روغن مصرفی تا ۹۹ درصد به سایر کشورها وابسته است اما سیاست های کنونی جهاد کشاورزی در خصوص این محصولات این بوده تا طی چند سال آینده تا ۷۰ درصد به خودکفایی برسیم.

معاون وزیر کشاورزی توضیح داد: در سال جاری ۶۶ هزار تن دانه های روغنی همچون کلزا خریداری و بابت آن ۱۶۰ میلیارد تومان پول به کشاورزان پرداخت شد و درصدد هستیم تا دانه های روغنی سویا را نیز خریداری کنیم.

وی تاکید کرد: با تولید و خرید دانه های روغنی در سال جاری هفت درصد نیاز کشور تامین شد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران درباره محصول شکر نیز بیان کرد: میزان مصرف شکر در کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید در داخل کشور تولید و حدود ۷۰۰ هزار تن وارد می شود.

وی با بیان اینکه میزان واردات شکر در سال جاری به کشور کاهش یافته است، تصریح کرد: این امر سبب شد تا گلوی دلالان که شکر را وارد می کنند فشرده شود در نتیجه شاهد نوسان قیمت شکر در کشور بودیم.

قنبری گفت: اما شرکت بازرگانی با ورود حدود ۴۰۰ هزار تن شکر با بازار توسط قیمت این کالا را تثبیت کند.

وی در خصوص برنج نیز بیان کرد: میزان مصرف برنج در کشور سه میلیون و ۲۰۰ تن است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن در داخل تولید و یک میلیون تن نیز وارد می شود.

معاون وزیر کشاورزی تصریح کرد: در سال جاری درصدد هستیم تا جلوی سودجویی برخی از سودجویان گرفته شود و میزان واردات این محصول کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کارخانجات آرد در کشور زیاد است و این کارخانه ها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند، گفت: تلاش می کنیم تا مقداری از این گندم ها در این کارخانجات تبدیل به آرد شده و سپس آن ها را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

قنبری بیان کرد: بخش خصوصی می تواند از همین اکنون بازاریابی های خود را انجام دهد و نسبت به اخذ مجوز برای صادرات این محصول اقدام کند.
(چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها