یکشنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۷:۵۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۲۹۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

پول غذای حلال به جای نفت، سر سفره مردم بیاید

ظرفیت گردش مالی صنعت حلال در کشورهای اسلامی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلار است که به گفته معاون سازمان ملی استاندارد اگر ایران تنها پنج درصد از این بازار را در اختیار بگیرد در آینده نزدیک نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت.

وحید مرندی مقدم امروز - یکشنبه - در حاشیه دومین نشست شورای سیاست‌گذاری راهبردی تجارت محصولات و خدمات حلال با بیان این‌که گردش مالی صنعت حلال در دنیا بیش از ۲۵۰۰ میلیارد دلار است، اظهار کرد: این موضوع باعث شده که همه کشورها حتی کشورهای غیر اسلامی نیز به این عرصه ورود کرده و بخواهند سهمی از این بازار داشته باشند.

وی با بیان این‌که ایران به عنوان عضو سازمان همکاری‌های اسلامی استاندارد غذای حلال را مورد تصویب قرار داده است، ادامه داد: امروز دومین جلسه این شوراست که در آن بنا شده دستورالعمل شورا مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم در پایان جلسه، به اتمام برسد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: پس از تصویب دستورالعمل شورا کمیته‌های مختلفی با عناوین فقه، استانداردسازی، تجارت و پژوهش‌های کاربردی کار خود را آغاز می‌کنند که این شورا قرار است برای گرفتن سهمی از بازار صنعت حلال توسط ایران سیاست‌گذاری‌هایی را انجام دهد.

به گفته مرندی، اگر ایران بتواند حتی پنج درصد از این بازار را در اختیار خود قرار دهد، در آینده نزدیک نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت، چرا که این بازار بسیار بزرگ است و همه کشورها به دنبال ورود به آن هستند.

همچنین در این نشست نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد - با بیان این‌که بحث حلال از طرف مجامع و مراجع فقهی در سال‌های گذشته پیش گرفته شده است، گفت: با توجه به رونق تجارت در سه سال گذشته این کار با شدت بیشتری همراه شده که پس از تدوین دستورالعمل شورا عمده کار به کارگروه‌های فرعی واگذار می‌شود.

وی با بیان این‌که تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی بیش از ۸۰۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است، اظهار کرد: بنابراین ما نه تنها برای حلال بودن مواد غذایی و خدمات داخل کشور بلکه برای افزایش بازار صادراتی به کشورهای اسلامی نیز برنامه‌ریزی کنیم.

(یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵) ۱۷:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها