دوشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۷۱۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
20 اقدام دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی؛

دولت یازدهم تراز منفی تجاری غذایی کشور را کاهش داد

با وجود ظرفیت‌های بالقوه و قابل اتکا برای تامین نیازهای کشور، به دلیل محدودیت منابع آب ناشی از وضعیت اقلیمی کشور، تداوم خشکسالی و بهره‌وری نسبتا پایین آب مصرفی در این بخش تولید مواد غذایی عملا با مخاطره مواجه شده است.

عواملی چون کمبود زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش های پیشین و پسین و به ‌ویژه سرمایه‌گذاری اندک در بخش، اتکا به واردات بخشی از نهاده‌ها و محصولات اساسی از خارج از کشور، نیز در تامین امنیت غذایی بر پایه تولید داخلی تاثیر منفی گذاشته، این موضوع به همراه ضعف در مدیریت و راهبری بخش کشاورزی در سال‌های 1385 تا 1392 عملا رکود نسبی بخش را دامن زده است. 
با این حال مهمترین اقدامات دولت یازدهم در بخش کشاورزی و منابع طبیعی شامل کاهش تراز منفی تجاری غذایی کشور از منفی 8.1 میلیارد دلار در سال 1392 به منفی 5.4 میلیارد دلار در پایان سال 1393 و منفی 3.44 میلیارد دلار درسال 1394 ، تصویب قیمت‌های خرید تضمینی محصولات زراعی در شهریور ماه هر سال مطابق زمان‌ بندی قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایجاد اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی را می تون نام برد. 
همچنین توجه جدی به افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی از طریق اختصاص خط اعتباری ویژه برای خرید تراکتور و کمباین، توجه ویژه به موضوع افزایش بهره ‌وری آب مصرفی بخش کشاورزی از طریق فراهم آوردن امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان 1.5 میلیارد دلار طی مدت سه سال برای طرح 550 هزار هکتاری احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام(تجهیز و نوسازی اراضی، احداث شبکه های نوین آبیاری و زهکشی) نیز در بهبود وضعیت کشاورزی موثر بوده است. 
از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش می توان به فراهم آوردن امکان استفاده از 500 میلیون دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان ظرف مدت سه سال(1393-1395)، فراهم سازی امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سدهایی که در برنامه مهار آبهای مرزی قرار دارند.(ظرف مدت 4 سال و طی سالهای 1393تا 1396) اشاره کرد. 
توجه ویژه به روشهای نوین آبیاری(آبیاری تحت فشار، کم فشار، انتقال آب با لوله و تجهیز و نوسازی اراضی) با پیش‌ بینی و تامین اعتبارات مناسب و برنامه‌ریزی و تامین منابع مالی برای ذخیره ‌سازی کالاهای اساسی و بهبود ذخایر استراتژیک در بهبود وضعیت کشاورزی تاثیر بسیاری داشته است. 
همزمان تقویت اعتبارات مربوط به حفاظت از جنگلهای کشور به ویژه جنگلهای زاگرس و تقویت اعتبارات مربوط به یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور ، رشد شش درصد کل تولیدات بخش کشاورزی، شامل6.6 درصد در بخش زراعت، 6.5 درصد بخش باغبانی، 8.2 درصد در بخش شیلات و آبزیان، 3.6 درصد در بخش دام و طیور(در این بین تولید محصول استراتژیک گندم در سال 1393-1394 با رشد 9 درصد روبرو شده است) نیز قابل ملاحظه است. 
در این فرایند حمایت از توسعه و احداث گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس، انتظام بخشیدن به اجرای قوانین و مقررات ناظر بر اراضی کشاورزی و حفظ بیت المال(در اراضی ملی، دولتی و کشاورزی)، تثبیت مالکیت‌های شرعی و قانونی و حفظ یکپارچگی اراضی و جلوگیری از خرد شدن و تقطیع عرصه‌های تولید زراعی و باغی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی، پرداخت به موقع مطالبات چایکاران و ساماندهی وضعیت چای کشور از جمله اقدامات صورت گرفته است. 
پیش اختصاص مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرحهای آبیاری تحت فشار در قانون بودجه سال 1395 ، ابلاغ 14 عنوان پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از جمله تدابیر در پیش گرفته در حوزه کشاورزی به شمار می رود. 
درباره طرح های ویژه دولت یازدهم در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیز باید گفت؛ در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در استان خوزستان، در فاز اول، اجرای طرح 550 هزار هکتاری، شامل 312 هزار هکتار احداث شبکه های فرعی آبیاری و 224 هزار هکتار احداث شبکه های فرعی زهکشی و 244 هزار هکتار تجهیز و نوسازی اراضی در دست اقدام می باشد. 
اجرای این طرح از طریق 70 شرکت پیمانکار و 21 شرکت مشاور با فعالیت حدود 9 هزار نفر و بکارگیری تعداد 3600 دستگاه انواع ماشین آلات سبک و سنگین در دست اجرا می باشد.  
همچنین به منظور بهره برداری از منابع آب رودخانه های مرزی کشور، فعالیت های احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در سطحی معادل 120 هزار هکتار در حال اجرا بوده و حدود 12 هزار هکتار آماده بهره برداری بوده و علاوه بر آن فعالیت تامین، انتقال و توزیع آب برای توسعه فعایت های کشاورزی در منطقه سیستان در سطح 46 هزار هکتار در حال اجرا می باشد.
(دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها