سه شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۷۷۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

واقعی نبودن نرخ ارز قاچاق را زیاد می کند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه نرخ ارز در کشور غیرواقعی است، گفت: این موضوع باعث افزایش قاچاق در کشور می شود.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در نوزدهمین جلسه هیأت نمایندگان با اشاره به افزایش قیمت نفت به 50 دلار، گفت: این اتفاق حاصل موفقیت مدیران نفتی ما در اوپک بود. 

وی افزود: با توجه به اینکه برای کنترل قیمت نفت در بازار باید کشورها سهم تولید نفت را کم می‌کردند، ایران هم می‌خواست سهم را به قبل از تحریم‌ها برگرداند، بنابر این ما در عین حال که سهم تولید نفت را کم نکردیم، قرار شد تا سایر کشورها سهم تولید خود را کم کنند و همین امر منجر به افزایش قیمت نفت به 50 دلار در هر بشکه شد.

خوانساری با اشاره به رشد 4.4 درصدی اقتصاد در بهار امسال، تصریح کرد:‌ هنوز چالش‌های جدی در بحث اقتصاد وجود دارد، به طوری که بنگاه‌های ما کمبود مالی دارند و مشکل فروش و کمبود تقاضا در اکثر موارد وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارخانجات با کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، تصریح کرد: صنایع مرتبط با ساختمان همچنان دچار رکود هستند و بدهی دولت به پیمانکاران هنوز باقی مانده، اگر چه 40 تا 50 درصد اوراق مشارکت منتشر شده به فروش رسیده است.

خوانساری اظهار داشت:‌ مشکلات مبادلات بانکی بین ایران و سایر کشورها هنوز وجود دارد و این موضوع در صادرات ما تأثیرگذار است و رقابت ما را دچار چالش کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز در کشور واقعی نیست،‌ گفت: این موضوع نیز مشکلاتی را در ارتباط با تولید داخل و صادرات به وجود آورده است.

وی بیان داشت:‌ نرخ غیرواقعی ارز قاچاق را زیاد می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس از یکشنبه گذشته شروع شده است، گفت: انتظار ما از مجلس این است که به بندهایی که در خروج از رکود و رونق تورم تأثیرگذار است، را توجه کنند. 

خوانساری بیان داشت: همچنین از مجلس می‌خواهیم تا در لایحه برنامه ششم به کاهش فساد مالی، ایجاد اشتغال، توجه به مشکل کمبود آب، بهبود فضای کسب و کار و طرح‌های بانکداری توجه بیشتری داشته باشد.

وی همچنین به سفر هیأت تجاری ایران به تایوان در دو  هفته پیش اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: به زودی شاهد اثرات مثبت این سفر در کشور باشیم. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود:‌ از جمله مواردی که در اقتصاد کشور می‌تواند مؤثر باشد، صنعت گردشگری است و اگر چه جاذبه‌های گردشگری در ایران منحصر به فرد است، اما کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود:‌ توجه به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بسیار حائز اهمیت است و حتی می‌تواند درآمدی معادل درآمد نفت را برای کشور داشته باشد.

(سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها