چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۷۲۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
مهدی کریمی تفرشی از 7 دهه فعالیت صنایع غذایی گلها می گوید

اولین بار نمک چگونه در ایران بسته بندی شد؟

تحول عمده و اتفاق مهم در کارگاه گلها زمانی افتاد که حاج عبدالرضا کریمی ایده ای جدید به ذهنش رسید که سال هاست نام این شرکت را سرزبان ها انداخته و آن تولید نمک بسته بندی شده بود؛ ماده غذایی بسیار مهم که تا پیش از آن از طریق چرخی ها که به « چوبکی نمکی» مشهور بودند به فروش می رسید.

خیابان خلیج فارس درجاده مخصوص کرج را باید خیابان کارخانه ها و صنایع قدیمی دانست؛ از کارخانه شن و ماسه خلیج گرفته تا کارخانه ویتانا که همه آن را با بیسکویت مادر م شناسند و البته کارخانه گلها که اولین تولید کننده نمک بسته بندی شده در ایران است؛ شرکتی که با چند دهه فعالیت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولاتی همچون انواع نمک و ادویه جات بسته بندی شده، آراد و به صورت کلی محصولات و صنایع غذایی در کشور محسوب می شود؛ شرکتی که در سال 1318 پایه گذاری شد و در طول این سال ها 3 نسل از خانواده کریمی آن را اداره کرده اند. کارخانه ای که در یکی از کوچه های انتهایی خیابان خلیج فارس جای گرفته که شهرداری سال هاست به پاس تلاش های چندین دهه ای این مجموعه آن را « نمک گلها» نام گذاری کرده است؛ مهم ترین و معروف ترین محصول این شرکت.

نسل اول؛ کارگاه سنتی

ایده بسته بندی محصولات غذایی در خانواده کریمی برای نخستین بار از سوی مرحوم علی کریمی تفرشی مطرح شده است؛ او در سال 1318 همزمان با جنگ جهانی به فکر بسته بندی محصولات غذایی ضروری و مورد نیاز مردم افتاد، از آن جایی که کشور اشتغال بود و قحطی دامان زندگی مردم را گرفته بود و دیگر امکان خرید عمده محصولات کشاورزی و ... وجود نداشت علی کریمی تفرشی به فکر فروش کالاهای مورد نیاز مردم در بسته های کوچک افتاد؛ نوه او مهدی کریمی تفرشی که حالا ریاست هیات مدیره صنایع غذایی گلها را برعهده دارد، داستان آن سال ها را این گونه تعریف می کند:« پدر بزرگم نظامی بود ولی به خاطر اشغال کشور عملا ارتش به صورت کلی کنار گذاشته شده بود و او هم از ارتش بیرون آمده بود و باتوجه به مشکلات اقتصادی مردم و تامین مواد غذایی به صورت کیسه و بوک به فکر بسته بندی های کوچک اقلام مورد نیاز مردم افتاده بود؛ پدر بزرگ آدم سرشناسی بود و به همین خاطر امکان تهیه محصولات کشاورزی و ... را داشت. خودشان تعریف می کردند که کالاهای مختلف را در نایلون های کوچک می ریختند، با شابلون‌ها و چاپگرهایی که داشتند روی مقوا مهر گلها را می زدند و داخل جنس‌ها می ‌گذاشتند و بعد با حرارت اتو سرکیسه ها را پرس می کردند و محصولات را به فروش می رساندند.»

اولین محصولات فروشی گلها که به صورت سنتی تولید می شدند انواع غلات، کشمش، ادویه جات و موادی این چنینی بوده است؛ کارگاه بسته بندی در منطقه قلعه مرغی تهران قرار داشته و جلوی آن هم یک فروشگاه بوده که مواد بسته بندی شده را آن جا می فروختند. با پایان جنگ جهانی علی کریمی تفرشی باتوجه به استقبال مردم از محصولات بسته بندی شده به فکر توسعه کار و پیدا کردن مشتری ها جدید می افتد و تصمیم می گیرد تا راه را ادامه دهد؛ البته به دلیل شرایط کشور و نبود امکانات مدرن کارگاه تولید محصولات بسته بندی شده گلها به همان صورت سنتی سال ها کار خود را ادامه می دهد تا اینکه همه چیز در سال 1345 به نسل دوم واگذار می شود اگرچه که در طول این سال ها بسته بندی ها تاحدودی بهتر شده بودند و البته گلها نام و آوازه ای برای خود در بازار پیدا کرده بود.

نسل دوم، راه اندازی کارخانه گلها

مرحوم علی کریمی در سال 1345 به دلیل کهولت سن اداره کارگاه تولید محصولات بسته بندی گلها را به پسرش مرحوم عبدالرضا کریمی تفرشی واگذار کرد، پسری که سال ها بود کنار دست پدر در کارگاه حضور داشت و با کار بسته بندی و تجارت محصولات آشنایی لازم را داشت. عبدالرضا کریمی در سال 1320 به دنیا آمده بود و زمانی که سکان کار را در دست گرفت 25 ساله بود، او آرزوهای بزرگ در سر داشت و به فکر کارهای جدید بود. در آن سال ها که همزمان با تحصولات صنعتی در ایران و راه اندازی کارخانه های جدید و مدرن شدن صنایع بود عبدالرضا کریمی تصمیم گرفت تا تحولی عمده در بسته بندی محصولات و کارگاه گلها ایجاد کند و به همین منظور به فکر خرید دستگاه های نیمه اتوماتیک بسته بندی و کنار گذاشتن روش های سنتی افتاد. مهدی کریمی فرزندش درباره اقدامات و تحولاتی که پدر در کارگاه بسته بندی پدر بزرگش ایجاد کرد، می گوید:« پدرم در آن زمان دیپلمه بود و ایده های جدید بسیاری در سر داشت به همین دلیل وقتی پدر بزرگ کار را به او سپرد تلاش کرد تا باتوجه به مدرن شدن و ورود تکنولوژی های جدید روش کار را از حالت سنتی خارج کند به همین منظور دستگاه‌های بسته بندی آلمانی خریداری کرد و کارگاه جدیدی در منطقه امیریه تهران راه اندازی کرد.»

با تجهیز کارگاه جدید و خرید ماشن آلات نیمه اتوماتیک تولید محصولات گلها افزایش پیدا کرد و عبدالرضا کریمی بر تعداد محصولات تولید شده نیز افزود به طوری که در این سال ها که همزمان با دهه 40 است در کارگاه آن ها در کنار بسته بندی غلات، آبلیمو، آبغوره و سرکه هم تولید می شد و تنوع ادویه های بسته بندی شده هم افزایش پیدا کرده بود. او علاوه براین به دلیل نزدیکی کارگاه به بازار محصولات بسته بندی شده را در بازار تهران نیز به فروش می رساند و حتی توانسته بود مشتریانی در شهرهایی مانند مازندران و گیلان هم پیدا کند.

اما تحول عمده و اتفاق مهم در کارگاه گلها زمانی افتاد که حاج عبدالرضا کریمی ایده ای جدید به ذهنش رسید که سال هاست نام این شرکت را سرزبان ها انداخته و آن تولید نمک بسته بندی شده بود؛ ماده غذایی بسیار مهم که تا پیش از آن از طریق چرخی ها که به « چوبکی نمکی» مشهور بودند به فروش می رسید. مهدی کریمی رئیس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی گلها  درباره این اتفاق می گوید:« ما اولین کارخانه ای هستیم که پروانه ساخت نمک طعام و دریافت نشان استاندارد تولید محصول را در ایران گرفتیم. این اتفاق در همان دهه 40 افتاد، آن زمان مجوز بهداشتی می گرفتند و پدرم با پیگیری توانست این مجوز را کسب کند. تا قبل از آن نمک ها به صورت باز و کیلویی به فروش می رسید و افرادی بودند که در سطح شهرها می چرخیدند و نمک می فروختند و کارخانه گلها اولین جایی بود که به فکر بسته بندی نمک و فروش آن رسید که با استقبال بسیار زیاد مردم رو به رو شد؛ نمک مختص به استان سمنان و منطقه گرمسار است، آن زمان ابتدا به صورت کوبیده ‌شده و پودر شده‌ نمک را خریداری و بسته بندی می کردیم؛ ولی بعد که کارخانه کنونی در این محل فعلی راه اندازی شد دیگر نمک را به صورت سنگ نمک از معادن خریداری می کردند و با کمپرسورهای چندتنی وارد کارخانه کرده و بعد از جداسازی، آسیاب و بسته بندی می کردند. نخستین نمک ها در جعبه مقوایی بسته بندی می شدند و درهای آن قیف شکل بود، شبیه پودرهای شوینده ولی بعد به دلیل مصرف بالا بسته ها تغییر پیدا کرد و پلاستیکی شدند. البته پس از شرکت گلها کارخانه ها و واحدهای دیگر هم دست به تولید زدند ولی خب به قول گینس نخستین بودن همیشه در یاد مردم باقی می ماند؛ غیر از نمک در دهه 50 شرکت گلها اولین پروانه بسته بندی آرد سفید و استاندارد در ایران را به هم نام خود ثبت کرد.»

با گسترش تولیدات و افزایش استقبال مردم از محصولات تولیدی گلها حاج عبدالرضا کریمی به فکر راه اندازی کارخانه و واحد تولیدی جدید و بزرگی در دهه 50 افتاد و به همین دلیل در جاده مخصوص کرج و درخیابان خلیج ( که بعدها به خلیج فارس تغییر نام پیدا کرد) زمینی خریداری و کارخانه ای راه اندازی کرد و ماشین آلات جای گرفته در کارگاه امیریه را به آن جا منتقل و تجهیزات دیگری نیز به مجموعه اضافه کرد. فرزند او مهدی کریمی درباره راه اندازی رسمی کارخانه گلها در محل فعلی که همچنان نیز کارخانه گلها در آن جای دارد، می گوید:« هنوز انقلاب نشده بوده که زمین اینجا توسط پدرم خریداری و سوله بندی ها صورت گرفت و ساخت و ساز شروع شد، البته با وقوع انقلاب به دلیل تحولات کشور کارها برای مدتی تعطیل شد ولی بعد همه چیز رسما کلید خورد و ما تولید محصولات گلها را در این مجموعه شروع کردیم و محصولات جدیدی نیز به خط تولید اضافه شد؛ فلفل، زردچوبه و دارچین سه  ادویه بود که اضافه شدند و بعدها گرد لیمو، سماق و گلپر و ... هم تولید می کردیم. به صورت کلی تا زمانی که پدر در کارخانه مشغول به فعالیت بودند در سال 1380 حدود 20 نوع کالا دراین مجموعه تولید می شد که شامل نمک‌ ها، یک سری ادویه جات، آرد، جو، گندم و... بودند.»

نسل سوم، توسعه و گسترش تولیدات

در ابتدای دهه 80 و با درگذشت مرحوم عبدالرضا کریمی فرزندان او مسئولیت و مدیریت کارخانه گلها را رسما برعهده گرفتند؛ البته باتوجه به بیماری چندساله پدرشان آن ها از مدتی قبل بخشی از کارها را با نظارت و راهنمایی پدر انجام می دادند. مهدی کریمی تفرشی که تحصیل کرده رشته مهندسی صنایع غذایی و دکتری مدیریت استراتژیک است و رئیس هیات مدیره صنایع غذایی گلها درباره آن روزها می گوید:« من و برادرم از بچگی در کارخانه حضور داشتیم و پدرم جوری تربیتمان کرده بود که حتی تفریح همان هم تابستان در کارخانه باشد، او علاقه بسیاری داشت که با تولید و کار کارخانه آشنایی شویم مثلا وقتی در کارخانه بودیم همیشه تلاش می کرد زمانی که در اتاق کارش هستیم تلفن هایش را بزند و فضایی را ایجاد کند که توجه ما را جلب کند تا غیر مستقیم ارتباط و کار را یاد بگیریم، او اهمیت زیادی هم به اخلاق کار می داد و روی رعایت حرام و حلال، همیشه تاکید می کرد و می گفت همیشه سلامت را در تجارت حفظ کنید و مدیون کسی نشوید. علاوه براین ها پدر می گفت که ما ( من و برادرم)  باید ادامه دهنده‌ راهش باشیم و کارخانه را حفظ کنیم و توسعه دهیم. می گفت چرا کمپانی های خارجی نسل در نسل و خانوادگی کاری را ادامه می دهند ولی ما اینجا با این شرایط رو به رو نیستیم؟ همیشه به ما می گفت باید کار را خوب یاد بگیرید و ادامه راهم باشید. البته بگویم که ما هم از همان جوانی در کنار پدر در کارخانه بودیم به خصوص در سال هایی که بیمار شده بودند و همان زمان ها پدرم رئیس هیات مدیره و من مدیر عامل شده، بودم که دیگر با فوت پدر مسئولیت هیات مدیره را هم برعهده گرفتم.»

البته در زمانی که نسل سوم خانواده کریمی سکان مدیریت کارخانه صنایع غذایی گلها را به دست گرفت، همه چیز در شرایط عادی نبود بلکه بیماری چندساله مرحوم عبدالرضا کریمی شرایط ویژه ای را به وجود آورده بود؛ مهدی کریمی درباره شروع کار و سختی ها، می گوید:« باتوجه به شرایط مریضی پدر خب کارخانه شرایط خیلی خوبی نداشت؛ هیچ وقت فراموش نمی کنم یک روز بعد از 40 پدر وقتی به اینجا آمدم دیدم خیلی از کارها و مشکلات روی هم تل انبار شده است؛ از طرف دیگر یادم هست همان روز بازرس های مختلفی از تامین اجتماعی، بهداشت و... هم به کارخانه آمدند، پرسنل هم به دلیل نبود پدر تحت فشار بودند و گریه هایشان را می دیدم، همه این ها شرایط ویژه ای را برای من که جوان بودم و تحصیلات امروزم را نداشتم به وجود آورده بود ولی خب همان زمان تصمیم بزرگی گرفتم و به خودم گفتم باید مرد روزهای سخت باشم و با برنامه ریزی و هدفگذاری کار را پیش ببرم.»

صمیم مهد کریمی و برنامه ریزی های او برای آینده کارخانه گلها به مرور زمان این واحد تولیدی را نه تنها به روزهای اوج باز گرداند بلکه باعث شد که به شدت توسعه و گسترش یابد و رشد 180 رصدی را در 15 سال گذشته تجربه کند به صورتی که تعداد محصولات این مجموعه صنعتی حالا به بیش از 300 نوع محصول رسیده است و این مجموعه علاوه بر توزیع گسترده کالاها در سطح کشور به کشورهای کشورهای منطقه CIS ( اتحادیه جماهیر شوروی سابق)، کانادا، استرالیا، آمریکا و... صادرات دارد و با شرکت های بزرگی همکاری می کند. واحد صنعتی که در سال های گذشته بارها جوایز مختلفی را در جشنواره ها و نمایشگاه های صنعتی و صنایع غذایی کسب کرده و مهدی کریمی تفرشی به دلیل مدیریت آن تاکنون توانسته نشان شوالیه صنایع غذایی را از اروپا دریافت کند و به عنوان مرد سال صنایع غذایی کشور انتخاب شود. او می گوید تلاش می کند تا با تولید محصولات جدید و نوآوری درمجموعه صنعتی گلها همچون پدر و پدربزرگش اولین باشد، زیرا همشه اولین ها در ذهن ها نقش می بندند. او می گوید فردای ما کاشت امروزمان است.

(چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها