شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۵ / ۰۷:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۶۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تلاش وزارت کشاورزی برای گران شدن انار و از سرگیری صادرات به کره جنوبی

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در تابستان 93 توانستیم صادرات انار به کره را از سر بگیریم و هم‌اکنون نیز در جهت افزایش قیمت انار در کشور تلاش می‌کنیم تا بازار میوه انار فعال باشد.

ابوالقاسم حسن‌پور بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دهمین جشنواره انار بادرود که در مجتمع فرهنگی هنری این شهر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وظایف دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تلاش برای صادرات محصول انار است.

وی افزود: در تابستان 93 توانستیم صادرات انار به کره جنوبی را از سر بگیریم و هم‌اکنون نیز در جهت افزایش قیمت انار در کشور تلاش می‌کنیم تا بازار میوه انار فعال باشد.

حسن‌پور تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که این سال‌ها با آن روبرو بوده‌ایم، بحث کمبود نزولات آسمانی و آب است و با مشکل آبیاری مواجه هستیم، برای این کار باید با گونی‌کشی میزان مصرف آب را کاهش داده و تبخیر کم شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از راهکارهای دیگر برای حل مشکل فروش انار تشکیل تعاونی انار است، باید اتحادیه تشکیل داد تا میوه به قیمت مناسب به فروش رسد.

وی با اشاره به مشکل آفت کرم گلوگاه که مهم‌ترین دلیل از بین رفتن انار است، بیان کرد: برای هر کیلو انار چیزی حدود 600 لیتر آب مصرف می‌شود که این باید در برنامه کوتاه‌مدت به‌ تدریج کاهش پیدا کند.

حسن‌پور اضافه کرد: در تولید میوه انار رتبه اول دنیا را داریم و کشورهای هند، ترکیه در مقام‌های بعد از ما قرار دارند، با توجه به اینکه کشت انار از گذشته رونق داشته و سطح زیر کشت، تنوع ارقام، میزان رشد و باردهی درخت و کیفیت محصول آن قابل‌توجه است، هنوز هیچ کشوری نمی‌تواند با ما در این زمینه رقابت کند.

وی  ادامه داد: محصول انار با تهدیداتی همچون سرمازدگی، شیوع آفات و بیماری گرم گلوگاه انار و بروز عوارض فیزیولوژیکی نظیر آفات سوختگی، ترکیدگی انار و سفید شدن دانه انار مواجه است و از این‌ رو انتظار می‌رود در خصوص برگزاری دوره آموزشی ملی مدیریت باغات انار(تغذیه، هرس، مبارزه با آفات مهم مانند کرم گلوگاه انار) توسط مدیریت استان و شهرستان نطنز اقدام عملی انجام شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای تولید انار در بادرود و نبود صنایع بسته‌بندی در منطقه، وزارت جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در بادرود حمایت می‌کند؛ چنانچه سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نماید، شخصاً پیگیری کلیه مجوزهای لازم برای راه‌اندازی این صنایع را در وزارت جهاد و سایر وزارت خانه‌ها انجام می‌دهم./ فارس
(شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵) ۰۷:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها