دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۷۳۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
علی محمد صمیمی، رییس انجمن خرمای ایران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران:

شرکت های کوچک ایرانی توان مالی بازاریابی برای خرمای ایران را ندارند

خرمای ایران در بسته های 10 کیلویی صادر می شود و تاکنون تلاشی برای بازاریابی و فروش محصولات فرآوری شده خرما انجام نشده است.

خرما یکی از پرمزیت ترین خشکبار تولید ایران است. صادرات این محصول و فرآورده های جانبی آن فرصتی برای بخش کشاورزی ایران است. براساس آمارهای موجود ایران در سال گذشته 114 میلیون دلار خرمای مضافتی به کشور های مختلف صادر کرده است . بیش از 70 کشور جهان مشتری خرمای ایران هستند. تناژ تولید خرما در کشور یک میلیون تن است و نزدیک 135 تا 150 هزار تن صادر می شود. با وجود ظرفیت های بالای خرما در ایران، این محصول هم مانند دیگر خشکبار ایرانی به شکل فله ای صادر می شود. رییس انجمن خشکبار ایران به تازگی در گفت وگویی با سایت خبری اتاق تهران به صادرات خرمای ایران در بسته های 10 کیلویی اشاره کرده است. علی محمد صمیمی، رییس انجمن ملی خرمای ایران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران، صادرات فله ای خرمای ایران را تایید کرد.

صمیمی در این باره گفت:  محصولات جانبی خرما کمتر صادر می شود و بیشتر خرمای ایران را به شکل فله ای به کشورهای دیگر می فرستیم. محصولات جانبی خرما به میزان بسیار کمی صادر می شود و معمولا تجار خارجی که برای خرید خرما سراغ ما می آیند، تمایل به خرید خرمای ایران به صورت فله ای دارند. 

عضو هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران در  آسیب شناسی این مشکل گفت: ریشه این مشکل نه به خرمای ایران و نه به کارخانه های ایرانی باز می گردد. مسئله این است که در کشورهای دیگر تاکنون برای محصولات جانبی خرمای ایران بازاریابی صورت نگرفته است و تقاضای لازم برای این محصولات در بازار کشورها وجود ندارد. متاسفانه توان مالی شرکت های ایرانی برای تولیدو بازاریابی برای محصولات جانبی خرما کم است و در صورت ورود به این عرصه نمی توانند جوابگوی هزینه ها باشند.

صمیمی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت های بزرگی نداریم که برای بازاریابی محصولات جانبی خرما سه تا چهارسال سرمایه گذاری کنند تا در آینده جواب آن را بگیرند. شرکت های ما کوچکند و ظرفیت انجام سرمایه گذاری برای مدت زمان طولانی را ندارند.  از سوی دیگر صنعت خرما هنوز به صنعت سودآوری تبدیل نشده است که انتفاع آن به سرعت نصیب شرکت ها شود و بتوانند از سود حاصل شده هزینه های آینده را تامین کنند.

به گفته صمیمی تجار از 78 کشور جهان خرمای ایران به صورت فله ای وارد می کنند. شاید در مواردی شیره خرما از ایران صادر شده باشد اما میزان صادرات این محصول جانبی به سطح قابل توجهی نرسیده است.
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها