دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۱۶۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بهره برداری 95 پروژه در هفته دولت/ ماهی قزل آلا بی رقیب در دنیا

رئیس سازمان شیلات گفت: 95 پروژه شیلات با سرمایه گذاری بالغ 127 میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح و به بهره بردار می رسد.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در نشست خبری امروز اظهار داشت: در بخش شیلات و آبزیان سراسر کشور 95 پروژه شیلات با سرمایه گذاری بالغ 127 میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح و به بهره بردار می رسد. 
 
وی افزود: این پروژه ها ضمن ایجاد دو هزار و 500 اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در کشور افزایش ظرفیت 14 هزار تنی تولید و بیش از 8 میلیون تنی تکثیر را به همراه  خواهد داشت. 
 
صالحی در خصوص میزان تولید آبزیان گفت: سال گذشته مجموع تولید آبزیان به مرز 1 میلیون تن رسید که این میزان 60 درصد از طریق صید دریاهای خلیج فارس و دریایی عمان و 40 درصد آبزی پروری بوده است. 

گفتنی است که  در بخش آبزی پروری ماهی های گرم آبی و سرد آبی جایگاه ویژه ای دارند، به طوری که بیش از 80 درصد تولید به قزل آلا و کپور ماهیان اختصاص دارد.
 
رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه تولید خاویار طی سال های اخیر روند افزایشی داشته، گفت: سال گذشته تولید خاویار پرورشی نزدیک دو تن بوده که بیش از یک تن آن به کشورهای هدف صادر شده و انتظار می‌رود با ادامه این روند به سمت و سوی جایگزین شدن خاویار پرورشی به خاویار دریایی حرکت کنیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات شیلاتی عنوان کرد: سال گذشته مجموع صادرات محصولات شیلاتی 350 میلیون دلار ارز آوری داشته  و این در حالیست که واردات آبزیان تنها 150 میلیون دلار بوده که این امر بیانگر تراز مثبت تجاری بخش شیلات است .
 
وی در خصوص پرورش ماهی در قفس ادامه داد: با توجه به محدودیت آب شیرین دریاها پرورش ماهی در قفس را در دستور کار خود قرار داده ایم و بدین منظور مشاوران با تجربه ای آغاز به کار کرده اند.
 
گفتنی است که مجموع تولید ماهی در قفس سال گذشته 3 هزار و 600 تن بوده که امسال هدف گذاری 20 هزار تنی در نظر گرفته شده  و انتظار می‌رود که در پایان برنامه ششم نیز 200 هزار تن ماهی در قفس تولید شود.
 
کاهش واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا 

صالحی با اشاره به تکثیر تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور اظهار داشت: طی سال های گذشته واردات تخم چشم زده  به همراه بیماری VHS آن به پرورش دهندگان قزل آلا خساراتی قابل توجهی  وارد کرده که طی یک برنامه پنج ساله کاهش واردات آن را در دستور کار خود قرار داده ایم و به این منظور کار اصلاح نژادی  آغاز شده است.

رئیس سازمان شیلات در ادامه یادآور شد: در سال گذشته 250 میلیون و در 4 ماهه سال جاری 70 میلیون قطعه تخم چشم زده به کشور وارد شده است.

وی در خصوص ماهیان تیلاپیا اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان خواربار جهانی بیشترین رشد آبزی پروری در 15 سال آینده را تیلاپیا به خود اختصاص خواهد داد ،چرا که تقاضای بسیاری در دنیا برای آن وجود دارد.
 
گفتنی است علی رغم افزایش تعرفه واردات تیلاپیا تقاضا برای این محصول بسیار بالاست و لازم است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید این محصول در کشور از واردات آن جلوگیری به عمل آوریم.
 
 
بیماری لکه سفید تولید را نابود کرد

رئیس سازمان شیلات در خصوص بیماری لکه سفید عنوان کرد: بیماری لکه سفید سال گذشته خسارات جبران ناپذیری را به پرورش دهندگان وارد کرد به طوریکه پیش بینی تولید از 30 هزار تن میگو به 18 هزار تن رسید .
 
وی با بیان اینکه پیگیر دریافت خسارت پرورش دهندگان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستیم، یادآور شد: سازمان شیلات پیگیر دریافت خسارت تولید کنندگان است و بدین منظور جلسات متعددی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار شده  و توافقاتی در این خصوص صورت گرفته به گونه ای که بلافاصله پس از تامین اعتبارات صندوق بیمه اولویت اول با پرورش دهندگان میگو است. 
 
صالحی در خصوص وضعیت کنونی مزارع میگو تصریح کرد: خوشبختانه تا این لحظه خسارت بیماری لکه سفید به مزارع بسیار ناچیز بوده که امیدواریم این روند تا پایان فصل برداشت ادامه یابد تا تولید بیش از 20 هزار تن میگو محقق شوند./ باشگاه خبرنگاران جوان
(دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها