چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۲۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت محصولات ارگانیک در کشورهای اروپایی 200 درصد گران تر از محصولات عادی است

صدرالدین نیاورانی، عضو هیئت مؤسس انجمن ارگانیک ایران درباره مشکلات این انجمن به سایت خبری اتاق تهران گفت: نزدیک به 7 تا 8 سال است که ایران محصولات ارگانیک به کشورهای خارجی صادر می کند.

استفاده از محصولات ارگانیک همیشه جذاب بوده است. اما اعتماد به ارگانیک بودن محصول جای سوال دارد. البته انجمن ارگانیک سعی در رفع این مساله کرده است. همچنین از جمله مسایل محصولات ارگانیک استقبال مردم از آنها است. چرا که در وهله اول مردم به این محصولات اعتماد ندارند و نمی دانند که محصول عرضه شده، واقعا ارگانیک است و اصولا این فرهنگ سازی رخ نداده که پول بیشتری برای محصولی سالم تر بپردازند. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و پیشرفته با اینکه قیمت محصولات ارگانیک گاهی به چند برابر محصولات عادی می رسد، اما مردم قدر محصولات ارگانیک را می دانند.

صدرالدین نیاورانی، عضو هیئت مؤسس انجمن ارگانیک ایران درباره مشکلات این انجمن به سایت خبری اتاق تهران گفت: نزدیک به 7 تا 8 سال است که ایران محصولات ارگانیک به کشورهای خارجی صادر می کند.

به گفته او عمده محصولات ارگانیکی که از ایران صادر می شود، شامل کشمش، انار، انجیر و گیاهان دارویی است. او ادامه داد: این محصولات ارگانیک با تاییدیه ایران و تاییدیه های اروپایی و بین المللی به کشورهای اروپایی صادر می شود.

نیاورانی همچنین درباره بازاریابی در زمینه صادرات محصولات ارگانیک ایران به کشورهای پیشرفته گفت: در سال گذشته، دو سیمنار برگزار کردیم و در این سمینارها هم از هلند و هم از ایتالیا مهمان هایی داشتیم. این سیمنارها باعث شد تا شرکت های ایرانی بتوانند با شرکت های خارجی و خریداران محصولات ارگانیک ارتباط بگیرند.

وضعیت صادرات محصولات ارگانیک ایران به گونه ای است که به قول نیاورانی، پسته جنگل های سرخس که اولین گواهی ارگانیک را از انجمن دریافت کرده است حالا بیش ار 50 درصد محصولش را به کشورهای اروپایی صادر می کند.

عضو هیئت مؤسس انجمن ارگانیک ایران همچنین تاکید کرد: تا قبل از برجام و لغو تحریم ها مسایل و مشکلات زیادی برای صادرات محصولات ارگانیک به کشورهای خارجی وجود داشت. مشکل اصلی این بود که همیشه بید از طریق دوبی پول و رسیدها جا به جا می شد، اما الان حتی کشور فرانسه با حواله مستقیم وارد حساب می شود. البته ارتباط هنوز در حد بانک های کوچک است و بانک های بزرگ وارد ماجرا نشده اند.

او همچنین امیدوار است که استفاده از محصولات ارگانیک روز به روز بیشتر شود. به گفته او فرهنگ تولید و مصرف محصولات ارگانیک در ایران جا افتاده و شناخت شده است. مردم از مجصولاتی که به صورت طبیعی تولید می شود، حافظت و حراست می کنند.

براساس صحبت های او، انجمن ارگانیک برای تفکیک محصولات ارگانیک از  غیرارگانیک تلاش های زیاد کرده است تا از تقلب و سو استفاده جلوگیری کند.

نیاورانی همچنین درباره قیمت بیشتر محصولات ارگانیک گفت: تفاوت قیمت محصولات ارگانیک در ایران مقدار زیادی نیست. در ایران اصولا محصولات ارگانیک بین 10 تا 15 درصد گران تر از محصولات عادی است و این در مقایسه با کشورهای اروپایی که گاهی تا حدود 200 درصد قیمت محصولات ارگانیکشان بیشتر از محصولات عادی شان است، مقدار ناچیزی است.
(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها