سه شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۶۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قصه تکراری تصویب قیمت محصولات کشاورزان و باز هم تاخیر نابجای دولت

شش روز از آخرین‌مهلت برای اعلام نرخ مصوب محصولات کشاورزی و آغاز سال زراعی جدید گذشت اما از هیئت‌وزیران خبری نیست. این تاخیرموجبات بر هم ریختگی برنامه‌ریزی کشاورزان و نظام تولید محصولات زراعی می‌شود.

20 شهریور سال جاری به‌طوری رسمی سال زارعی 95-96 آغاز شد.شش روز نیز از آخرین‌مهلت هیئت دولت برای تصویب نرخ‌های پیشنهادی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی یعنی پایان شهریورماه گذشت ولی دولت امسال هم مانند سال گذشته برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که مشمول خرید تضمینی می‌شود تأخیر دارد.

درباره اهمیت اعلام به‌موقع  زمان خرید تضمینی محصولات کشاورزی ذکر این نکته کافی است که اگر این کار با تأخیر انجام شود و کشاورزان با توجه به نرخ‌های اعلامی دولت نتوانند تصمیم بگیرند چه محصولی را بکارند، بعد از گذشت زمان مناسب فصل کاشت دیگر نمی‌توانند کشت برخی محصولات به ویژه گندم را انجام دهند یا انتظار بهره‌وری از تولید خود داشته باشند.

در تبصره 2 ماده‌واحده قانون " تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی" آمده است: «دولت موظف است قیمت‌های مصوبه مزبور را قبل از آغاز هرسال زراعی (آخرشهریورماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.»

 همانطور که مطرح شد، این شرایط باعث شده که زارعان در سردرگمی به سر برند و در کشت آنها اخلال ایجاد شود و موجب موارد تلخی مانند افزایش کشت و تولید مازاد برخی محصولات و باعث به هدر رفتن سرمایه کشاورزان و سرمایه ملی می‌شود  یا باعث کاهش سطح کشت و تولید دیگر محصولات شده و در نهایت سبب کمبود و گرانی یک محصول در بازار می‌شود  که توصیف آن بارها به‌صورت عینی در محصولاتی مانند سیب زمینی و پیاز دیده‌ شده است.

شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال  گذشته را با تأخیر (11 آبان ماه) تأیید و هیئت‌وزیران نیز این نرخ را با تأخیر مصوب و اعلام کرد، که این امر نارضایتی زیادی میان زارعان به همراه داشت.

درحالی‌که کشاورزان در کشور، به عدم رعایت الگوی کشت متهم می‌شوند، مشاهده می‌شود که دولت در این هم ریختگی نقش اساسی دارد و زمینه "لجام‌گسیختگی" را فراهم می‌کند./ ابراهیم نژاد رفیعی / تسنیم
(سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها