چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۲
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۶۷۷۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

ظروف یکبار مصرف دارای نشان غذا و دارو می‌شوند

سازمان غذا و دارو ضمن هشدار در مورد سرطان‌زا بودن بعضی از ظروف یکبار مصرف اعلام کرد: چاپ آرم غذا و دارو روى این ظروف از برنامه‌هاى سازمان است.

سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو  گفت: ظروف یکبار مصرف شفاف که در مراسم‌هاى عمومی برای نوشیدنی های داغ استفاده می شود، در دراز مدت به دلیل مواد مضری که دارند موجب بروز بیماری های صعب العلاج و سرطان می شوند چرا که در مقابل آب جوش، چای، شیر داغ و غیره مواد پلیمری از خود آزاد می کنند.

وى بیان کرد: ظروف یکبار مصرف در 2 گروه ظروف یکبار مصرف غیر مقاوم به حرارت و مقاوم به حرارت عرضه می شوند.  ظروف یکبار مصرف غیر مقاوم به حرارت به شکل ظروف شفاف و نیمه شفاف هنگام تماس با آب جوش و مواد غذایی داغ با آزاد سازی مواد مضر و انتقال آن به مواد غذایی یا آب می تواند سلامت مصرف کنندگان را در مصارف طولانی مدت به خطر اندازد.

صباح در خصوص ظروف غیرمقاوم به حرارت افزود: این گونه ظروف در زمان پر شدن توسط آب جوش و مواد غذایی داغ، کارایی لازم را نداشته و به راحتی دچار تغییر شکل می شوند. همچنین نگهداری آنها در دست به علت دمای بالای ظرف نیز آسان نبوده و گاهی مصرف کنندگان با رها کردن آن ها به بدن خود صدمه می زنند.

به گفته وی، ظروف یکبار مصرف مقاوم به حرارت مانند ظروف یکبار مصرف اسفنجی، فومى و کاغذی زمانی که در تماس با آب جوش و مواد غذایی داغ قرار می گیرند، مقدار کمتری مواد مضر به مواد غذایی یا آب منتقل می کنند. از طرفى این ظروف تغییر شکل نیز نمی دهند و نگهداری آن در دست برای مصرف به علت انتقال کمتر گرما آسانتر و ایمن تر هستند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مراسم‌ها باید توصیه های بهداشتی از سوی مصرف کنندگان جدی گرفته شود. از لیوان های یکبار مصرف شفاف و نیمه شفاف، فقط برای مصرف آب یا سایر نوشیدنی ها با دمای معمولی، از لیوان های یکبار مصرف فوم و یا کاغذی برای مصرف نوشیدنی های داغ و از ظروف یکبار مصرف غذاخوری از جنس اسفنجی یا فوم برای مصرف غذاهای داغ استفاده شود.

وى عنوان کرد: از گرم کردن مواد غذایی همراه با ظروف یکبار مصرف آنها با وسایل گرم کن و ماکروفر اجتناب شود. به منظور حفظ محیط زیست، پس از مصرف غذا در داخل ظروف یکبار مصرف (به علت زیست تخریب پذیری پایین آنها) نسبت به جداسازی و جمع آوری ظروف به جا مانده از سایر زباله ها اقدام و آن ها را برای انهدام در اختیار مسئولین بازیافت شهرداری قرار دهند. همچنین استفاده از ظروف یکبار مصرف باید با دقت باشد یعنی از ظروف یکبار مصرف صاف و شفاف برای مواد غذایی و آشامیدنی سرد استفاده شود.

صباح ظروف یکبار مصرف کاغذی و فومى را برای مواد غذایی و آشامیدنی مناسب خواند و گفت: مواد غذایی که در رستوران ها استفاده می شود نیز باید در فوم ها باشد و به هیچ وجه ظروف یکبار مصرف را داخل مایکروفر یا مایکروویو برای گرم کردن غذا استفاده نشود.

صباح از چاپ نشان غذا و دارو روی ظروف یکبار مصرف خبر داد و گفت: اکنون برخى از ظروف مورد تایید دارای نشان سازمان غذا و دارو هستند. تکمیل این اقدام از برنامه هاى سازمان است./ ر  باشگاه خبرنگاران جوان؛
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵) ۰۸:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها