چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۲۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت ارگانیک باعث افزایش تولید و سلامت محصول می‌شود

بر اساس بررسی گروه اقتصاد پژوهش خبری صدا و سیما، بیش از 33 درصد کشت ارگانیک جهان در کشورهای در حال توسعه است که استفاده از این روش علاوه بر تضمین سلامت محصول موجب افزایش تولید می‌شود.

امروزه کشاورزی ارگانیک در سراسر جهان به عنوان یک بینش و سامانۀ تولید محصولات کشاورزی که تاکید آن بر تولید محصولات سالم است شناخته می ‏شود.
علیرغم تاکیدات صریح مقام معظم رهبری، متاسفانه در برنامه ششم توسعه، به کشاورزی ارگانیک پرداخته نشده و این ظرفیت مهم مغفول مانده است. این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه توجه جدی به کشاورزی ارگانیک شده بود.
بر اساس بررسی گروه اقتصاد پژوهش خبری صدا و سیما در کشاورزی که معمولا رایج است بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت کش ها، علف کش ها و کودهای شیمایی به منظور کنترل آفات و حشرات و حاصلخیز سازی خاک استفاده می شود که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می تواند موجب مشکلات عدیده ای شود ازجمله: بروزنقص های مادرزادی، تولد نوزاد با وزن کم، اختلال در سیکل ماهانه زنان، سقط جنین، کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن ، سرطان زایی و غیره.
-بیش از یک سوم از زمین‌های کشاورزی ارگانیک جهان که شامل 13.4میلیون هکتار می‌شود در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.
-آخرین آمار ارگانیک کشور مربوط به سال 2014 است که حدود 34450 هکتار می باشد. محصولات ارگانیک کشور به طور کلی عبارتند از: برنج، چای، زیتون، انار، خرما، پسته، زعفران، انگور، کیوی، انجیر و غیره
- یک نمونه مصداق؛ برنج طارم هاشمی که یکی از ارقام برنج های کیفی استان مازندران است و حدود 4 تن در هکتار به شیوه رایج توسط کشاورزان بومی برداشت می­ شود. در برداشت­ های اولیه در مزرعه برنج ارگانیک این میزان در حدود 5/ 8 تن در هکتار بوده که بیش از میانگین به شیوه رایج بوده است .
- از بعد اقتصادی، تولیدات ارگانیک فرصت بسیار مناسبی برای صادرات محصولات غیرنفتی و تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی برکاهش وابستگی به نفت و توسعه صادرات پایدار و درازمدت محصولات داخلی را فراهم می­ آورد./ فارس
(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها