پنج شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۸
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۷۴۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
گفتگوی فودنا با مهدی کریمی‌تفرشی مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها

با بی‌فکری بازار روسیه را خراب نکنیم / عدم نقدینگی و نبود مواد اولیه مناسب مهمترین مشکل صنعت / بانکها صاحبان صنعت شدند / گلها از جنگ جهانی تا کنون

مجتمع صنایع غذایی گلها ماحصل تلاش 3 نسل از جنگ جهانی تا به امروز است که با همت خانواده کریمی تفرشی به افتخارات فراوانی رسیده است نام تجاری گلها آشنای تمام مردم ایران است و در این فرصت گفتگویی با دکتر مهدی کریمی تفرشی مدیر عامل این مجموعه موفق ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم:

مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف و رئیس هیئت مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها، دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت است، گفتگوی فودنا را با این مدیر موفق کشور می خوانیم:

 

فودنا : تاریخچه‌ی مختصری درباره مجموعه گلها

مدیر عامل گلها : مرحوم پدربزرگ اینجانب ابتدا در سال 1318 فعالیت خود را بصورت کاملاً سنتی شروع کرد در آن زمان جنگ جهانی باعث شده بود تا دول متفق به مرزهای ایران حمله کنند و یک قحطی عمومی در سطح کشور حاکم شده بود و مردم در رنج و عذاب و تنگدستی بودند. پدربزرگ من یکی از اشخاصی بودند که شروع به بسته‌بندی موادغذایی در ابعاد کوچک کرد تا بتواند به مردم عام یاری برساند البته ایشان این کار را برای کمک به همنوع و جهت انسان دوستی انجام می داد. در آن زمان مواد‌اولیه را به سختی و مشکلات فراوان خریداری کرده و بصورت ارزاق در اختیار مردم قرار می دادند. جنگ حدود 6 سال طول کشید و پس از جنگ این کار یک حرفه برای ایشان محسوب شد و بصورت سنتی ادامه پیدا کرد.

ایشان در نزدیکی محل زندگی خود کارگاهی داشتند که در جلوی آن کارگاه، مغازه ای نیز اضافه نمودند و در کارگاه بصورت سنتی کالاها را تولید و در مغازه به فروش می رساندند. حضور مرتب ایشان و نزدیکی منزل و مغازه و کارگاه باعث شد تا پیشرفت کار ایشان تسریع یابد . آرام آرام نمک و ادویه و یکسری غلات و محصولاتی که بصورت عطاری بود به کارگاه ایشان اضافه شد، مشکلاتی در آن زمان وجود داشت مانند نبود نایلون و ....

مرحوم پدربزرگ من جزو اولین اشخاصی بودند که از ملوان‌های روسی نایلون‌های یکطرفه دوخت را خریداری و بعد از پرکردن مواد اولیه سمت دیگر آن را با اتوهای ذغالی پرس می کردند .

ایشان توسط شابلون بر روی مقوا نام عطاری گلها را چاپ کردند و تا سال 1345 به فعالیت خود ادامه دادند که پس از آن مدیریت گلها به مرحوم پدر من بعنوان نسل دوم واگذار شد.

در آن زمان آلمان‌ها به کشور ما رخنه کرده و دستگاه‌های نیمه اتوماتیک کار شده را به کشور وارد کرده بودند که پدر با خریداری آن دستگاه‌ها کار را وسعت بخشید و با بسته‌بندی‌های جدیدتر و تنوع بیشتر محصول به فعالیت خود  ادامه دادند و بغیر از نمک و ادویه محصولاتی مانند آبلیمو، آبغوره، سرکه و همچنین جو و گندم را به سبد محصولات خود اضافه کردند .

کم کم کار تولید و عرضه آن محصولات به غیر از تهران به مناطق دیگر کشور به خصوص مناطق شمالی (گیلان و مازندران) نیز انتقال یافت.

بعد از مرحوم شدن پدر بر اثر بیماری در ابتدای سال 1380 مدیریت گلها به اینجانب و برادرم واگذار گردید و به عنوان نسل سوم راه پدربزرگ و پدر را ادامه دادیم .  

در ابتدا ی  سال 80 که مدیریت گلها به بنده محول گشت 20 قلم کالا بیشتر تولید نمی‌شد و گلها در سطح کشور آن طور که شایسته نامش بود، موفقیت کسب نکرده بود ولی امروز گلها بعد از گذشت 15 سال با تولید 300 نوع محصول مختلف و همچنین اشتغال بیش از 500 نفر در این مجموعه به فعالیت خود ادامه می‌دهد که در سال 93 مجموعه گلها پر تنوع‌ترین کارخانه صنایع غذایی از نظر تنوع تولید در ایران شناخته شد که این افتخار بسیار بزرگی است که برای ما نائل گشت. به خصوص زمانی این افتخار نصیب ما شد که تحریم بر کل صنف‌ها و صنعت‌ها در کشور حاکم بود و فشار بسیار زیادی را متحمل گشتیم. حتی برای بدست‌آوردن مواد اولیه با مشلات بسیاری دست و پنجه نرم می کردیم. در دولت آقای احمدی نژاد از کارخانه هایی که کارآفرینی می‌کردند و به فعالیت خود ادامه می‌دادند تقدیر می‌شد که به حمد الهی و با همت و پشتکار مضاعف ما مدال جهادگر خودکفایی را اخذ نمودیم که این یکی از بزرگترین افتخارات بنده است که در دوران ابتدایی فعالیتم یکی از ده کارآفرین جوان ملی ایران شناخته شدم .

شایان ذکر است گلها یکی از بالاترین دریافت کننده های تندیس، لوح تقدیر و گواهینامه‌های ملی و بین‌الملی در ایران است.

همچنین نام بنده به عنوان دریافت کننده شوالیه اروپا در صنعت غذا در ایران در کنار نام بزرگان و مفاخر ایرانی همچون پرفسور حسابی بعنوان دریافت کننده شوالیه فیزیک و خانم حاتمی دریافت کننده شوالیه بازیگری و جناب آقای ناظری شوالیه صدا و موسیقی و آقای هاکوپیان دریافت کننده شوالیه در صنعت نساجی درج شد.  

در سال جاری توانستم عنوان مرد سال برتر صنعت غذا در ایران را به خود اختصاص دهم که واقعاً این افتخار بسیار کم‌یابی بود که نصیب بنده شد و نام بنده حقیر در صنعت غذا کنار نام آقای دکتر سلیمانی مدیر عامل کاله و دیگر بزرگان صنعت غذا قرار گرفت.

در کانون هموفیلی ایران بعنوان سفیر غذای سالم در ایران انتخاب شدم که با تمام قوا وظیفه دارم تا به کمک خیرین و بزرگانی که در صنعت و تولید هستند به یاری کودکان که مشکل فاکتورهای خونی و بیماریهای مربوط به آن را دارند پشتابیم و تمامی این موارد باعث افتخار بنده و مجموعه صنایع غذایی گلها است.

 گلها

فودنا : اصول کاری گلها چیست و اقدامات

مدیر عامل گلها : مجموعه گلها همواره سعی نموده تا تمامی سودی که از راه تولید محصولات خود بدست می‌آورد را برای اقتدار و پیشبرد اهداف صنف خود سرمایه گذاری نماید و به جز تولید محصولات با کیفیت به هیچ فعالیت دیگری فکر نکند. همچنین مسئله بسیار مهم دیگر CRM ( مشتری مداری ) است، ما در ارتباط با رفتار با مشتری بسیار صبور و خردمندانه عمل می کنیم. پرسنل ما و تمامی نماینده‌های ما در سراسر ایران اگر هرگونه بی‌احترامی و ناسزا از مشتریان ببینند یا بشنوند بدون هیچ واکنشی و حتی بدون دفاع از خود به مکالمه خاتمه می دهند، چرا که ما همیشه گفتیم و می‌گوئیم که مشتری چشم و چراغ و ولی نعمت ماست و قطعاً مشتری پس از اینکه به آرامش رسید به عمل یا سخن زشت خود پی برده و عذرخواهی می‌کند.  

من حدود هفت سال است که در کارگاه‌های روان شناسی شرکت می‌کنم تا بتوانم با مشتریان خاص خود از این راه ارتباط داشته باشم ما درخصوص بعضی از مشتری‌هایمان حتی غذای مورد علاقه و تمامی نقاط قوت و ضعف آنها را می دانیم و سعی می کنیم از کنار آنها بی تفاوت رد نشویم.

 

فودنا : گلها در محصولات خود از چاشنی غذا و ادویه جات به غذاهای آماده و نیمه آماده رسیده است، آیا این جهش ماحصل همان روان شناسی مشتری است یا خیر؟

مدیر عامل گلها : ما اخیراً به اتحادیه کنسرو نیز پیوستیم، کالاهایی مانند عدس، خوراک لوبیا، ذرت، نخود سبز و نخود آبگوشتی را بصورت کنسرو به سبد محصولات خود اضافه کردیم . امروزه به دلایل اشتغال بانوان و زمان کمتر خانم ها که وقت خود را در آشپزخانه صرف درست کردن غذا می کنند، پیش بینی می‌شود تا چند سال آینده بیشتر مردم از غذاهای آماده استفاده کنند و چاشنی غذا و ادویه‌جات فقط در کترینگ‌ها و رستوران‌ها و کارخانجات تولید غذا عرضه شود .  

واحد R&D گلها در چند دوره متوالی جزء واحدهای برتر کشور انتخاب شده و همچنین در مقاطع مختلف صنایع غذایی کشور در چندین دوره جزء واحدهای نمونه استاندارد کشور نیز برگزیده شده ایم .  

بنده حقیر به تمامی دوستان و همکاران توصیه می نمایم در کار و فعالیت خود فقط لحظه و حال را در نظر نگیرند و به افق های بالاتر و روشن تر بیندیشند، من مطمئنم اگر در کار چشم انداز در نظر گرفته شود با یک برنامه ریزی دقیق به جایگاه خوب و مطلوبی خواهیم رسید .  

 

فودنا : یک نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در مورد گلها مربوط به ساختار مشتری‌مداری و احترام به شهروندان است که همیشه برای من قابل تحسین بوده و هست و این سیاست بسیارخوبی است که از نزدیک با مردم قدم بر می دارید، بفرمائید وسعت کاری گلها بغیر از مرز جغرافیایی ایران در فرامرزها تا کچا پیش رفته است ؟

مدیر عامل گلها : منطقه استراتژیک CIS دارای یک بازار بسیار بکر و نایابی است . بعلت تحریم جهانی اتحادیه آمریکا و اروپا علیه روسیه این بازار بسیار خاص و ویژه است و من همیشه بعنوان یک همکار تولید کننده و همچنین رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف در تمامی جلسات و مباحث خدمت دوستان عرض کردم که از منطقه CIS روسیه و گرجستان غاقل نشوند. اگر ما و دوستان بتوانیم فقط فروشگاه های زنجیره ای مگنت در روسیه را پوشش دهیم و مایحتاج آنهارا تامین کنیم کافی است .

در سالیان گذشته در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این بازار برای تجارت بازرگانان ایرانی مهیا گشت اما در آن زمان بی‌کیفیت‌ترین ونامرغوب‌ترین کالاهای خود را وارد این سرزمین کردند که از آن زمان تاکنون  این امر اثر بسیار بدی را در ذهن آنها به جا گذاشته است .  

بنده استدعا دارم تا با بی‌فکری مجدد این بازار را خراب نکنیم. ما با مشکلات فراوان و با ارائه محصولات مرغوب و با کیفیت توانستیم این ذهنیت بد را از مردم آن منطقه پاک نمائیم و شرایط را برای تجارت دوباره فراهم سازیم .

 مهدی کریمی تفرشی

فودنا : شما تولیدات خاص برای بیماران خاص را نیز در تولیدات خود دارید؟

مدیر عامل گلها : بله آرد نشاسته و آرد ذرت و پودر فرنی مورد استقبال بیماران خاص قرار گرفته است.

 

فودنا : بزرگترین مشکل پیش رو صنعت که رفع آن باعث می‌شود تا گلها در اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی پررنگتر کند چیست؟

مدیر عامل گلها : متاسفانه بزرگترین مشکل پیش رو صنعت عدم نقدینگی و عدم تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان است که این امر باعث شده بسیاری از شهرک‌های صنعتی تعطیل گشته و بیشتر کارخانجات ورشکست شده و پرسنل خود را به ناچار تعدیل کرده و به جز سردی و رخوت و صدای باد که از سالن ها به گوش می‌رسد چیزی دیگر را مشاهده نمی کنید .

ما مدال جهادگر خودکفا را به این دلیل گرفتیم که با مشقت‌های فراوان نگذاشتیم تا چرخ صنعت گلها از رونق بیفتد و پرسنل را به هر سختی که بود تعدیل نکردیم، خوب در جای دیگر کسانی بودند که از تجربه کافی بهرمند نبودند و به ناچار ورشکست شده و چون بیشتر آنها با وام بانکی شروع به کار کرده بودند بانک ها صاحبان صنایع شدند .

متاسفانه امروزه بانک‌ها، تولید‌کنندگان را به هیچ وجه حمایت نمی‌کنند، من بعنوان یک تولید‌کننده تا امروز نتوانستم یک وام تولیدی از بانک اخذ نمایم و اگر وامی گرفتم جز ضرر هیچ سود و منفعتی برای ما  نداشته است .

من عاشق وطن هستم و عاشق تولیدم و این عشق ربطی با جایی یا کسی ندارد این عشق از ابر و باد و مه و خورشید و فلک به دست آمده و بخاطر این عشق، با تمام امکاناتی که در کشورهای دیگر برای من مهیا بود باز هم در وطن آماده خدمتگزاری برای مردم میهن هستم.

 

فودنا : بفرمائید میزان اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم گلها چقدر می باشد؟ 

مدیر عامل گلها : تقریباً حدود 500 نقر بطور مستقیم در مجتمع صنایع غذایی گلها مشغول به فعالیت هستند و اگر بخواهیم تمام نمایندگانی که سرتاسر ایران با ما همکاری می‌نمایند را نیز جزء پرسنل مجموعه گلها لحاظ کنیم، یک کارآفرینی چندین هزار نفره را در سطح کشور برای خود رقم زده‌ایم که این یک افتخار بزرگی است که نصیب ما شده است و من در بسیاری از مواقع که از ناملایمات دوستان و بزرگان صنعت که هوای تولید را ندارند غمگین می شوم تنها لحظه ای به محوطه کارخانه می نگرم و وقتی چند صد نفر از جلوی چشمانم عبور می‌کنند تمامی ناراحتی‌ها فراموش می‌شود و با انرژی وصف ناشدنی شارژ شده و به کار خود ادامه می دهم .

 

فودنا : آماری از صادرات گلها را چقدر است و آیا چشم انداز و هدفی برای رسیدن به صادرات مطلوب تر در پیش رو دارید ؟

مدیر عامل گلها : ما برای امسال بالای 3 میلیون دلار صادرات داشتیم و پیش بینی ما تا اواخر سال 1395 حدود 5 میلیون دلار است. البته مشکلات بسیاری بر سر راه داریم. تاکنون سوئیفیت و باز کردن LC با کشورهای اروپایی برای ما مقدور نشده است و فقط با کشورهایی مثل چین، هندوستان و بنگلادش می توانیم LC باز کنیم که به کار ما نمی آید، ما می خواهیم از دانش و تکنولوژی اروپا استفاده کنیم و از آن بهرمنده شویم .

 

فودنا : و بعنوان سخن آخر

مدیر عامل گلها : بطور میانگین عمر متوسط مردان صنعت غذا بیش از 60 سال می باشد و من خطاب به فرزندان سخن می گویم : « استدعا دارم بعد از رفتن بزرگان و پدران و نیاکان اجازه ندهید تا آن واحد تولیدی یا مجتمعی که برای آبادانی آن تلاش ها و رنج ها کشیده شده، به راحتی غبار گیرد و ادامه دهید راه بزرگان و میراث دار قابل اعتمادی برای صنعت و تولید پس از آنان باشید ».

به امید روزی که صنعت ما نیز مانند کمپانی های مطرح آمریکایی و اروپایی دنیا چند صد سال در عرصه تولید به فعالیت بپردازند و نام آنها جاودانه بماند .   

(پنج شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها