شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۷۱۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آلوده شدن ۱۵ استخر میگو در بوشهر و خوزستان

در حالی که فصل برداشت میگو در مزارع پرورشی سراسر کشور آغاز شده و رو به اتمام است، رییس سازمان دامپزشکی از آلودگی ۱۵ استخر پرورشی میگو در دو استان بوشهر و خوزستان به بیماری لکه‌سفید میگو خبر داد و گفت که این بیماری کاملا تحت کنترل است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مهدی خلج در نشست خبری صبح امروز - شنبه - به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ تاکنون بیماری لکه‌سفید میگو در آبادان شیوع پیدا کرد و تقریبا تولید این گونه آبزی را تعطیل کرد مبارزه علیه این بیماری و مدیریت تولید در کنار آن در دستور کار قرار گرفت و علی‌رغم این‌که در سال گذشته به دلیل تخلف یک کارخانه خوراک دام در زمینه‌ی واردات خوراک میگوی آلوده به این بیماری از مبادی غیررسمی که سبب شیوع مجدد این بیماری در بوشهر و خوزستان شد، امسال وضعیت مناسبی در زمینه پرورش میگو وجود دارد.

وی افزود: از هفتم تیرماه امسال که این بیماری در آبادان و بوشهر مشاهده و گزارش شد اقدامات و فعالیت‌های سازمان دامپزشکی در زمینه مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مزارع همجوار آغاز شد که حاصل این اقدامات کنترل به موقع بیماری و سرایت نکردن آن به دیگر استخرهای پرورشی است، چرا که به عنوان مثال از ۲۷۲۹ استخر پرورشی در بوشهر تنها ۱۴ مزرعه آلوده به این بیماری شدند که تعدادی از آنها به صورت کامل معدوم شدند و تنها یک مورد تاکنون در آبادان گزارش شده است.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی، استان‌های سیستان وبلوچستان، گلستان و بندرعباس در سال جاری بدون بیماری فصل تولید خود را پشت سر گذاشتند و هم‌اکنون در حال برداشت محصولشان هستند.

افشاگری و معدوم‌سازی تولیدکنندگان متخلف قزل‌آلا

خلج اعلام کرد: پرورش‌دهندگان متخلفی که از مالاشیت گرین در پرورش قزل‌آلا استفاده می‌کنند تخلفی مرتکب شده‌اند و سازمان دامپزشکی در مراحل پایش خود محصول هر مزارعه‌ای که از این ماده استفاده کرده باشد را معدوم خواهد کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از مالاشیت گرین به عنوان انگل‌کش علی‌رغم ممنوعیت و برخورد سازمان دامپزشکی به صورت انگشت‌شمار همچنان ادامه دارد و در یکی از استان‌ها که تعداد آنها بیشتر ضمن معدوم‌سازی همه محصولات مزارع استفاده‌کننده از این ماده به مقامات استانی اعلام کردیم که اگر یکبار دیگر استفاده از مالاشیت گرین در استخرهای پرورش قزل‌آلا استفاده شود نام همه شرکت‌ها و پرورش‌دهندگان این استان در سایت سازمان دامپزشکی افشا می‌شود که البته این برخورد برای دیگر پرورش‌دهندگان قزل‌آلا نیز اعمال خواهد شد.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: علی‌رغم این‌که زمانی در ایران تنها سلاح انگل‌کش برای پرورش‌دهندگان قزل‌آلا مالاشیت گرین بود، اما طی سال‌های اخیر همواره ممنوعیت استفاده از این ماده سرطان‌زا اعلام شد که در این راستا همه مزارع آلوده به این ماده را معدوم کرده‌ایم.

قیمت بالاتر عامل تاخیر در صادرات به روسیه

خلج همچنین در خصوص وضعیت صادرات محصولات دامی به روسیه، اظهار کرد: تلاش بسیاری برای برقراری ارتباط و گرفتن تاییدیه از فدراسیون روسیه در راستای صادرات محصولات دامی و لبنی به این کشور صورت گرفت که نهایتا ۱۹ شرکت آبزی‌پروری و پنج کارخانه لبنیاتی ایرانی در سایت فدراسیون روسیه مورد تایید قرار گرفتند و ایران نیز یک کشتارگاه دام روسی را مورد تایید قرار داد تا هر کسی که خواست از روسیه گوشت قرمز وارد کند از آن طریق اقدام کند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کار خود را در این زمینه انجام داده و هیچ مشکلی از نظر بهداشتی و قرنطینه‌ای برای صادرات محصولات دامی و لبنی به روسیه وجود ندارد، اما با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که قیمت‌ها اجازه صادرات به کارخانه‌های لبنی را نمی‌دهد و آنها به دلیل ناتوانی در رقابت‌پذیری نمی‌توانند محصولات دامی و لبنی خود را به روسیه صادر کنند.

رییس سازمان دامپزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود مشکل در حوزه قرنطینه‌ای و اعتبار نداشتن تاییدیه سازمان دامپزشکی برای طرف روسی، تاکید کرد: هیچ محموله‌ای نبوده که سازمان دامپزشکی ایران آن را امضاء کند و روسیه آن را نپذیرد، اما برخی بازرگانان معتقدند که شرکت یا خودشان باید به روسیه معرفی شوند که این روال بین‌المللی نیست و تنها مراکز فرآوری و کارخانه‌ها به روسیه معرفی می‌شود./ ایسنا
(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها