چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۷۷۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

جلسات ستاد عالی پسته تشکیل نمی‌شود، به داد پسته‌کاران برسید

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جلسات ستاد عالی پسته تشکیل نمی‌شود، آقای رییس‌جمهور به داد پسته‌کاران برسید.

محمدرضا پورابراهیمی به رییس‌جمهور نسبت به وضعیت بازار پسته تذکر شفاهی داد و گفت: وضعیت بازار صادرات پسته اسف‌بار و بحرانی است. امروز 13 استان، درگیر تولید محصول پسته‌ای هستند که رقم اول صادرات غیرنفتی کشور را به خودش اختصاص داده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: این جایگاهی که امروز باید سیاست‌های دولت را در بحث صادرات غیرنفتی تقویت کند، رها شده‌ترین بخش اقتصاد کشور است. متاسفانه وزارتخانه‌های جهادکشاورزی بابت تولید و موضوعات مرتبط با این بخش، وزارت صنعت بابت صادرات و وزارت اقتصاد بابت تامین مالی مدیریت بخش کشاورزی در این حوزه را مورد توجه قرار نمی‌دهند. کشاورزان پسته‌کار یک سال رنج تولید پسته را در مناطق کویری کشور به جان می‌خرند و مورد بی‌توجهی مسئولان قرار دارند.

وی افزود: امروز با 30 درصد قیمت پسته نسبت به سال قبل بحث صادرات‌شان پیگیری می‌شود. آقای رییس‌جمهور اگر این سه وزیر نمی‌توانند مشکل کشور در بخش صادرات غیرنفتی را حل کنند، شما تصمیم بگیرید برایشان. مردم در این مناطق چه گناهی کرده‌اند که در این مناطق با این وضعیت اسف‌بار روبرو هستند؟ هزینه‌های بالای تولید و کم آبی با همه مشقات و تک محصولی بودن منطقه شرایط اسف‌باری را برای مردم منطقه به وجود آورده است. آقای رییس جمهور میزان 2 میلیارد دلار صادرات ناشی از صادرات پسته است، اگر شما به این مسئله توجه نکنید چه کسی باید به این مسئله توجه کند؟ شما که سیاست‌های‌تان بر مبنای سیاست‌های غیرنفتی است خواهش می‌کنم در فصل برداشت این محصول کارگروهی تشکیل شود چرا که ستاد عالی پسته در وزارت جهادکشاورزی تعطیل است و جلسات آن تشکیل نمی‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از رییس‌جمهور درخواست کرد: در حوزه افزایش توانمندی‌های اقتصادی کشور، کمک به کشاورزان محروم مناطق کویری کشور دستور ویژه دهید تا ستاد عالی پسته تشکیل جلسه دهد تا وضعیت صادرات و افزایش قیمت منطفی این محصول عملیاتی شود./ ایسنا
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵) ۱۶:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها