یکشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۱۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

جلوی ورود ۱۵۰ تن انبه آلوده به کشور گرفته شد

معاون سازمان حفظ نباتات بابیان اینکه این سازمان جلوی واردات محموله ۱۵۰ تنی انبه از پاکستان به ایران را گرفت گفت: این محموله باوجود داشتن گواهی بهداشتی واردات، در شرایط نامناسبی نگهداری و آلوده شده بود.

 مهدی قائمیان ، اظهار کرد: سازمان حفظ نباتات جلوی واردات محموله 150 تنی انبه که از پاکستان به ایران صادرشده بود را گرفت و اجازه ورود آن به کشور را نداد.

وی با اشاره به اینکه انبه‌های وارداتی از پاکستان به آفاتی آلوده بوده‌اند که با استانداردهای ایران مطابقت نداشته است افزود: این محموله 150 تنی انبه دارای گواهی بهداشت نیز بوده است اما به  دلیل نگهداری در محل نامناسب آلوده‌شده‌اند.

قائمیان در ادامه در واکنش به اظهارات سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص سختگیری‌های بیش‌ازحد این سازمان برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی صادراتی باید با قوانین و شرایط کشور مقصد تطابق داشته باشند و درصورتی‌که این موارد رعایت نشود باعث لکه‌دار شدن حیثیت ایران در مجامع بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: بر اساس قوانین کنوانسیون‌های بین‌المللی موظف هستیم شرایط بهداشتی کشورهای مقصد واردات را رعایت کنیم. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: با عدم رعایت شرایط مطلوب آن کشور می‌تواند از ما شکایت کند چراکه ازلحاظ بهداشتی شرایط آن‌ها را در گواهی‌های خود رعایت نکردیم.

این مقام مسئول در رابطه با میزان تطابق کیفیت محصولات ایرانی با استانداردهای جهانی گفت: کشور مقصد از ما گواهی می‌خواهد که محصول صادراتی دارای ما آفاتی که آنان مشخص کرده‌اند، نداشته باشد به همین منظور ما اگر آن کالا به آفات مشخص‌شده آلوده نباشد، اجازه صادرات آن را خواهیم داد.

معاون سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه صادرکنندگان ما به قوانین کشورهای مقصد آشنا هستند اظهار کرد: صادرکنندگان ما بر اساس تجربه می‌دانند که چه محصولاتی مورد قبول آن کشور است. لذا ما در موارد بسیارکمی اجازه صادرات کالایی را به دلیل وجود آفات نداده‌ایم.

قائمیان هدف اصلی سازمان حفظ نباتات را تداوم تجارت صادرکنندگان بیان کرد و یادآور شد: ممکن است برای یک مورد اشتباه، کشور مقصد دیگری به صادرکنندگان ما اجازه صادرات را ندهد به همین منظور است که ما باید سخت‌گیری لازم برای بررسی محصولات کشاورزی به آفات را داشته باشیم.

بنابراین گزارش نایب‌رئیس اتاق ایران سازمان حفظ نبات ایران را به دلیل سخت‌گیری‌های بیش‌ازاندازه در صادرات محصولات کشاورزی کاسه داغ‌تر از آش خوانده بود./ تسنیم
(یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها