شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۷۱۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
سهیل علوی بنیانگذار ریحون:

حمایت نشویم، شرکت های بین المللی بازار ایران را تصرف می کنند / آینده بیلیون دلاری فروش آنلاین غذا

از دیگر کسب وکارهایی که در حوزه آنلاین رشد خوبی را تجربه می کنند و یوزرهای روزانه قابل توجهی دارند، می توان به استارتاپ هایی اشاره کرد که در حوزه خدمات غذا فعالیت کرده و به عنوان یک اپلیکیشن سفارش غذا عمل می کنند.

از دیگر کسب وکارهایی که در حوزه آنلاین رشد خوبی را تجربه می کنند و یوزرهای روزانه قابل توجهی دارند، می توان به استارتاپ هایی اشاره کرد که در حوزه خدمات غذا فعالیت کرده و به عنوان یک اپلیکیشن سفارش غذا عمل می کنند.

در واقع با چنین امکانی رستوران سیاری با منویی پر و پیمان در جیب مشتریان قرار می گیرد که هر لحظه و در هر کجا که باشند می توانند به غذای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند. یکی از این استارتاپ ها ریحون است و بنیانگذارش سهیل علوی. علوی در گفت وگو با «فرصت امروز» از ریحون گفته است و اینکه ضرورت وجود چنین کسب وکارهایی چیست و چه آینده ای برای شان قابل تصور است.

اشتغال زایی 40نفره

یک سال و نیم از آغاز به کار ریحون می گذرد. در این زمینه کسب وکارهای دیگری هم حضور دارند. زودفود و مامان پز از این جمله اند و آمار و ارقام هرکدام نشان می دهد که مشتریان شان روزبه روز در حال فزونی هستند.

زودفود با عبور از رکورد 80هزار فروش در ماه و مامان پز با فروش ماهانه تا 60هزار غذا از جمله موفق های این حوزه هستند.

ریحون نیز از دیگر کسب وکارهای این حوزه است که بنیانگذارش به «فرصت امروز» می گوید: یک سال و نیم از لانچ شدن این وب سایت فروش آنلاین غذا می گذرد و تاکنون برای بیش از 40نفر اشتغال ایجاد کرده و روزانه بیش از 10هزار نفر از آن بازدید می کنند. ریحون در حال حاضر در سطح تهران به مشتریانش سرویس می دهد، اما سال آینده قرار است راهی شهرستان ها شود.

وی اضافه می کند که ریحون در حال حاضر با بیش از ۳۰۰رستوران قرارداد دارد و هر ماه بیش از ۱۰۰رستوران جدید و باکیفیت نیز به سایت اضافه می شود. غذاهایی هم که بیشترین ثبت درخواست را در ریحون داشته اند، فست فودها هستند.

آنلاین ها پاسخ آنی به نیازهای همیشگی

اینکه مهم ترین عوامل رجوع مردم به چنین خدماتی و استفاده از آنها چیست، پرسشی است که علوی در پاسخ به آن می گوید: دلیل استفاده از این گونه خدمات در همه جای دنیا یکسان است:  سهولت و راحتی استفاده.

همان گونه که شما دیگر برای واریز پول نیاز ندارید به بانک مراجعه کنید، برای سفارش غذا هم لزوما به برداشتن تلفن نیازی ندارید. این گونه امکانات و خدمات به هیچ وجه جدید نیستند، بلکه صرفاً به دلیل پدیدآمدن برخی زیرساخت ها در کشور، امکان راه اندازی شان فراهم شده است. به تعبیر دیگر طبیعی است که شما به جای فرستادن نامه کاغذی، ترجیح دهید با یک کلیک ایمیل آنی به دوستان خود بفرستید.

بنیانگذار ریحون در ادامه و در مورد این مسئله که آینده چنین کسب وکارهایی را چگونه می بیند و چه رشد اقتصادی و اشتغال زایی را برای چنین کسب وکارهایی پیش بینی می کند، می گوید: هزاران هزار سرویس و خدمات آنلاین در سراسر دنیا در حال استفاده است. در واقع ماهیت امر فرقی نمی کند. اینکه این سرویس ها آنلاین هستند آنها را از بقیه بیزینس ها متمایز نمی کند بلکه صرفاً از امکانات جدید برای بهتر انجام دادن کارها استفاده می کنند.

بانک ها نیز آنلاین شده اند، اما بیزینس جدیدی نیستند. مردم هم قبلا سفارش غذا می دادند.همچنان هم می دهند فقط از یک روش بهتر و سریع تر و این روش جدید این امکان را هم به وجود می آورد که خدمات بیشتری به کاربر ارائه شود مانند امکان دیدن عکس غذا، خواندن نظرات بقیه کاربرها درباره آن غذا، پرداخت آنلاین و...

وی همچنین در مورد اهمیت این کسب وکارها در ایجاد اشتغال اضافه می کند: مسلما به وجود آمدن هر نوع کسب و کاری، چه اینترنتی و چه غیراینترنتی به رشد و اشتغال زایی کمک می کند. مهم تر اینکه بسیاری از علوم روز دنیا نیز از قبیل استخراج اطلاعات، تحلیل داده، و هوش مصنوعی که در دانشگاه ها نیز در چند سال اخیر تدریس می شوند به لطف بیزینس های آنلاین است.

به درآمد بیلیون دلاری فکر می کنیم

علو شکل اجرای یک بیزینس آنلاین را بسیار مهم می داند. همچنین برآورده کردن یک نیاز را از مهم ترین دلایل روی آوردن مردم به استفاده از این خدمات می داند چون گره ای از کارشان می گشاید و اضافه می کند: در صورت رواج و رونق چنین کسب وکارهایی و امکان درآمدزایی اش، سرمایه گذاران نیز حاضر می شوند در این زمینه سرمایه گذاری کنند که در این صورت روند رشد کسب وکارهای آنلاین را تسریع می کنند.

علوی در ادامه و در مورد طیف مشتریان ریحون به «فرصت امروز» می گوید: بیشتر قشر دانشجو و شاغل از ریحون استفاده می کنند چون وقت کمتری برای آماده کردن غذا دارند و غذا را در محیط کار می خورند. به طور میانگین هر کاربر سه بار در ماه سفارش غذا می دهد. تعداد زیادی هم هستند که هرروز دو بار (ناهار و شام) نیز از سرویس استفاده می کنند. افرادی هم هستند که ترجیح می دهند صبحانه سفارش دهند. در واقع سفارش آنلاین غذا محدود به وعده غذایی خاصی نیست و ما تجربه سفارش همه وعده ها را داریم.

علوی همچنین در این مورد که کسب وکارهایی چون ریحون به چه میزان درآمدزایی در حال و آینده فکر می کنند، می گوید: ما هم به حال نگاه می کنیم و هم به آینده. الان در سطح تهران فعالیت می کنیم و به زودی ریحون را به شهرستان ها هم می بریم. بنابراین روی مشتریان میلیونی حساب می کنیم و به همین دلیل تصورمان از درآمدزایی این کسب وکار روی بیلیون دلار است.

وی در پایان و در ارتباط با مهم ترین تهدید ها و ریسک های سرمایه گذاری در حوزه آنلاین می گوید: زمان! هر چقدر کشور ما در حمایت کردن از این گونه کسب و کارها زمان را از دست بدهد، شرکت های بین المللی از موقعیت بهتری برای به دست گرفتن بازار برخوردار می شوند و بازارها را از فعالان ایرانی می گیرند. ما در حالی زمان را از دست می دهیم که از مهم ترین فاکتورهای تأثیرگذار چنین کسب وکارهایی اهمیت زمان و همگام با زمان بودن است.

(شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵) ۱۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها