یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۳۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تهیه غذای حلال باید قانونمند شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همه کالاها و خدمات باید با روش های شرعی تهیه شوند، گفت: این کار باید به صورت قانونمند صورت گیرد.

محمدرضا نعمت زاده در دومین نشست شورای سیاست گذاری راهبردی تجارت محصولات و خدمات حلال، اظهار داشت: باید ضوابطی برای ارائه به مجامع بین المللی در رابطه با ذبح شرعی، غذا و محصولات حلال تهیه کنیم که مراحل مربوط به این کار طی شده و به تصویب مجمع ذیربط در رابطه با کشورهای اسلامی رسیده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، شرایط فقه شیعه اثنی عشری مورد قبول عام قرار گرفت و برای ما نیز الگو شد.

نعمت زاده تصریح کرد: درست است که ایران کشوری اسلامی است و همه کالاها و خدمات باید با روش های شرعی تهیه شوند، ولی این کار باید به صورت قانونمند صورت گیرد زیرا کالا و خدمات ایرانی علاوه بر داخل کشور، به مسلمانان کشورهای دیگر نیز عرضه می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف در این زمینه فعالیت دارند، دولت بنا بر پیشنهاد وزارت صنعت با تشکیل شورای سیاست گذاری در این بخش موافقت کرد و نشست های این شورا در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه در دومین نشست شورای سیاست گذاری راهبردی تجارت حلال، دستورالعمل مربوط به این مسئله مصوب می شود، گفت: امیدواریم بتوانیم در دنیا به عنوان کشوری که انواع کالا و خدمات حلال را در سطح بین المللی عرضه می کند، مطرح شویم.

وزیر صنعت با تأکید ر نقش سازمان استاندارد در تدوین استانداردهای مربوط به تجارت حلال، گفت: بحث حلال فقط به غذا ختم نمی شود، بلکه در مورد لوازم بهداشتی و آرایشی، مسائل شیمیایی، خدمات رفاهی و گردشگری و همچنین پروازهای حلال نیز مطرح است.

به گزارش فارس، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی حدود 8 هزار میلیارد دلار پیش بینی شده است، گفت: باید طوری برنامه ریزی کنیم که ایران سهم بالایی در این رقم داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسلمانان 23 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، گفت: توجه به مسئله حلال سازی محصولات و خدمات می تواند نقش موثری را جذب بازارهای جهانی کشورهای اسلامی داشته باشد.

به گزارش فارس، آیت‌اله عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز در واکنش به صحبت وزیر صنعت مبنی بر حلال بودن تمام کالاها و خدمات داخل کشور، با بیان اینکه در ایران غذای غیرحلال نیز وجود دارد، گفت: بسیاری از بی‌مبالاتی‌ها وجود دارد که اگر رعایت نشود، غذای حلال به حرام تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه دستگاه ناظر بر این بی‌مبالاتی‌ها باید مشخص شود، تصریح کرد: در کشور 700 کشتارگاه وجود دارد و به همین تعداد نیز ناظر شرعی داریم، پس باید این بحث را به همه کالاها تعمیم دهیم.

وی تأکید کرد: شورای سیاست‌گذاری تجارت حلال باید مسائل مربوط به این حوزه را سازماندهی کند تا هر کشور یا سازمانی تمایل به تهیه غذای حلال داشت، بتواند آن را از طریق ایران تأمین کند.

به گزارش فارس، وحید مرندی مقدم معاون رئیس سازمان استاندارد نیز با بیان اینکه ظرفیت گردش مالی حلال در دنیا 2 هزار و 500 میلیارد دلار است، گفت: اگر ایران حتی به اندازه 5 درصد نیز در این بازار سهم داشته باشد، در آینده نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت.

به گفته وی، در حال حاضر حتی کشورهای اسلامی نیز به دنبال نقش داشتن در بازار محصولات حلال هستند./ فارس
(یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵) ۱۸:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها