چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۷۸۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دولت حمایت از تراریخته را پس گرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پس از اظهارنظر شتابزده روزهای گذشته اش درباره تراریخته، امروز سخنان قبلی‌اش را پس گرفت؛ گرچه سخنان او نشان می‌دهد کماکان درگیر یک اشتباه راهبردی است.

چندی است موضوع غذاهای دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته‌ها) به یکی از نگرانیهای مهم جامعه تبدیل شده است. چندی پیش علمای عظام قم در این مورد اعلام نظر کردند. ایشان ضمن هشدار درباره ریشه صهیونیستی این محصولات، بر بررسی دقیق سلامت این محصولات پیش از رهاسازی تأکید کردند.

در این زمینه گرچه دولت مدعی است نظارت و ارزیابی دقیقی درباره این محصولات انجام می شود، اما اسناد به دست آمده نشان می‌دهد بخش مهمی از کمیته صدور مجوز این محصولات با افراد و نهادهای صهیونیستی ارتباط مستقیم و نزدیک دارند. (بخشی از اسناد این موضوع در {اینجا} آورده شد.)

طرفه اینکه برخی از همان افراد هم از محمدباقر نوبخت، حکم گرفته و بر کل بودجه پژوهشی کشور سیطره دارند.

27 شهریور تنها ساعتی پس از اعلام نظر مراجع معظم تقلید، محمدباقر نوبخت، نسبت به اظهارات مراجع عظام واکنش نشان داد و سخنان تندی بر زبان آورد. سخنانی که سبب شد از مجلس تذکر بگیرد.

** عقب نشینی نوبخت و یک اشتباه راهبردی

نوبخت امروز 13 مهرماه نیز در مورد تراریخته‌ها اظهارنظر کرد؛ اما در سخنان امروز نوبخت، از «بلندگو» و «دفاع از تراریخته» خبری نبود. وی گفت: «در این باره دیدگاه‌های علمی وجود دارد، البته مراجع معظم در مقاطع مختلف اظهارنظر کرده‌اند. ما بحث علمی را به مباحث فقهی و شرعی نکشانیم و نظر مراجع برای ما بسیار مهم است. در این باره اختلاف نظر وجود دارد. در دولت ستادی تشکیل شده و نظرات مختلف را جمع کرده و موضع رسمی دولت در قالب ستاد اعلام می‌شود. هم‌اکنون هم از تراریخته استفاده می‌شود و هر حرفی می‌تواند بر بازار عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد. ما نظرات مراجع را قابل احترام می‌دانیم.»

نکته جالب اینکه علی‌رغم تأکید علمای عظام بر ریشه «صهیونیستی» این محصولات و لزوم توجه به مافیای «نفوذ» و «پول» در تجاری‌سازی این محصولات، سخنگوی دولت کماکان این موضوع را «علمی» می‌داند و معتقد است «بحث علمی را به مباحث فقهی و شرعی نکشانیم» البته با وجود افراد نفوذی در کمیته صدور مجوز و گلوگاههای سازمان برنامه این اظهارنظر، عجیب نیست./ تسنیم

(چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها