چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۷۲۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

عرضه اولیه سهام یک شرکت لبنی در هفته آینده

فرابورس ایران هفته آینده میزبان عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام یک شرکت فعال در صنعت لبنیات خواهد بود.

وحیدی مدیر امور مالی و سرمایه‌گذاری شرکت صنایع شیر ایران  گفت: هفته آینده 10 درصد از سهام شرکت پگاه گلستان با نماد معاملاتی "غگلستا" در بازار دوم فرابورس برای نخستین بار عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

سید وحید وحیدی عنوان کرد: شرکت شیر پگاه گلستان با سرمایه 12 میلیارد تومانی در حالی هفته آینده به بازار سرمایه وارد خواهد شد که علاوه بر عرضه 10 درصدی سهام از سوی سهامدار عمده در روز کشف قیمت ، 10 درصد دیگر نیز ظرف مدت شش ماه به تدریج در فرابورس عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دوره مالی این شرکت منتهی به پایان اسفند ماه هر سال است، از تحقق کامل بودجه برآوردی آن در عملکرد سه ماهه و پوشش مناسب بودجه در عملکرد 5 ماهه امسال آن خبر داد و گفت: به طور کلی فروش شرکت‌های لبنی در نیمه دوم هر سال بهتر از نیمه اول است و بر این اساس احتمال تعدیل سود برآوردی در بودجه وجود دارد.

وحیدی در عین حال از برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه سهام دو شرکت پگاه گلپایگان و پگاه آذربایجان شرقی تا  قبل از پایان سال مالی جاری در فرابورس خبر داد و گفت: آنچه که به عنوان نسبت قیمت بر درآمدی تحلیلی "غگلستا" در روز کشف قیمت این سهم برآورد می‌شود، با توجه به نسبت «پی بر ای» گروه لبنیاتی ها در حدود 8.5 مرتبه خواهد بود.

وی با اشاره به عدم استفاده کارخانجات پگاه از روغن پالم، عنوان کرد: محصولات برخوردار از حاشیه سود بالا در کارخانجات پگاه گلستان شامل شیر پاستوریزه و استرلیزه ،پنیر،دوغ ،ماست و خامه است که توانسته علاوه بر اختصاص سهم بالایی از بازار مصرف گلستان ،خراسان،مازنداران و تهران به بازارهای صادراتی از جمله عراق، افغانستان و به تازگی کشور ترکمنستان راه پیدا کند.

وحیدی خرید هر کیلو شیر خام از دامداران را به طور متوسط 1200 تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تدام قیمت‌های فعلی شیر می‌توان انتظار داشت که کارخانجات لبنیاتی از تداوم سودآوری مطمئنی برخوردار باشند. این در حالی است که صنایع شیر ایران به دنبال زیان دیدن تامین کننده‌های خود نیست.

مدیر مالی پگاه با اشاره به مشوق های دولت برای تولید شیر خشک گفت: قیمت جهانی شیر خشک از قیمت‌های داخلی ایران، هم اکنون ارزانتر است و در صورت تخصیص مشوق از سوی دولت تولید شیر خشک برای کارخانجات لبنی صرفه خواهد داشت. در عین حال اختصاص جوایز صادراتی نیز می تواند صادرات مبتنی بر قیمت تمام شده تولید را برای کارخانجات لبنی معنی دار کند.

وحیدی از امکان استفاده از تابلوی معاملات بورس کالا برای کشف قیمت عادلانه شیر خام سخن گفت و افزود: با توجه به تجارب مفید بهینه سازی هزینه‌ها در پگاه فارس، امکان به کار گیری این فرایند در تمام کارخانجات در زمینه مصرف انرژی و سایر هزینه‌های سربار ادامه خواهد داشت.

وی در مورد خرید ارزان شیر مازاد دامداران از سوی دولت گفت: در رابطه به شیر خام مازاد باید به موضوع کیفیت توجه بسیاری کرد، چرا که باعث نوسان قیمت‌ها می‌شود.

به اعتقاد وحیدی به احتمال زیاد خرید شیر مازاد به کمتر از قیمت تضمینی از سوی دولت به دلیل کیفیت پایین این محصولات است که برای تولید شیر خشک صنعتی به کار می‌رود.

این مقام مسئول درباره برخورداری محصولات لبنی از افزایش شش درصدی قیمت گفت: گروه صنایع شیر ایران به دلیل سایه رکود بر کسب و کار ترجیح داد، تا طی سال مالی جاری از این افزایش نرخ استفاده نکند تا به این ترتیب بتواند از سهم بازار بالاتری بهره گیرد هر چند که در برخی محصولات طی سال مالی قبل افزایش نرخ صورت گرفته است./ فارس
(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها