شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۷۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

موافقت‌نامه قرنطینه دامپزشکی با چین نداریم

رئیس اتحادیه ٱبزیان گفت: در سال گذشته یک تن خاویار پرورشی از کشور صادر شده است؛ در حالی که از یک مزرعه در چین به تنهایی 10 تن خاویار صادر شده است.

ارسلان قاسمی -رئیس اتحادیه آبزیان- در رابطه با  امضای دو سند همکاری بین ایران و چین برای سرمایه‌گذاری در بخش آبزیان که طی این سند چینی‌ها  20 میلیارد یوآن در حوزه پرورش آبزیان ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیان داشت: کشور چین از جهات مختلف مهم است؛ اول این که بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات شیلات دنیا است. همچنین این کشور  اولین وارد کننده محصولات شیلاتی دنیا نیز محسوب می‌شود. بنا بر این در زمینه‌های مختلف از جمله صید و صیادی و آبزی پروری فعالیت دارد و در دانش فنی در بسیاری از زمینه ها از ما جلوتر است. همین مسائل اهمیت این کشور را برای همکاری به ما نشان می دهد.

او افزود:  سرمایه‌گذاری در شیلات به ویژه در بخش اسکله و بنادر،‌ آماده کردن زیرساخت‌ها حائز اهمیت است. چرا که ایجاد روابط پایدار با چین در زمینه شیلات مهم و قابل توجه است. در بحث سرمایه گذاری مشترک، چین یک کشور مهم است چرا که روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با این کشور داریم و یک بازار هدف مهم نیز برای کشور ما محسوب می شود.

قاسمی با اشاره به روند رو به رشد دانش و تکنولوژی چین بیان داشت: در سال گذشته یک تن خاویار پرورشی از کشور صادر شده است؛ در حالی که یک مزرعه در چین به تنهایی 10 تن خاویار صادر کرده است. خاستگاه خاویار دریای خزر است اما چین از ما سبقت گرفته است. مهم‌ترین شریک تجاری در زمینه آبزیان چین است اما مساله این است که باید تمام این فعالیت‌ها در قالب بخش غیر دولتی صورت گیرد؛ اما دولت زیر ساخت ها را فراهم نکرده است از جمله این که همچنان موافقت‌نامه قرنطینه دامپزشکی بین دو کشور وجود ندارد.

او افزود: تعرفه واردات آبزیان ایران به این کشور همچنان بالا است. در سفری که وزیر چین به ایران داشت از بخش خصوصی دعوت نشده است. نماینده‌ای از اتحاديه در این دیدارها وجود نداشته است. یعنی دولت می خواهد این کار را انجام دهد؟ آیا بخش دولتی باید این کار را انجام دهد؟ متاسفانه در وزارت جهاد کشاورزی شهروند درجه یک و دو وجود دارد  که این امر در پروسه بازار و صادرات مشکل ساز است.

رئیس اتحادیه آبزیان در پایان تاکید کرد: وقتی موافقت نامه قرنطینه‌ای نداریم و تعرفه بالا است چه کمکی به رونق صادرات می شود؟/ ایلنا
(شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها