دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۷۵۴۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ممانعت گمرک از ترخیص برنج در فصل برداشت

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: واردات برنج از طریق ته‌لنجی، مرزنشینان و مناطق آزاد در فصل ممنوعیت واردات نشان می‌دهد که این ممنوعیت فقط برای واردات قانونی است و با توجه به تبصره‌ها اقدام به این کار می‌کنند.

سیداحمد بحق  گفت: 20 تا 30 هزار تن برنج وارداتی از 2 ماه پیش در گمرکات کشور مانده و اجازه ورود به کشور ندارد.

رئیس انجمن وارد‌کنندگان برنج افزود: وزارت جهاد کشاورزی از آذرماه سال 94 اعلام کرده بود که واردات برنج در فصل برداشت برنج به مدت 4 ماه از تاریخ 95.4.31 ممنوع می‌شود و تمامی واردکنندگان موظفند، قبل از این تاریخ و یا پس از پایان ممنوعیت برنج‌های خود را به کشور وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه برنج‌های وارداتی برخی از واردکنندگان به دلایل مختلف با تأخیر و بعد از ممنوعیت واردات برنج به کشور وارد شد، اظهار داشت: به همین دلیل این برنج‌ها در گمرکات کشور مانده و اجازه ورود به کشور را ندارد.

بحق بیان داشت: البته این واردکنندگان برای عبور برنج‌های خود از گمرک، امید دارند تا از ماده 11 قانون مقررات واردات و صادرات  که مطابق آن وارکننده در مقابل تصمیم‌گیر‌ی‌های آنی مصونیت دارد و می‌تواند از همان قوانین قبلی تبعیت کند، استفاده کنند.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: البته باید گفت این موضوع شامل تصمیمات عادی نمی‌شود، زیرا ممنوعیت واردات برنج از چند ماه قبل توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود.

وی با انتقاد از اینکه بعد از قانون انتزاع اگر چه باید تمام تصمیم‌گیری‌ها در مورد واردات محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تجمیع می‌شد، اظهار داشت: اما با این وجود مشاهده می‌شود که بخشی از تصمیمات در مورد واردات محصولات کشاورزی بر عهده گمرک، وزارت صنعت و یا مناطق آزاد است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: واردات برنج از طریق ته‌لنجی، مرزنشینان و مناطق آزاد در فصل ممنوعیت واردات این محصول نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات برنج فقط برای واردکننده‌های قانونی است و سایر وارکننده‌ها با توجه به تبصره‌های مختلف قانونی می‌توانند حتی در زمان ممنوعیت واردات هم اقدام به این کار کنند.

بحق با اشاره به واردات برنج از مناطق آزاد کشور بیان داشت: واردکنندگان برنج به بهانه انجام کارهایی مانند بسته‌بندی برنج با کمک نیروی کار ایرانی و ایجاد ارزش افزوده، این کالا را به مناطق آزاد واد می‌کنند و سپس بخشی از آن را از طریق عبور از گمرک منطقه آزاد به سرزمین اصلی وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: واردات برنج از این مناطق به داخل سرزمین اصلی و ورود آن از گمرک با مجوز نهادهای رسمی و تصمیمات نماینده گمرک و نماینده مناطق آزاد داده می‌شود.

بحق بیان داشت: البته وزارت جهاد کشاورزی به تازگی برای واردات برنج از طریق مناطق آزاد مجوز قرنطینه‌ای صادر کرده است که در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چرا در حالی که وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی واردات برنج را در فصل برداشت ممنوع اعلام کرده است، مجوز قرنطینه‌ای آفات نباتی برنج را برای واردات از مناطق آزاد صادر می‌کند؟/ فارس
(دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها