سه شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۲۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
سعید جارودی، دبیر انجمن صنعت پخش ایران

ارزش آفرینی اقتصادی شرط بالندگی صنعت پخش

دبیر انجمن صنعت پخش ایران و عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بر ضرورت ارزش آفرینی اقتصادی در صنعت پخش و توزیع در جامعه تاکید کرد.

سعید جارودی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: با توجه به گسترش و پیچیدگی‌های کنونی اقتصاد در سطح بین المللی صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه‌ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افزون سهم این صنعت در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است.

وی همچنین با بیان اینکه موضوع توزیع و پخش امروزه به علمی تخصصی و غیر قابل انکار تبدیل شده است، اظهارداشت: به دلیل نقش بسیار مهم توزیع در مدیریت زنجیره عرضه باید به این نکته توجه نمود که جهت بهبود جایگاه صنعت پخش و نحوه توزیع علمی و اقتصادی آن نیز می‌بایست برنامه ریزی دقیق‌تری به وسیله شرکت‌های پخش صورت گیرد تا وضعیت سود آوری و جذب سرمایه گذاری در این صنعت نیز همانند جایگاه آن در زنجیره عرضه از رشد و توسعه بالاتری بهره مند شود.

دبیر انجمن صنعت پخش ایران گفت: پراکندگی شرکت‌های پخش و همچنین پراکندگی فروشگاههای خرده فروشی و زنجیره‌ای از دلایل افزایش هزینه توزیع کالاها در جامعه است که می‌توان با ادغام این فروشگاهها و شرکت‌های پخش هزینه‌های تولید کالا را تا یک پنجم کنونی کاهش داد.

وی افزود: در حال حاضر 100 درصد داروهای تولیدی و وارداتی و بیش از 90 درصد مواد غذایی به وسیله شرکت‌های صنعت پخش در سراسر کشور توزیع می‌شود و صنعت پخش با سهم 7 تا 8 درصدی خود در تولید ناخالص داخلی از جایگاه بالاتری نسبت به صنعت ساختمان برخوردار است.

 

جارودی بیان داشت: با وجود ورود تکنولوژی در تمام صنایع از جمله صنعت پخش که تحولات بزرگی را در این عرصه پدید آورده است متاسفانه شرکت‌های پخش کشور هنوز به روش‌های سنتی نسبت به توزیع کالا اقدام می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات نظام توزیع کشور شیوه درج قیمت روی کالاهاست، گفت: چنین شیوه‌های در کشورهای پیشرفته دارای اقتصاد رقابتی معنی و مفهومی ندارد.

دبیر انجمن صنعت پخش ایران افزود: به جهت رقابتی شدن نظام توزیع کالا باید قیمت‌ها به طور روزانه از سوی هر فروشگاه و پس از دریافت قیمت روز، روی محصول درج شود.

وی همچنین ارزش آفرینی اقتصادی در صنعت پخش و ارائه راهکارهای نظام توزیع مناسب و مدل‌های جدید در اقتصاد ملی را ضروری دانست و بیان داشت: شیوه‌های نوین توزیع کالا باید جایگزین روش‌های سنتی شود.

جارودی اذعان داشت: شفاف سازی نظام توزیع مشکلات موجود در عرصه قاچاق کالا و حذف واسطه‌های غیرقانونی بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به این جمله که ارتباط نزدیک دولت، دانشگاه و صنعت در نظام توزیع و صنعت پخش از اهمیت زیادی برخوردار است بر لزوم توجه به آخرین دستاوردهای زیرساخت‌های فناوری اطلاعات صنعت پخش به منظور توسعه بیشتر نظام توزیع و ارزش افزوده این صنعت در کشور تاکید کرد.

دبیر انجمن صنعت پخش ایران بازاریابی، بازارسازی، بازارگزاری و توزیع کالا را از وظایف مهم صنعت پخش دانست و یادآورشد: وظیفه شرکت‌های پخش حمل و نقل کالا نیست.

گفتنی است؛ برنامه «کالای ایرانی» کاری از شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز رأس ساعت 10 صبح به مدت 55 دقیقه با هدف حمایت از تولید ملی و معرفی کالاهای داخلی تهیه و پخش می‌شود.
(سه شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۵) ۱۶:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها