جمعه / ۵ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۶۷۰۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد
مهندس حجتی اعلام کرد:

افزایش بهره وری و فعال سازی ظرفیت های جدید راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش بهره وری و فعال سازی ظرفیت های جدید و مغفول بخش کشاورزی راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،در اولین روز از هفته دولت،مهندس محمود حجتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با تجلیل از شهیدان رجایی و باهنر،کشاورزی را کاری اقتصادی،تولیدی و در خدمت مردم و اشتغالزایی عنوان کرد و افزود:در بخش کشاورزی ظرفیت های جدید و مغفول زیادی وجود دارد که فعال سازی این ظرفیت ها و همچنین افزایش بهره وری به عنوان راهبردهای اساسی در برنامه های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی، زراعت و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه آبزی پروری به شیوه پرورش در قفس با امکان افزایش یک میلیون تنی تولید آبزیان کشور، توسعه روش های نوین آبیاری، توسعه کشت های گلخانه ای و توسعه باغ های دیم در اراضی شیبدار را از جمله ظرفیت های مغفول بخش کشاورزی اعلام کرد و افزود: در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، فعال سازی این ظرفیت مورد تاکید قرار گرفته است.
مهندس حجتی با اشاره به نقش آب در پایداری تولید و این که کشاورزان در طول تاریخ همواره ارزش آب را پاس داشته اند و در بهره برداری بهینه از منابع آب پیشگام بوده اند،تصریح کرد:در بازدید از مزرعه صیفی جات در منطقه بوئین زهرا در استان قزوین،کشاورزان با استفاده از دانش و فناوری های روز،توانسته اند مصرف آب برای تولید یک کیلو خربزه را از 280 لیتر به 28 لیتر کاهش دهند.
وی با اشاره به این که استفاده از روش های آبیاری بارانی نیز در مزارع با هدف صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و جلوگیری از تبخیر به روش های تیپ و زیرسطحی تبدیل می شود،اظهار داشت:توسعه روش های نوین آبیاری در مزارع در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که امسال در 35 هزار هکتار از اراضی گندم با روش تیپ آبیاری شد که علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف آب،تولید در هر هکتار تا 8 تن افزایش یافت.
مهندس حجتی هزینه تجهیز هر هکتار اراضی به سامانه های نوین آبیاری را بین هفت تا 10 میلیون تومان عنوان و اعلام کرد:دولت تا 85 درصد هزینه های اجرای سیستم های نوین آبیاری را یارانه می دهد.
وی اضافه کرد:امسال در صورت تامین کافی و به موقع منابع،250 هزار هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شود.
وزیر جهاد کشاورزی وضعیت تولید محصولات پروتئینی در کشور را مطلوب توصیف کرد و افزود:با توجه به گزارش های روزانه موجود از جوجه ریزی و مجوزهای صادر شده،در گوشت مرغ افزایش تولید داشته ایم.
مهندس حجتی با بیان این که از نظر کارشناسی قیمت حدود 6700 تومان برای هرکیلوگرم گوشت مرغ در عمده فروشی و 6900 تا 7500 تومان در خرده فروشی و مصرف کننده،قیمتی متعادل و بیش از آن گرانفروشی است.
وی با اشاره به افزایش تولید شیر در کشور،تاکید کرد:سرانه مصرف شیر در کشور حدود 100 لیتر و پایین تر از سرانه جهانی است و به منظور حفظ سلامتی مردم این سرانه باید افزایش یابد.
وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که در زمینه افزایش سرانه مصرف شیر در قالب طرح هایی همچون شیر مدارس با وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش همکاری داریم،گفت:مازاد تولید شیر کشور صادر و یا به شیر خشک تبدیل می شود.
مهندس حجتی در خصوص ذخایر راهبردی کالاهای اساسی گفت: بر اساس تکالیف قانونی ملزم به ذخیره سازی و عرضه محصولات اساسی در مواقع لزوم هستیم و با تسهیل تامین محصولات مورد نیاز،کاهش ذخایر راهبردی در دست بررسی است.
وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه در زمینه اجرای قانون تمرکز و واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:تلاش می کنیم محصولات کشاورزی مورد نیاز و درخواست سفره 80 میلیون ایرانی را با حداقل نوسانات تنظیم کنیم و به خاطر همین نوسانات کم هم از مردم عذرخواهی می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تنوع اقلیمی و آب و هوایی کشور، ایران در تولید انواع میوه دارای رتبه های یک تا 10 تولید و تجارت جهانی میوه و خشکبار است در خصوص قاچاق میوه به کشور گفت:با پیگیری جدی دستگاه های ذیربط قاچاق محصولات کشاورزی تا حدودی کاهش یافته است.
مهندس حجتی در پاسخ به سئوال مجری در زمینه سود کم تولیدکنندگان و رقم بالای پرداختی مصرف کنندگان برای خرید محصولات کشاورزی گفت:براساس بررسی های کارشناسی،فاصله قیمت تولید تا مصرف برخی محصولات کشاورزی تا 70 درصد اختلاف دارد و در کشورهای پیشرفته تولیدکنندگان در قالب تشکل های منسجم، زنجیره تولید تا بازاررسانی محصولات کشاورزی را بر عهده دارند که به این طریق،هم ارزش افزوده تولید محصول نصیب تولیدکنندگان می شود و همچنین کالا با قیمت کمتری به دست مصرف کنندگان می رسد.
وی تصریح کرد: به منظور افزایش سود تولیدکنندگان و کاهش قیمت محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم، زنجیره تولید توسط تشکل ها باید ایجاد و تقویت شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام این که امسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شده و نیاز کشور به این کالای اساسی در داخل تولید و تامین و کشور از واردات بی نیاز شده،خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 11.2 میلیون تن گندم به ارزش 14 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری و 7 هزار میلیارد تومان بهای آن پرداخت شده که باقی مطالبات نیز در اسرع وقت تامین و پرداخت می شود.
مهندس حجتی در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص برخورد با چاه های غیرمجاز گفت:مطابق قانون،برخورد با چاه های غیرمجاز وظیفه وزارت جهاد کشاورزی نیست و به همکاران وزارت نیرو مربوط می شود ولی در این موضوع با وزارت نیرو همکاری می کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:براساس اعلام وزارت نیرو، 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که 110 هزار حلقه آن عمیق است و 10 هزار حلقه آن سال گذشته مسدود شده است.
(جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۹:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها