دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
سرویس : مشاورین صنایع غذایی
کد خبر : ۶۷۳۱۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس مشاورین صنایع غذایی
شاهرخ ظهیری در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:

صنایع غذایی با کمترین میزان ظرفیت کار می کنند

واحدهای فعال در صنایع تبدیلی با 20 درصد از ظرفیت کار می کنند واصلی ترین مشکل آن ها تامین نقدینگی است.

واحدهای فعال در صنایع تبدیلی با 20 درصد از ظرفیت کار می کنند و اصلی ترین مشکل آن ها تامین نقدینگی است. هرچند طرح تسهیلات دهی به صنایع آغاز شده است اما  هنوز واحدهای بسیاری از مشکل کمبود سرمایه در گردش رنج می برند. شاهرخ ظهیری فعال اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت: یکی از مشکلات مهم در واحدهای فعال در صنایع غذایی ایران مسئله سرمایه در گردش است. شما در نظر بگیرید که الان موقع خرید محصولات کشاورزی است. اگر شما در بنگاه تولیدی تان کولر بسازید، می تواند ورق حلب، دینام و تمام وسایل اولیه را به طور اقساطی خریداری کنید اما در صنایع غذایی چنین امکانی برای واحدهای تولیدی وجود ندارد و مواد اولیه تهیه محصولات در صنایع تبدیلی اقساطی به فروش نمی رسد.

ظهیری گفت: اگر رب گوجه فرنگی تولید می کنید باید الان محصول را بخرید. کشاورز وقتی گوجه فرنگی اش را به کارخانه شما می فرستد، یک هفته بعد پولش را می خواهد و این مسئله برای واحدهای تولیدی که فقدان نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش از مشکلات اصلی شان است، تبدیل به یک معضل شده است. با وجود اینکه بانک ها مکلف به تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی هستند اما هنوز بسیاری از واحدهای صنایع غذایی دیناری پول از بانک ها دریافت نکردند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بدون تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی نمی توانند به حجم قابل توجهی از صادرات برسند گفت: چطور در چنین شرایطی از واحدهای صنعتی توقع دارند به سطح قابل توجهی از صادرات برسند و غیر از آن اشتغال هم ایجاد کنند؟ کارخانه هایی در بخش صنعت داریم که با 20 درصد از ظرفیت کار می کنند و اوضاع اقتصادی صنعت غذایی خوب نیست.

ظهیری در ادامه درباره ظرفیت های بالای صنعت در اشتغال زایی گفت: یکی از مسائل صنعت عدم وجود نیروی کارآزموده است. گذران دوره های کارورزی اثر خوبی در استفاده بهینه از نیروی انسانی در صنایع دارد اما در حال حاضر یک فارغ التحصیل رشته صنایع غذایی اطلاعات کمی نسبت به آنچه در فضای صنایع غذایی می گذرد دارد و  نمی توانند در یک واحد صنایع غذایی اقدامات مربوط به فرموله کردن یا مسائل میکروبیولوژی را انجام دهند و فقط به کارخانه ضرر می زنند
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها