شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۷۶۰۹
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس فرآورده های لبنی

اولویت وزارت جهادکشاورزی حمایت از صادرات لبنیات و مرغ و تخم مرغ است

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام تاکید کرد : حمایت از صادرات لبنیات و مرغ و تخم مرغ در اولویت است تا استمرار داشته باشد.

به گزارش فودنا به نقل از خبر گزاری صدا و سیما ، دکتر حسن رکنی اظهار داشت : برای توسعه صادرات هیچ منعی نداریم حتی اگر قرار باشد برای تنظیم بازار داخلی واردات داشته باشیم.

وی افزود: صادرات خیلی سخت و پیچیده است و اگر تعهدی برای حضور در بازار هدف داریم باید انجام شود تا بازار از دست نرود و تجارب تلخ گذشته هم تکرار نشود.

رکنی گفت : اجازه نمی دهیم صادرات کشاورزی به ویژه لبنیات و مرغ و تخم مرغ قطع شود حتی اگر به حمایت و تشویق هم نیاز باشد.

وی با بیان اینکه تا سه پیش وارد کننده گوشت مرغ بودیم ، گفت: امروز صادر کننده هستیم و البته 45 هزار تن در سال جاری صادر شده که در مقایسه با میزان تولید ، اندک است. چون تولید بالیا 2.1 میلیون تن گوشت مرغ داریم و پارسال 90 هزار تن تخم مرغ هم معادل 10 درصد تولید صادر شد.

رکنی گفت: در بخش دام و طیور تراز تجاری مثبت داریم و صادرات این بخش در 5 ماه امسال 585 میلیلون دلار و واردت 313 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: پیش بینی 600 هزار تن لبنیات در سال جاری داریم که 70 درصد به عراق و افغانستان و بقیه به 30 کشور دیگر است و به روسیه هم اخیرا وارد شدیم و محموله دو هزارتنی در حار ارسال است چون بازار روسیه خیلی بزرگ است و تا یک میلیون تن هم شیر می توانیم صادر کینم و بیش از 9 میلیون تن شیر تولید می کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت : در بازار هم در کل کشور در استان ها عرضه پروتئینی دچار مشکل نیست ، در دو سال اخیر قیمت پایین بود و تولید ضرر داشت ، برای استمرار تولید باید شرایط اقتصادی داشته باشیم و حداقل سود برای تولید فراهم باشد.برای بازارهای جهانی هم باید اندازه مرغ استاندارد باشد و مرغ سبک یک کیلو و 200 تا 800 گرم تولید کنیم.

وی افزود: برای حمایت از صادرات لبنیات حدود 200 میلیارد تومان بسته تشویقی دولت داریم که بزودی اعمال می شود و در دست پیسگیری است تا به جهش صادرات لبنیات برسیم ، در حزوه مرغ و تخم مرغ هم درخواست مشوق صادراتی داریم که هنوز رقم ان نهایی نشده است.

وی از توان رقابتی کشور در بازارهای صادراتی خبر داد و گفت : ترکیه از لحاظ استاندارد تولید ، شرایط ما را ندارد و پایین تر است و البته رقابت با همه کشورها جدی است و اگر امکانی فراهم شود ، دولت حمایت خواهد کرد.
(شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها