سه شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۶۷۳۳۶
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس تغذیه و سلامتی

کاهش خط ابتلا به دیابت با تغییر نحوه پخت غذا

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر نحوه پخت غذا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشکده پزشکی نیویورک جوشاندن، بخار پز کردن و آب پزکردن را بی‌خطرترین روش‌های پخت غذا اعلام کردند و افزودند که سرخ کردن، گریل کردن یا پختن غذا در فر باعث تولید موادی به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) می‌شود.

       به گفته نویسندگان این مطالعه، سطوح بالای AGEs با مقاومت بدن در برابر انسولین، فشار به سلول‌های بدن و التهاب ارتباط دارد که تمامی اینها از عوامل خطرزای ابتلا به دیابت هستند. 

       محققان در این مطالعه به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رژیم غذایی دارای مواد AGE اندک می‌تواند از افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، محافظت کند یا خیر.

       محققان معتقدند که رژیم غذایی غربی که معمولا مملو از AGEs هستند، می‌تواند در زمینه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دخیل باشد. محققان در این بررسی، افراد مورد مطالعه را به طور تصادفی در دو گروه قرار دادند، 49 نفر در گروهی قرار گرفتند که در رژیم غذایی آنها همواره AGE وجود داشت و 51 نفر در گروه رژیم غذایی با AGE اندک قرار گرفتند.

       تمامی افراد شرکت کننده دست‌کم 50 سال سن داشتند و همه آنها دو مشکل از پنج مشکل سلامتی همچون زیاد بودن اندازه دور کمر، فشارخون بالا، کم بودن چربی خوب، بالا بودن تری گلسیرید یا بالا بودن قند خون ناشتا را داشتند.

       دستورالعمل‌هایی در زمینه پایین آوردن میزان AGE به افراد گروهی که رژیم غذایی دارای AGE اندک بود، داده و از آنها خواسته شد از سرخ کردن، در فر پختن یا گریل کردن خوراکی‌ها خودداری و در عوض به آب پز کردن، بخار پز کردن مبادرت کنند. محققان از داوطلبان درخواست کردند که نوع خوراکی‌های مصرفی خود را تغییر ندهند و تنها نحوه تهیه آنها را تغییر دهند.

       محققان متوجه شدند که گروه رژیم دارای AGE اندک، مقاومت بدن افراد به انسولین کاهش یافت، افراد در این گروه وزن کم کردند و هیچ عارضه جانبی نیز مشاهده نشد. اگرچه یافته‌های این تحقیق تا اندازه زیادی یک ارتباط علت و معلولی را نشان می‌دهد اما لازم است که این نتایج در یک مطالعه بزرگ‌تر و در پایگاه‌ها، افراد و زیستگاه‌های مختلف تایید شود. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که تغییر روش‌های پخت برای مهار خطر ابتلا به دیابت کافی نیست، زیرا به رغم تاثیر روش پخت غذا در افزایش مواد AGEs، اما بسیاری از خوراکی‌ها خود سرشار از AGEs هستند که بر این اساس، لازم است علاوه بر تمرکز روی نحوه پخت صحیح مواد غذایی، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، نوع خوراکی‌های مصرفی خود را نیز تغییر دهیم.

       به گفته این کارشناسان، سبزیجات و خوراکی‌های گیاهی از جمله خوراکی‌هایی هستند که AGEs چندانی ندارند./شفا انلاین
(سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها